• Thu 20 Aug 2020 08:06
    7265 visningar
    641 svar
    641
    7265

    Bf April 2021

    Födde en dotter den 20:e april i år. Nu väntas barn nummer 2 den 26 april 2021. Inte planerat men välkommet då vi hade problem att bli gravida med dottern och behövde ägglossningsstimulernade för att få henne. Har även ett utomkvedshavandeskap och ett MA innan dottern. Nu blev det en graviditet på första ägglossningen efter förlossningen som dessutom dök upp av sig själv! Känns spännande men också tufft med bebis bara ett år efter första och hur kroppen kommer klara detta så tätt inpå förlossningen men känner också att om kroppen inte varit redo så hade den inte ägglossat :)

  • Fri 21 Aug 2020 20:00
    Vovalol skrev 2020-08-21 08:43:13 följande:

    Kanske lite väl tidigt att fundera på :) Men ni som har barn sedan tidigare, min son kommer vara 2 år och 4 månader när småsyskonet kommer (om allt går väl)

    Jag är väldigt aktiv och promenerar mycket.

    Tror ni det är lönt att köpa en syskonvagn eller ska jag köra på ståbräda med sits ?

    Är rädd för att storebror inte kommer se så mycket från en ståbräda pga att liggdelen är i vägen och därav inte kommer vilja sitta där ?

    Hur har ni gjort ?


    Jag skulle vänta lite med syskonvagn, men absolut fundera på det. Syrran hade syskonvagn till sina 2 barn (skiljer 3 år mellan dem), och strax innan syskonet kom började den äldsta vilja gå själv istället för att åka vagn. Men när bebisen kom (äldsta då 3 år) så ville hon åka vagn igen. Blev ju lite avundsjuk då haha
  • Mon 31 Aug 2020 09:08
    Nostalgity skrev 2020-08-29 00:16:58 följande:

    Hej hej! Spanat in i denna tråd ett tag men inte kommit till att skriva!

    Jag är 31 år, väntar mitt 4e barn, 2a tillsammans med min man, han har 2 andra barn sen tidigare också. Jag har en dotter på 8, en son på 12 och en liten son på snart 2 år. Bf 17 April , är i vecka 7+0 idag.

    Har grymt svullen mage, diffust illamående ibland, ömmar till i brösten ibland.

    Någon av er som väntar med att ringa för att skriva in sig? Jag känner bara att det är ett himla väntande i dessa tider på allt....så varför ha bråttom? Jag vill enda inte gå på första hälsosamtalet..besöket efter det är ju typ i vecka 12, vilket är om ca 5 veckor. Så tänkte ringa bm om 2-3 veckor.

    Förra graviditeten hade jag grymt mycket besvär! Blev gravid efter 2 års försök och 4 missfall. Var sjukskriven hela tiden pga smärta i rygg och bäcken. Hade stora blödningar titt som tätt. Slutade med att jag födde en gosse på 4,2 kg...ambulans till fl och 22 min senare var han ute. Det är de jag oroar mig för nu....vi har 30 min till sjukhuset, plus att vi måste vänta in barnvakt...hur ska vi hinna? Planerat kejsarsnitt ? Någon mer som är orolig såhär tidigt?


    Jag ringer alltid direkt trots att jag har MA och utomkvedshavandeskap i bagaget. Men det är mest för att jag har hypotyreos och behöver ta blodprov för att eventuellt höja dosen. Annars skulle jag nog också vänta lite. Hos oss har vi inskrivningssamtal runt vecka 9. :) min graviditeten rullar på nu tycker jag. Lite annat nu känner jag än med första, då vi är så tacksamma för dottern att missfall med denna graviditet inte skulle kännas lika hårt som när vi försökte bli gravida med dottern. Men såklart supertråkigt om det skulle bli så.. men dottern var tokplanerad med ägglossningsstimulerande osv men denna kom utan förvarning och plussade 4 månader efter förlossningen på troligtvis första ägglossningen då jag inte haft spontan ägglossning tidigare heller. :) vi har ca 45 min till förlossningen men vår förlossning gick inte fullt så snabbt som din men i vår familj har andra barnet alltid gått betydligt snabbare så vi får se hur det blir för oss denna gång. Förra gången var jag på förlossningen kl. 8 sen föddes dottern 10.30. Så jag kommer nog förbereda mig med att åka tidigare och ringa in när jag börjar få känningar så de vet. Med dottern så var det ju första så jag visste ju inte riktigt hur det skulle kännas när man skulle åka in så jag lyssnade ju på personalen när jag ringde om att ta en dusch, Alvedon osv för att det var första barnet och att jag inte hade haft värkar där inne. I värsta fall tänker jag att vi tar med dottern sen får någon närstående hämta henne på sjukhuset. (Om vi inte skulle hinna vänta in barnvakt eller lämna henne hos någon).
  • Tue 1 Sep 2020 13:32
    Ehlda skrev 2020-09-01 07:06:44 följande:

    Ingen än men fick Lergigan sist. Jag skulle få den med koffein men fick utskrivet den vanliga och orkade inte ändra pga mådde så dåligt. Ska be om Comp denna gång.


    Jag fick lergigan Comp förra graviditeten men då hade jag redan kört med ?postafen? som är åksjuketablett och eftersom den funkade kanon för mig så fortsatte jag med den till vecka 16-17 ungefär. :) testade utan någon. Ang i vecka 13 och 15 men hade fortfarande illamående då så testade igen kring 16-17 och då var det borta :)
  • Tue 15 Sep 2020 09:37
    Anonym (Sessan) skrev 2020-09-15 08:20:19 följande:

    Hej, tänkte hoppa in i den här gruppen. Har bf 12/4 .

    Jag går jag in i vecka 11 (10+0) och allt känns ännu ganska overkligt. Har mått bättre än många av de andra gångerna jag varit gravid . Detta är vårt 8:e barn vi väntar men typ min 11:e startade graviditet.

    Min minsta är precis 1 år och allt går i full fart här med redan oroliga nätter och aktiva dagar så jag vet inte om det är därför jag inte hinner känna efter ????

    Blir kul att följa alla här inne i tråden.


    Jag känner lite likadant med att tiden går fortare denna gång. Har en dotter född i april i år så jag plussade när hon nästan var 4 månader. Den här första tiden har gått sååå mycket fortare denna graviditet än med henne. Går in i vecka 9 idag :)
  • Tue 15 Sep 2020 19:43
    Angelicabon skrev 2020-09-15 18:21:18 följande:

    Hallo!

    Hur gör era län med partner på rul? Vi bor i Västmanland och här får ingen partner vara med än så länge... Min syster som bor i Dalarna får dock ta med sin partner på ultraljud och besök hos BM... Känns så tråkigt när det är vårt första barn och pappan ska missa så mycket...vill inte gå på rul ensam och se den lilla krabaten. Det vill jag ju se med honom... Hoppas verkligen att regeringen släpper på restriktionerna så snart som möjligt :(


    Bor också i Västmanland, norr om Örebro. Vi har samma, väntar andra barnet nu och pappan får inte följa med på kub. Jag födde vårt första barn i april i år. Pappan fick lite symtom och kunde då inte följa med på förlossningen så, visst supertråkigt att de inte får följa med på kub/RUL men var glad om han kan följa med på Förlossningen så du slipper föda själv.
  • Tue 15 Sep 2020 22:40
    Angelicabon skrev 2020-09-15 21:37:30 följande:

    Åh! :( vi har valt att göra kub på en privat klinik där han får följa med.. Men ja, man är ju livrädd för att föda själv... Starkt av dig!!


    Det förstår jag. Då man kan få tuffa besked där. Självklart på RUL också, men i och med att man gör kub så får man ju olika siffror osv på trisomier. Har man inte gjort det innan så är det ju skönt att vara två. Vi har ju gjort det en gång men vi har samma tankesätt denna gången så vi vet hur vi går vidare med vilket besked som helst. Därav känner jag att jag kan göra det själv. Sen också har man fött barn så som jag fick göra så känns det som att man klarar allt själv ;)
  • Fri 2 Oct 2020 08:27

    Ni som är gravida med andra barnet ett fler. Hur kommer ni ihåg andra graviditeten med att känna livmodern? Med första kände jag livmodern i vecka 14 (när jag var kissnödig på morgonen). Nu med andra så kände jag den imorse redan i vecka 11 (10+3). Känns tidigt ändå eller kan det vara så med andra barnet? :)

  • Fri 2 Oct 2020 15:15
    Anonym (Mjao) skrev 2020-10-02 14:48:40 följande:

    Är i vecka 14 nu och har kännt det iaf 2 veckor! :)


    Tack då känns det ändå lugnt! Var kanske sen med första. Åå andra sidan visste jag inte så mycket då vad jag skulle leta efter och hur det skulle kännas. :)
  • Sun 4 Oct 2020 11:27
    Jinthry skrev 2020-10-04 10:31:18 följande:

    Jag kommer inte riktigt ihåg när jag började känna livmodern första graviditeten. Kan vara så att jag helt enkelt inte visste vad jag letade efter. Nu däremot har jag kunnat känna den iallafall 2-3 veckor? Och jag gick in i vecka 10+0 i torsdags. Vad jag vet så väntar jag inte mer än ett barn, på vul i vecka 6+ :) Men det kan ju ha missats


    Oj det känns tidigt! Kanske är två där inne ;) med dottern tänkte vi nästan det. Dock för att jag tog ägglossningsstimulernade och gym hade sommarstängt då men jag hade kört några kurer och kände mig trygg utan VUL. Men då visste jag inte heller hur många äggblåsor jag släppte. Vanligtvis var det två. Men det blev ?bara? en liten bebis i magen då. Denna gång blev det naturligt och plussade 4 månader efter dotterns förlossning haha. Var på VUL vecka 5+0 men då kunde man bara se hinnsäcken i livmodern (vilket var hela grejen då jag har ett X tidigare). Skulle få ett VUL till två veckor senare men då blev läkaren sjuk så det blev framflyttat till nu på onsdag. Då vecka 11+1. Tidigare MA också så tanken var att i alla fall få se att man var på nåt levande, i all fall för stunden. Nu är ju oron där igen om det kanske inte lever. Men ser allt bra ut så känner jag mig ju rätt trygg inför att den ska leva vidare på kub om två veckor. :)
  • Sun 4 Oct 2020 21:55
    Jinthry skrev 2020-10-04 11:41:27 följande:

    Det hoppas jag verkligen inte! Har på nära håll sett hur vår svägerska har haft det med sina små tvillingkillar - och då tycker jag verkligen att vi har haft det enklare med vår lilla kille :)

    Man bär ju barn olika, och det har en stor inverkan på hur tidigt det känns/syns. Jag blev gigantisk under första graviditeten, min mage var helt galet stor. Jag hade större mage än min svägerska, som väntade tvillingar. Medan min andra svägerska hade en osynlig graviditetsmage fram till vecka 30, och då var den ändå väldigt liten i slutet!

    Jag förstår oron, jag tyckte allt var jätte jobbigt under första graviditeten tills att jag kunde börja känna sparkar. Sedan köpte jag en liten doppler, som man kan ha hemma. Den använde jag när jag hormonerna och stressen tog över helt. Jag köpte min från ebay tror jag.. kostade typ 300? Billigt pris att betala för min mentala hälsas skull :)


    Åh ja det är ju säkert skittufft med tvillingar/fler. Ja med dottern kändes allt så himla mycket skörare. Var rädd för minsta lilla. Både på kub och RUL trodde jag att barnet inte levde. Speciellt RUL då jag inte känt några rörelser alls. Kände inte förrän i vecka 22 med henne. I efterhand någon vecka tidigare kanske när man väl visste hur det kändes. Denna graviditet är vi inte lika oroliga för missfall osv. Vi kämpade länge med dottern och känns ändå okej även om det är tråkigt och ledsamt om något skulle hända med den i magen nu. Då vi ju har dottern. Men med dottern hade man ju i alla fall sett henne ibland på ultraljud att hon levde tidigt. Nu har jag inte sett mer än att det finns en graviditet i livmodern. Så istället för missfall/MA som man varit orolig för tidigare, oroar jag mig istället för att det blivit nåt fel och att fostret tillbakabildats så att det inte finns något där...

    Åå andra sidan gjorde jag kub-blodproverna 10+0 i tisdags och fick då hcg 58,8 och PAPP-A 2,395. Med dottern tog jag proverna 10+6 och då var hcg 60+3 och PAPP-A 2,111. Så känns ändå som att det växer på där inne. Längtar så tills på onsdag men är också så nervös inför ultraljudet!! :O går allt bra så får jag nog köpa mig en doppler senare. Skönt att kunna stilla sin oro om man behöver! :)
  • Mon 5 Oct 2020 19:27
    Jinthry skrev 2020-10-05 10:57:38 följande:

    Man är ju så himla dum som alltid tänker så negativt. Det gör jag nu med, även ifall att jag verkligen försöker att inte göra det. Jag försöker ha ett öppet sinne, med allt som har med graviditeten att göra - med tanke på att den inte var planerad och min partner har en vasektomitid planerad :) Så jag tänkte mer.. whoopsie.. åh det var det meningen att jag skulle få ett till barn. Och om graviditeten inte är fruktsam.. åh då var det inte meningen, ändå. Samtidigt som jag är livrädd för att få ett barn med funktionshinder.. och det säger jag med all kärlek till funktionshindrade barn, men vår son är så himla hyperaktiv, och med adhd i familj från flera sidor så skulle jag inte orka med att finnas till för barnens behov. Därav ville vi stanna vid ett barn.. Men WHOOPSIE.. så nu inväntar vi KUB ultraljud 14.10. Vi hoppas att få se ett friskt barn.


    Ja jag är lugnare denna gången med. Det blir vad det blir har jag känt men nu vill jag ju så gärna när jag nu går

    In i vecka 12 imorgon. Man har liksom gått så länge ändå. Skulle man fått missfall i vecka 7 är det en sak men att gå till gym på onsdag i vecka 12 och få reda på att det inte finns något eller att det avstannat vore ändå en besvikelse. Är väldigt tacksam för dottern. Sen denna graviditet inte var planerad och kom naturligt så är det ändå välkommet. :)
  • Wed 7 Oct 2020 20:36
    +1

    Nu kan jag äntligen andas ut lite. Vecka 12 (11+1) nu och idag fick jag se vår lilla böna på ultraljud idag. Sprattlade på ordentligt och mätte precis enligt min beräkning sedan ägglossning. Kub om två veckor. Går så snabbt denna gång. Gjorde nyss detta men vi är så spända på april återigen. :D

  • Fri 16 Oct 2020 08:00
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-15 14:47:45 följande:

    Vi har också bokat ultraljud i vecka 16, vilket är nästa vecka för mig, just för att min man ska kunna följa med. Men sedan jag bokade tiden har jag läst en del om att ultraljud kan vara skadligt och att strålskyddsmyndigheten starkt avråder från att göra ultraljud om det inte är av medicinskt syfte.. Blir så kluven, men det lutar åt att avboka och avvakta till RUL


    Med dottern var jag på 5 ultraljud innan vecka 20, ett privat och resten inom landstinget. Var har du läst att det ska vara skadligt? Känner mest att skulle det vara skadligt så skulle man inte få göra ultraljud ens om man bara är lite orolig för att allt är okej, utan endast vänta ut ultraljud/kub vecka 12-14 och/eller RUL och inte få göra tidigare. Med denna bebis i magen nu var jag på ett ultraljud vecka 5 för att se så det satt rätt pga tidigare utomkvedshavandeskap. Men för tidigt att se något annat så då fick jag en ny tid för att få se fostret och hjärtat slå några veckor senare. Har sen kub nästa vecka och senare RUL. Så denna gång får jag se bebis och gånger om allt går som det ska. Som sagt, skulle vilja veta var du hittat den informationen då jag jobbar inom vården och pluggar till sjuksköterska och har aldrig hört av någon varken bm eller läkare att det skulle vara skadligt för fostret. Sen ska man ju såklart inte överdriva. Men några ultraljud/graviditet ska absolut inte vara någon fara enligt den forskning jag har läst.
  • Fri 16 Oct 2020 08:44
    brallison skrev 2020-10-16 08:24:24 följande:

    Får hoppa i, då jag hittade länken igår efter jag såg inlägget: www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/stralning-i-varden/berattigande-och-optimering/ultraljudsundersokning-vid-graviditet/


    Tycker det känns mest som de vill hålla sig om ryggen OM det skulle innebära att något foster skulle ta skada. Som med mycket annat som skrivs. Att man avråder från vissa saker just pga att det KAN orsaka något. Men jag har aldrig hört talas om något foster eller barn som detta har hänt. Läkare och bm gör ju i så fall också tjänstefel om de inte informerar någon som vill göra ultraljud pga tidigare erfarenheter eller ren oro. De skulle heller inte erbjuda ytterligare en tid (som i mitt fall) när man då sett att medicinskt sitter graviditeten rätt och utgör ingen fara. Pga tidigare MA också så fick jag ju en till tid för att få se att fostret levde. Märkligt i så fall om det skulle utgöra fara. Speciellt när hon visste att jag hade kub några veckor efter det ultraljudet.
  • Fri 16 Oct 2020 08:46
    brallison skrev 2020-10-16 08:24:24 följande:

    Får hoppa i, då jag hittade länken igår efter jag såg inlägget: www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/stralning-i-varden/berattigande-och-optimering/ultraljudsundersokning-vid-graviditet/


    Jag läser med andra ord gärna forskning hellre. Myndigheter i all ära men enligt mig inte alltid tillförlitligt. :) men det är kanske bara jag :)
  • Sat 17 Oct 2020 14:22
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-16 09:38:20 följande:

    De säger inte att ultraljud direkt är farligt, men kan vara det om man använder det på fel sätt och därför avråder folk att gör det "för skojs skull". Jag tycker iaf inte att det känns legitimt att riska bara för att jag och min man ska ha en mysig stund och få reda på kön. Det är ju upp till var och en, men det kan vara bra att tänka igenom det innan man bara kör, som vi hade tänkt att göra.


    Nej jag skulle inte heller ta ett ultraljud bara för att få reda på kön. Det brukar brukar vi få reda på på RUL ändå om man kan se. Det jag menar är att hade det varit så pass farligt så hade jag inte fått ett extra ultraljud för att se att fostret lever när man sett innan att det är ingen medicinsk fara för utomkvedshavandeskap. Som var orsaken till att jag fick det första ultraljudet. Då hade inte läkaren erbjudit ett till bara för att det var för tidigt att se. I så fall hade man ju bara fått vänta ut och blir det missfall så blir det. Som jag skrivit innan. Det blir 4 ultraljud om denna graviditet om det inte finns nåt annat skäl till att göra fler och 5st förra graviditeten så jag ser ingen fara i att göra ultraljud. Men det är min åsikt och mina erfarenheter. :)
  • Sun 15 Nov 2020 22:13
    hallonoj skrev 2020-11-15 10:32:17 följande:

    Hej! Ser att ni är flera här som har gjort ett extra ultraljud privat för att partnern ska kunna vara med, det ska vi med då det är vårat första barn och sambon missar ALLT. Därför känns det värt! Ni som gjort detta innan RUL, gick ni på det också sen då? Tänker att de kollar säkert inte samma saker..? Eller?


    När jag gått privat i tidigare graviditeter har de endast mätt bebisen, kollar så att hjärtat slår som det ska och om bebisen rör sig (om det ska kunna göra det för den angivna veckan). Men på RUL kollar de ju noggrant på alla organ. Vårt RUL med dottern var kanon. Där kollade barnmorskan bland annat genomströmningen i hjärtat osv för att se att blodet strömmade åt rätt håll. Så jag rekommenderar att även gå på RUL när ni har tid för det. Dumt att låta bli känner jag. Men alla gör ju som de vill. :)
  • Mon 28 Dec 2020 00:18
    Anonym (Anjo) skrev 2020-12-23 12:46:39 följande:

    Vilken typ av värk har du känt? Igår kväll började det ila, sticka och kännas obehagligt i underlivet. Har även känt till och från idag... Läst lite olika forum och folk skriver uvi eller att bebbe håller på att fixera sig??? Men jag är bara i v. 27 imorgon, 26+1, så blir ju lite rädd när man läser sånt. Uvi testade jag när jag var hos barnmorskan den 14/12 och var negativt. :( någon som haft likande känsla?


    Hade mycket ilningar och strålande känsla nertill i både underlivet och magen först graviditeten och det var kanske från vecka 25 eller så. Fick höra att det inte var någon fara utan kan bara vara så att bebis kommer åt lite nerver som kan göra att det sticks till eller ilar. :) nu går jag in i vecka 24 imorgon och än har jag i alla fall inte fått några såna känningar men jag är övertygad om att de kommer även denna gång :)
  • Thu 14 Jan 2021 19:08
    Tissel91 skrev 2021-01-11 19:29:21 följande:

    Det var en kompis som tipsade om Babybrezza. Tänk dig att den fungerar som en espressomaskin, fast i stället för kaffe i maskinen så är det ersättning, så allt blir färdigblandat och i rätt temperatur direkt i nappflaskan. Den är inget måste så klart, men tror den underlättar för oss som inte tänkt amma, delammar eller får tvillingar hehe.

    Åh vad bra att du kan det! Håller tummarna för att du slipper. Bra tips, ska testa det :)


    Måste bara flika in angående babybrezzan! Den är guldvärd!! Vi köpte en till slut och vi ångrar inte en minut. Nu vet vi inte hur vi skulle klara oss utan den även fast vi gjorde det i början. Förstår bara inte hur haha! Så smidigt både dagar och nätter. Vi flyttar den till sovrummet på kvällarna för att slippa springa ner till köket och ingen hinner inte ens bli arg innan vi haft mat färdigt. Perfekt också när man har barnvakt att slippa gå igenom de olika måtten utan bara säga till dem att trycka på en knapp så kommer det färdigt :D den är dyr men såååå värt det!
Svar på tråden Bf April 2021