Inlägg från: Juno89 |Visa alla inlägg
  • Juno89

Bf April 2021

Hej allihopa,

Äntligen vågar jag skriva här. Varit inne och kikat förut, men med tidigare missfall och MA har jag inte riktigt vågat tro på graviditeten. Idag har jag gjort NUPP och fått se en liten sprallig bebis och vågar äntligen tro på det här.

Min första och vill därför gärna ha andra att utbuta erfarenheter och tankar med. Är det några som stannar här eller är det en facebookgrupp som gäller?

• Juno89
    Tissel91 skrev 2020-09-30 16:07:12 följande:
    Välkommen!! Jag tänkte stanna här och det verkar som några till i tråden gör det, vilket känns kul. Det finns facebook-grupp också vet däremot inte om det finns platser kvar i den, lite längre bak i tråden hittar du vem du kan kontakta för att vara med i den.

Jag var på mitt sista inskrivningsbesök i veckan och ska gå på mitt första ultraljud den 13:e. Längtar jättemycket!

Vet du vilken vecka du är i? Hur mår du? :)
    Tack! Är idag i v 12+4. Blev framflyttad en dag på UL igår. Mår mycket bättre nu än för än vecka sedan. Var så sjukt trött och lätt illamående stora delar av dagen.Men mådde så bra att jag fick panik inför UL att nu var bebisen död istället. Att man aldrig kan slappna av helt Drömmer Nu ska jag i alla fall försöka vara bättre.

Vilken vecka är du i? Kul med UL snart.
  • Juno89
    Tissel91 skrev 2020-10-05 07:33:21 följande:
    Helt förståeligt! Skönt att äntligen kunna slappna av. Usch då, jag haft tur med illamåendet men tröttheten är enorm haha! Jag tror jag är i vecka 11+2, har hört att det kan flyttas lite vid UL.
    Vilken tur du haft. Insåg ändå att illamåendet påverkat mig en del då jag gått ner 5 kg Obestämd Men det lär gå jag gå upp igen nu när det är borta.
  • Juno89
    Linkaa skrev 2020-10-04 17:28:50 följande:

I vilken vecka tänker ni berätta på jobbet? Jag är så kluven när jag ska berätta, gick precis in i vecka 13..är det tidigt att berätta redan nu?

Jag berättade för mina chefer och mitt team som jag leder i måndags(13+2). Ville invänta mitt UL för KUB och få bekräftat att allt såg bra ut. Men ville berätta så tidigt som möjligt så de förtsår varför man inte är helt 100 och kan behöva stöd. Min chef var väldigt positiv och det kändes väldigt bra att berätta :)
  • Juno89

Hej allihopa,

Hur mår ni nu? Gissar på att jag nått spökveckorna och det är ganska läskigt. är i 13+3 idag och känner mig endast lite trött, lie illamående om jag inte äter regelbundet och det drar i ligamenten nån gång då och då. men ingen värk på över en vecka :/

• Juno89
    Producenten skrev 2020-10-07 12:31:10 följande:

Jag mår bra, tack! Nu är jag i vecka 13+5. Illamåendet och tröttheten har äntligen gått över! Nu tänker jag njuta, för det är väl bara en tidsfråga innan halsbrännan kommer (sist hade jag halsbränna från v 20). Jag berättade för min chef förra veckan och för resten av mitt team i måndags. De blev glada och sa nåt i stil med att det är sånt här som händer när båda jobbar hemifrån haha (fast om man ska vara petig så ?hände? det här under semestern hehe)

Haha ja här är det en semesterbebis också. Hoppas på att slippa allt för mycket halsbränna. Det är verkligen inte roligt.
  • Juno89
    Linkaa skrev 2020-10-08 10:41:50 följande:
    Så skönt att få göra kub, vi får inte det där jag bor men jag fick ett ul i vecka 10+5 för att datera graviditeten och då såg allt bra ut så jag hoppas man kan lita på det, rul är ju några veckor bort och vid det laget så går det nog inte dölja mer :)
    Skönt att du fick ett UL iaf! Jag gjorde ett privat redan i v 8 för att jag inte pallade med ovissheten. Har haft ett mf och att ma tidigare :( 

Men nu verkar allt gå vägen och vi ser så mycket fram emot att välkomna mini i april.
  • Juno89
    Fia92 skrev 2020-10-08 15:46:50 följande:

Hur går det för er alla? 

Jag gjorde ett snabbt ultraljud i samband med ett läkarbesök förra veckan (10+6) och såg ett hjärta som pickade, läkaren mätte dock inte storleken.

Imorgon har jag tid för ultraljud för KUB men är så himla, himla nervös och har en sjukt dålig magkänsla. Precis alla symtom är helt borta och jag har inte känt mig det minsta gravid på drygt en vecka. Gick in i vecka 13 idag (12+0).

Nu behöver jag lite uppmuntran. Är det någon som har haft symtom som försvunnit helt men där det ändå har sett bra ut på KUB? 

Jag förstår precis hur du känner. Mådde så bra och inga symtom dagarna inna KUB at jag var övertygas om att allt gått åt helvete. Men där inne låg en liten bebis. 

Och bara för att man mår bra ett tag så kommer det dagar som är värre. Inte varit illmående på 2 veckor och idag(13+5) fick jag en överraskining i form av morgonillamående igen. Hoppas det bara var denna morgon Drömmer
  • Juno89
    Anonym (Mjao) skrev 2020-10-09 18:03:46 följande:

Hej,

Lite uppdatering här oxå. Fick svaret efter Nipt och allt såg bra ut även här. Tror mig känna lite fladder nu oxå.. iiii

Trevlig helg.

Grattis! Vad spännande med fladder. Längtar efter att känna nåt.
  • Juno89
    moder_jord skrev 2020-10-13 10:26:51 följande:

Nu när illamåendet borde börja avta (är i v 12) har jag istället fått en rejäl svängom för 1 v sedan och gått från konstant illamående men nästan inga kräkningar till att istället spy mer eller mindre konstant genom hela dagarna.

Det enda som funkar är att sitta helt stilla och Ha det lugnt omkring mig. Men det är ju rentav omöjligt ensam hemma med två småttingar. (Har en 2 och en 3 åring hemma) Att vänta en trea är verkligen nått helt annat.

Här i regionen jag bor i har man bara RUL v 18. Inget annat ultraljud erbjuds. Kub eller annat får man heller inte göra här. (Tydligen ska de ha lagt till UL v 12 sen sist jag var gravid.) Men tagit bort det pga covid. Dock fick jag åka på koll v 9 pga konstanta smärtor vid äggstocken som tack och lov visade sig inte vara något från äggstockarna eller livmodern. Så verkar komma från ligament eller annat. Tack och lov. Hjärtat blinkade på. Det var skönt att få se. Har varit olidligt att alltid vänta till RUL att få titta. Så ett litet bevis på att nån lever där inne var skönt att se.

Stackare! Jag är så glad att illamåendet är nästan helt borta. Och kan inte ens föreställa mig hur det är med andra småttingar hemma. 

Det är helt galet att de bara kan bestämma att KUB ska bort i vissa regioner. Det känns som det är en skyldighet då det är ett sånt viktigt test.
  • Juno89
    Tissel91 skrev 2020-10-13 17:13:57 följande:

Hej igen, nu kommer min uppdatering!

Kom precis hem från UL, wow vad häftigt det var :) <3

Hamnade däremot lite i chock då det visade sig vara två små där inne och inte en. Båda mår jättebra, så det känns skönt att kunna andas ut. Jag har inte haft så mycket gravidsymptom alls och därför inte reflekterat över att det skulle kunna vara tvillingar. Känslomässigt är jag nog i en blandning av överlycklig och livrädd, haha!

Men grattis! Låter fantastiskt och jätteläskigt Glad
  • Juno89
    Anonym (Mjao) skrev 2020-10-14 20:28:49 följande:

Hej

Idag fick jag bokning till rul, i v 20 få jag göra det. Alltså om 4 veckor. Min första grav va detta första gången man fick se att ngt ens levde där. Nu tredje graviditeten blir det 3:dje gången gången jag få se bebis!

Berättade för chefen idag. Phu! Väntade mig större reaktioner så det gick bra (finns ingen naturlig ersättare). Fick ändå kommentaren att ?måste vara sista rycket nu? med tanke på min ålder. Är 37 år.

Häls Kajsa

Det är ändå väldigt skönt att få se regelbundet. Annars är det så svårt att tro på det. Fast det kanske bara är jag som är första gången :) Ska på mitt RUL i v 19 så 3,5 vecka kvar.

Men vilken märklig kommentar från din chef. Han ska väl skita i hur gammal du är Obestämd
  • Juno89
    Anonym (Anjo) skrev 2020-10-26 20:18:49 följande:

Hej allihopa

Nu vet jag att man kanske inte ska prata vikt osv eftersom att det är så individuellt.. Men jag har en fundering över hur ni andra går upp i vikt. Jag tycker att jag äter bra mat, vanlig husman och lagomt stora portioner. Frukost och mellis varje dag, lunch och kvällsmat. Inte jättemycket frukt men jag försöker äta två om dagen i alla fall. Jag mådde väldigt illa i början och låg på samma vikt länge. För två veckor sedan gick jag upp ca 1,5 kg, vägde då 66.5 kg, v. 15+4. Igår vägde jag mig igen och har nu gått ner till 65.5... Detta var efter måltid. Bör man kontakta barnmorska om man inte går upp? Har ett väldigt aktivt jobb där jag i princip rör mig sju timmar om dagen men utöver det är jag för trött för att träna och sitter mest i soffan.... Hur äter ni? Har ni ökat storlek på portioner? Hoppas inte detta triggar någon..<3

Jag har oroat mig lite också. När jag mådde illa hela tiden mellan v 8-12 så hade jag svårt att äta mycket och gick ner nästan 5 kg. Nu har jag gått upp 2,5 och är i v 17, men har fortfarande svårt för stora portioner de flesta dagar. Satsar på många små portioner och tänka på att lägga till frukt och grönt. Jag tror de ska räcka. bebis bör ta det den behöver och är jag mer hungrig så är det bara att ta ett mellanmål till Glad
  • Juno89
    Linkaa skrev 2020-11-11 09:11:02 följande:

Någon som varit på sitt RUL än? :) jag har mitt om en vecka, magen växer för fullt men jag knappt känt bebis, har kanske på sin höjd känt gånger, känner mig lite orolig men tur det är rul snart så får man se så allt är okej:) hur går det för er andra? :)

Var på RUL igår och allt såg bra ut. Kommer en liten kille i April Glad Min första och jag har mk framtill så inte känt nåt alls än som jag med säkerhet kan säga varit bebis.
  • Juno89
    Linkaa skrev 2020-11-19 11:51:07 följande:

Nu har jag också fått vara på rul och allt som de kunde se såg bra ut, vi väntar en liten pojke, en livlig liten där inne! Men han vägrade vända på sig så de kunde inte riktigt se allt så jag ska tillbaka på tisdag, men de försäkrade mig om att de inte va oroliga att nått va fel utan att han helt enkelt inte låg så att de kunde se allt, sen hade jag mk i framvägg som de också sa påverkade :) men det va helt underbart att få se små händer och fötter som sprattlade <3

Grattis! och vad mysig att få se bebis en gång till :)
Svar på tråden Bf April 2021