• gnipökåms

    2000 kalorier?

    Jag försöker gå ner i vikt, detta gör jag genom att sluta äta socker, samt mindre ris och pasta och mer grönsaker. Nu ett tag har det blivit att jag äter saker med socker varje dag,jag jobbar med sötsaker och där är det väldigt enkelt att gå och småäta, men nu är det sto med det!

    Jag laddade ner en hälsoapp, Yazio och idag har jag kommit upp i enbart 843 kcal. De flesta dagar ser också ut så här, jag äter runt 1000 kcal. Grejen är dock att jag äter inte mindre än jag brukar göra i vanliga fall (Förutom skräpsaker då) och jag har inte gått runt och varit hungrig och trött hela dagen, trots att jag står och går hela dagarna på jobber och hamnar lätt över 12000 steg per dag, det bränner ju några kcal.

    Så jag fattar inte riktigt hur tanken är att man ska äta dubbelt så mycket som jag gör, det går såklart men eftersom jag känner mig nöjd å mindre känns det onödigt att äta mer.

    Så kommer ni upp i 2000 kalorier per dag när ni äter vanlig vardagsmat?

  • Svar på tråden 2000 kalorier?
  • Steven01

    Det är svårt att tro att du endast får i dig 1000 kcal då en kvinna behöver i snitt 2 000-2 200 kcal per dag.
    Finns det en risk att du inte använder appen på rätt sätt? Sen brukar man ju generellt underskatta hur mycket man faktiskt äter.

  • Anonym (C)

    Helt säker på att du räknar rätt? Vad och hur mycket äter du en dag när du fått det till 800-1000 kcal? Väger du allt du äter?

  • gnipökåms
    Steven01 skrev 2020-07-20 20:15:11 följande:

    Det är svårt att tro att du endast får i dig 1000 kcal då en kvinna behöver i snitt 2 000-2 200 kcal per dag.
    Finns det en risk att du inte använder appen på rätt sätt? Sen brukar man ju generellt underskatta hur mycket man faktiskt äter.


    Anonym (C) skrev 2020-07-20 20:23:44 följande:

    Helt säker på att du räknar rätt? Vad och hur mycket äter du en dag när du fått det till 800-1000 kcal? Väger du allt du äter?


    jag väger allt, och jag dubbelkollar på förpackningarna och jämför med appen så att den räknar rätt

    Idag har jag ätit
    Gröt på 1 dl havregryn + 40g hallon till frukost, 166 kcal
    En banan på jobbet, kunde inte väga den så fick uppskatta men runt 70-80 kcal
    Till både lunch och middag har jag ätit paj och då har jag lagt in receptet med helt korrekta mått och sedan har jag vägt varje portion och då räknar appen ut allting och det blev 358 samt 247 kcal

    ca 840-850 kalorier totalt

  • gnipökåms
    Vanessa89 skrev 2020-07-20 20:45:42 följande:

    Hur lång är du och hur mycket väger du?


    182 cm och väger runt 95-96, kvinna
    Tow2Mater skrev 2020-07-20 20:50:53 följande:

    Du verkar liten i maten...


    Jag kan ju vräka i mig om jag vill och jag skulle ju lätt kunna äta dubbelt så mycket mat som jag gjort idag utan att känna mig äckligt mätt men det känns onödigt när jag blir mätt på mindre
  • Aniiee

    Alltså.... 800 kcal är vad jag äter till frukost. Jag börjar inte fungera innan jag har ätit så mycket. Förutom ibland då jag äter som en fågel, men det tillhör ju undantagen.

    Kan du inte skriva ut receptet på den där pajen?


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    gnipökåms skrev 2020-07-20 20:58:32 följande:
    182 cm och väger runt 95-96, kvinna
    Tow2Mater skrev 2020-07-20 20:50:53 följande:

    Du verkar liten i maten...


    Jag kan ju vräka i mig om jag vill och jag skulle ju lätt kunna äta dubbelt så mycket mat som jag gjort idag utan att känna mig äckligt mätt men det känns onödigt när jag blir mätt på mindre
    Grejen är dock att om du håller på att äta för lite så börjar du fucka upp ämnesomsättnings- och fertilitetshormonerna, så även om du inte behöver vräka i dig så måste du få i dig gränsvärdet för att kroppen ska fungera, vilket ligger vid 1200 kcal.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tow2Mater
    gnipökåms skrev 2020-07-20 20:58:32 följande:
    182 cm och väger runt 95-96, kvinna
    Tow2Mater skrev 2020-07-20 20:50:53 följande:

    Du verkar liten i maten...


    Jag kan ju vräka i mig om jag vill och jag skulle ju lätt kunna äta dubbelt så mycket mat som jag gjort idag utan att känna mig äckligt mätt men det känns onödigt när jag blir mätt på mindre
    Om du bara äter tills du är mätt och inte har problem med att överäta kan du ju bara undvika sötsaker och du går ner i vikt. Inte nödvändigt för dig att räkna kalorier om du inte har problem med att du äter för mycket av dem. Låter ju som din eventuella övervikt kommit av just sötsakerna.
  • gnipökåms
    Aniiee skrev 2020-07-20 20:59:55 följande:

    Alltså.... 800 kcal är vad jag äter till frukost. Jag börjar inte fungera innan jag har ätit så mycket. Förutom ibland då jag äter som en fågel, men det tillhör ju undantagen.

    Kan du inte skriva ut receptet på den där pajen?


    Pajreceptet kommer här, äter helst veganskt och försöker ju undvika mjöl så mycket som möjligt.

    Pajskal:
    230g vita bönor
    47 g vetemjöl
    20 g rapsolja


    Fyllning:
    135g Hälsans köks Filébitar
    250g Broccoli

    Stanning:
    170g Oatly imat
    25g Green vie "Parmesan" 
    7 g vetemjöl
    curry + vitlökspulver


     

Svar på tråden 2000 kalorier?