Nostalgity skrev 2020-09-16 21:02:05 följande:
Hej! Sitter eller satt, i liknande situation som dig. Våran yngsta är dock precis 2 år. . . Men vi har 2 andra barn också på 8 och 12 år. Har dåligt samvete för att barnen inte får den tiden dom säkert vill ha...sen yngsta kom. Och så får alla 3 ännu mindre tid om vi behåller nr4 som beräknas komma 17/4.
Jag tänker såhär...att det dåliga samvetet finns nog där oavsett ålder på tidigare barn... och i början kan man (oftast) lägga ifrån sig bebisen när den sover, som de ofta gör. Och så kan man ha bebisen i vagn etc om man besöker lekparken eller på en filt bredvid om barnet vill leka på golvet hemma. Sen när mannen är hemma t.e.x efter jobbet så kan man ju passa på att umgås ensam med de andra/den andra...antingen mamman eller pappan. Man kommer på ett sett att få det att funka. Huvudsaken är ju att man inte förbiser barnets behov och gör sitt bästa för att uppfylla det, att man gör barnet delaktigt och förklarar varför man gör si och så.
Vi vet inte om vi orkar en till, men nånstans inom mig vill jag tro att vi gör det!
Hur kom ni fram till att behålla? Om ni har kommit dit?
Vi har tid för kirurgiskt på måndag, då v.11+2 ....men känns som jag kommer avboka tiden....
Jo, men det är lite så vi också har resonerat. Att oavsett ålder på de(n) äldre, så kommer uppmärksamheten alltid att fördelas på minst 2 när man får ett syskon. Men vi tänker också att ett syskon kommer att kunna ge så mycket glädje genom alla åren, fastän de första 6 månaderna kommer vara lite tråkiga med mycket amning och vilande. Jag har redan varit på ultraljud och sett ett hjärta slå.. Då kände jag att vi nog skulle kunna ångra oss om vi inte ger vår lilla pojke ett syskon, men att vi aldrig skulle ångra att skaffa ett till barn.. Vi kommer älska denna bebis också, det vet jag innerst inne.. Och det är lite så vi har resonerat. Det var inte planerat, nej, men kommer vara älskat.
I ditt fall kan jag förstå om ett fjärde barn låter tungt.. Det är många barn, men samtidigt så kan jag nog säga att det kan vara bra för ert yngsta att få ett syskon som är lite mer i hennes/hans ålder. I min familj är vi 3 barn, varav oss äldsta är 12 och 14 år äldre än vår lillasyster. Hon har alltid varit "utanför" i syskonskapet, för att jag och min bror hade varandra i 12 år innan hon kom till. Svårt för tonåringar att leka med småbarn..
Om det finns någon del av dig som inte vill göra en abort, gör inte det. Oavsett anledningar (tid, rum, pengar), för sådant löser sig alltid.
Jag förstår dig och hoppas att du gör det valet som är bäst för din familj!