• Anonym (Ettagluttare)

Får ditt barn välja sin egen skolväska?

Har ditt barn fått välja ut sin skolväska när det har varit dags att börja ettan? Dvs har barnet fått välja modell på väskan och färgen själv eller har du bara kommit hem med en väska som barnet ska ha?

Vad säger det om en förälder som bestämmer själv och bara kommer hem med en väska? Är det omtänksamt eller borde barnet få välja själv?

• Svar på tråden Får ditt barn välja sin egen skolväska?
  • Anonym (-)

Jag fick varje år, inför varje ny årskurs, välja:

Ryggsäck

Gympapåse

Handduk till gympan

Gympakläder och skor

Pennskrin, pennor och sudd

Bänkpapper

Bokpapper

Pärm

Mapp

Min unge bryr sig inte så mycket, så det är jag som köper - men jag frågar alltid barnet innan.

• Anonym (Vips)

Vi tittar tillsammans och väljer en som både barn och förälder godkänner. Skulle aldrig göra det varje år. Äldsta börjar trean nu och har samma väska som hon fick när hon började förskoleklass.

Yngsta börjar nu till hösten och kommer att få välja från ett urval på nätet. Hon önskar en Vaianaväska, men jag har inte hittat någon som ser bra ut. Hade jag gjort det hade hon fått en.

• Anonym (pappa)

Våra barn har alltid fått gå på skolstarts-shopping, varje år från de var 7 och började. Dvs tjejerna gör det fortfarande för de går fortfarande i skolan. Men det beror så klart på om ett barn bör få göra det eller inte. Eller slippa göra det, alla barn tycker ju inte om att shoppa och bryr sig inte så noga bara väskan fungerar.

• Anonym (Ettagluttare)

Det verkar som att det vanligaste är att barnet får vara med och välja mao?

Vad skulle få er som förälder att bara köpa utan att fråga barnet något alls om vad hon/han föredrar?

• mammabitch
    Anonym (Ettagluttare) skrev 2020-07-20 21:27:10 följande:

Vad skulle få er som förälder att bara köpa utan att fråga barnet något alls om vad hon/han föredrar?

Om jag vet vad barnet gillar och barnet inte tycker om att att gå i affärer?
  • lövet2

Nej, jag har köpt väskan. Jag köpte en enkel och neutral ryggsäck som gick att ärva till nästa syskon. Det blev enklare och mer ekonomiskt på det sättet.

• Anonym (Ettagluttare)
    mammabitch skrev 2020-07-20 21:31:44 följande:
    Om jag vet vad barnet gillar och barnet inte tycker om att att gå i affärer?
    Om nu barnet inte gillar att gå i affärer så skulle du åtminstone säga att du tänkte köpa en blå Kånken (exempel) åt barnet eller skulle du inte säga ett smack och bara komma hem med en väska?
  • Anonym (Jenny)

Det beror på tid (min), budget (min) och intresse (barnets). Ju större intresse barnet visar desto mer kommer jag att lägga av min tid på att låta honom eller henne få välja. Ofta märker man ju vad som är viktigt för barnet och kan lägga tid på att gå och shoppa eller välja ut något mer omsorgsfullt tillsammans då, medan man kan ta annat mer effektivt på egen hand. Jag är en som hatar att shoppa och därför är extremt effektiv och alla eventuella medföljande barn (eller vuxna för det mesta) kommer att sinka mig avsevärt. 

Rent praktiskt har ryggsäckar löst sig så att äldste sonen fick välja en till första klass som var väldigt fin enligt honom, och jag samtidigt köpte en mer praktisk och hållbar som back up. 

Dottern hade pekat ut vilken väska hon ville ha inför första klass så jag köpte den när jag fick tillfälle. 

Yngste sonen bryr sig inte ett skvatt om ny ryggsäck utan hade grävt upp en gammal i garderoben som han planerade att använda till hösten. Jag kommer nog att inhandla en ny till honom ändå.

Det är rätt stor skillnad i kvalitet på ryggsäckar, men även bra ryggsäckar kommer att ha svårt att stå emot flitig användning av en 7-8-åring, med allt vad det innebär i form av misshandel. Att åka pulka på ryggsäcken eller släpa den efter sig på trottoaren när man går eller glömma bananer i innerfacket tills de liksom börjar ta sig ut genom sömmen ... Hur mycket jag än gillar hållbara saker av god kvalitet så har det varit rätt skönt att kunna byta ut just barnens ryggsäckar.

Och insistera på en av mindre storlek så att de inte förstör ryggen genom att bära för tungt.
    Och reflexer är bra.

• mammabitch
    Anonym (Ettagluttare) skrev 2020-07-20 21:36:15 följande:
    Om nu barnet inte gillar att gå i affärer så skulle du åtminstone säga att du tänkte köpa en blå Kånken (exempel) åt barnet eller skulle du inte säga ett smack och bara komma hem med en väska?
    Ett av mina barn har bett mig välja typ "jag vill ha en stor grön väska utan märken på" Det är alltså barnet själv som gett mig uppdraget
  • Anonym (Vips)
    Anonym (Ettagluttare) skrev 2020-07-20 21:27:10 följande:

Om jag var helt säker på att hon skulle älska väskan.
Svar på tråden Får ditt barn välja sin egen skolväska?