• Anonym (M)

Vem köper en blandras för 20.000?

Har kollat lite på hundannonser på blocket då jag planerar att skaffa en i framtiden och var förvånad över priserna på blandrasen labrador/pudel redan. Men nu verkar det som att vilken blandras som helst säljs för 15.000 och uppåt. Pomeranian/jack russell blandisar som kostar 22.000. Vad har hänt? Köper folk verkligen dem till sådana priser eller prutar folk ner priset tro?

• Svar på tråden Vem köper en blandras för 20.000?
  • Anonym (A)

Folk är galna och köper till dom priserna.

Det är modernt med blandraser och det har blivit en lukrativ marknad.

Helt galet när man kan välja en sund ras och seriös uppfödare till mindre pengar.

• Anonym (Bra)

Tycker det är bra att priserna på det du så nedsättande kallar blandisar har gått upp

Det är alldeles för mycket slit o släng med djur

Det är samma ansvar, jobb och kostnad med en blandras

Sen kan jag kanske hålla med om att priserna har gått upp väldigt överlag på gott och ont. Det lönar sig ju helt plötsligt ganska bra att hålla på med buskavel för att tjäna en hacka utan en tanke på djurens bästa

• Aniiee

Tyvärr är det många som sponsrar osäker buskavel till vilket pris som helst för att valparna är söta. Till ungefär 1,5-årisåldern, sen hamnar de på blocket igen.

Så.... vad fan gör du på blocket och letar hund, om jag får fråga? Tänker du också sponsra osäker buskavel till överpriser för att valparna är söta frma till 1,5 års ålder och setan sälja på blocket igen? 

Prata med hundklubbarna istället.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2020-07-20 21:19:49 följande:

Tyvärr är det många som sponsrar osäker buskavel till vilket pris som helst för att valparna är söta. Till ungefär 1,5-årisåldern, sen hamnar de på blocket igen.

Så.... vad fan gör du på blocket och letar hund, om jag får fråga? Tänker du också sponsra osäker buskavel till överpriser för att valparna är söta frma till 1,5 års ålder och setan sälja på blocket igen? 

Prata med hundklubbarna istället.

Letar naturligtvis efter en omplacering med stamtavla och allt. Det är inte att sponsra någon buskavel. Ibland dyker det upp vettiga annonser även på blocket.
  • Anonym (q)
    Anonym (Bra) skrev 2020-07-20 21:18:53 följande:

Tycker det är bra att priserna på det du så nedsättande kallar blandisar har gått upp

Sen kan jag kanske hålla med om att priserna har gått upp väldigt överlag på gott och ont. Det lönar sig ju helt plötsligt ganska bra att hålla på med buskavel för att tjäna en hacka utan en tanke på djurens bästa

Hur kan det vara bra att priserna gått upp när det enbart hamnar i fickan på den som buskavlat? Många har rejält utnyttjat att folk går hemma vid Corona och därför utökar efterfrågan på vadsomhelst-valpar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bra) skrev 2020-07-20 21:18:53 följande:

Jag har aldrig sagt något dåligt om blandraser. Men du tycker alltså det är bra att buskaveln uppmuntras genom att höja priserna? Det lär ju bara göra så att oseriös avel ökar och vad blir det av hundarna sen när de hamnar på blocket igen efter något år?
  • Anonym (. .)

För mig är det ett liv oavsett stamstavla eller ej. En levande varelse förstänas att få leva det liv den förtjänar. Vilket inte menas enbart på vad människan i sig tycker, men utifrån vad de naturliga och närmast till kan leda för den.

Vet inte vad som hänt priserna men finner det löjligt oavsett.

Har själv en omplceringshund utan "bytåkratin". Skulle avlivas så tog den istället gratis. Menar, är man ute efter en typ eller är man ute efter att vörda och värdesätta livet i sig och framförallt runtomkring?

Människans begär efter pengar är oförlåtiligt då det drabbar de som förtjänar att få chansen att bli älskade som mest och har det met oskyldiga hjärtan med än stpr margonal missförstånd och missgynnande. Männinskan är för mycket, är överallt och leker med liv för pengarnas skull. Sjukt.

Varför skaffa sig något man inte tänker ta sig an för givet? Egoistiska varelser.. människan.

• Anonym (Bra)
    Anonym (q) skrev 2020-07-20 21:27:07 följande:

Hur kan det vara bra att priserna gått upp när det enbart hamnar i fickan på den som buskavlat? Många har rejält utnyttjat att folk går hemma vid Corona och därför utökar efterfrågan på vadsomhelst-valpar.

För att synen på blandras länge har varit slit o släng typ nåt billigt man köper för att ungarna ska ha nåt roligt

Som sen blir omplacerade gång på gång eller värre för man kom på att det var inte så roligt eller för jobbigt när det inte är en gullegull valp längre. Ur det anapesten är det bra att priserna går upp, tar ju kanske en extra tanke att lägga 15000 än 3000

Sen är jag absolut inte emot omplacering, har själv haft två men håller med att omplacering inte ska göras i vinstsyfte

Är inte heller emot blandavel meeeeen det är allt för få som tänker på vad för avkomma resultatet blir. Skulle varit samma hälsoregler/tester osv tex

Man ser skrämmande exempel på blandningar på blocket
  • Anonym (Bra)

Jag har en blandras nu en cockerpoo. Är en väldigt bra blandning i temperament i mitt tycke i alla fall. Lite i minsta laget men en fin frisk hund

Hennes uppfödare har friska, röntgade och genomtestade avelsdjur

• Anonym (A)
    Anonym (Bra) skrev 2020-07-21 12:30:43 följande:

För att synen på blandras länge har varit slit o släng typ nåt billigt man köper för att ungarna ska ha nåt roligt

Som sen blir omplacerade gång på gång eller värre för man kom på att det var inte så roligt eller för jobbigt när det inte är en gullegull valp längre. Ur det anapesten är det bra att priserna går upp, tar ju kanske en extra tanke att lägga 15000 än 3000

Sen är jag absolut inte emot omplacering, har själv haft två men håller med att omplacering inte ska göras i vinstsyfte

Är inte heller emot blandavel meeeeen det är allt för få som tänker på vad för avkomma resultatet blir. Skulle varit samma hälsoregler/tester osv tex

Man ser skrämmande exempel på blandningar på blocket

Problemet är bara att det dels inte verkar hjälpa att folk betalar höga summor, många hundar blir vandringspokaler ändå.

Och dels att det bidrar till att än fler lockas till att föda upp senaste modemixerna då de tjänar rejält med pengar på det.

Hur bra hundarna får det hänger troligtvis ihop betydligt mer med hur genomtänkt hundköpet varit och hur realistisk syn man haft på vad det innebär att ha hund.

Utöver hälsoaspekten är det ett par andra viktiga bitar som också försvinner inom blandisindustrin.

Minimumskyddet för tikar och valpar som t.o.m den sämsta renrasuppfödaren måste hålla (ex hur täta kullar)

Skyddet för valpköpare om ngt går fel (få blandisuppfödare som har tex dolda fel försäkring)

Möjlighet att som köpare följa officiell statistik bakåt gällande hälsa, mentalitet.

Viss insikt i vad för typ av hund man får Och hyfsad koll på rasens hälsoläge. Blandraser är INTE friskare än renras.

Möjlighet att genom officiell statistik bilda sig en uppfattning om ifall det är en bra uppfödare eller ej.
Svar på tråden Vem köper en blandras för 20.000?