Inlägg från: Jinthry |Visa alla inlägg
  • Jinthry

Bf April 2021

Hejsan!

Antar att det är dags för mig att hoppa in här! Jag plussade för några veckor sedan, men har varit så osäker på om vi verkligen orkar med ett till barn så snabbt inpå. Vi har idag en kille på 11 månader, som ska bli storebror 29/4 enligt ultraljud. Det här barnet var inte alls planerat.. Jag har så mycket stress och dåligt samvete redan över att vår lilla kille kommer få dela uppmärksamhet med en liten, när han själv inte kommer vara mer än 1.5 år. Hur tänker ni andra här som kommer få barn tätt inpå?

• Jinthry
    Nostalgity skrev 2020-09-16 21:02:05 följande:
    Hej! Sitter eller satt, i liknande situation som dig. Våran yngsta är dock precis 2 år. . . Men vi har 2 andra barn också på 8 och 12 år. Har dåligt samvete för att barnen inte får den tiden dom säkert vill ha...sen yngsta kom. Och så får alla 3 ännu mindre tid om vi behåller nr4 som beräknas komma 17/4.

Jag tänker såhär...att det dåliga samvetet finns nog där oavsett ålder på tidigare barn... och i början kan man (oftast) lägga ifrån sig bebisen när den sover, som de ofta gör. Och så kan man ha bebisen i vagn etc om man besöker lekparken eller på en filt bredvid om barnet vill leka på golvet hemma. Sen när mannen är hemma t.e.x efter jobbet så kan man ju passa på att umgås ensam med de andra/den andra...antingen mamman eller pappan. Man kommer på ett sett att få det att funka. Huvudsaken är ju att man inte förbiser barnets behov och gör sitt bästa för att uppfylla det, att man gör barnet delaktigt och förklarar varför man gör si och så.

Vi vet inte om vi orkar en till, men nånstans inom mig vill jag tro att vi gör det!

Hur kom ni fram till att behålla? Om ni har kommit dit?

Vi har tid för kirurgiskt på måndag, då v.11+2 ....men känns som jag kommer avboka tiden....

Jo, men det är lite så vi också har resonerat. Att oavsett ålder på de(n) äldre, så kommer uppmärksamheten alltid att fördelas på minst 2 när man får ett syskon. Men vi tänker också att ett syskon kommer att kunna ge så mycket glädje genom alla åren, fastän de första 6 månaderna kommer vara lite tråkiga med mycket amning och vilande. Jag har redan varit på ultraljud och sett ett hjärta slå.. Då kände jag att vi nog skulle kunna ångra oss om vi inte ger vår lilla pojke ett syskon, men att vi aldrig skulle ångra att skaffa ett till barn.. Vi kommer älska denna bebis också, det vet jag innerst inne.. Och det är lite så vi har resonerat. Det var inte planerat, nej, men kommer vara älskat.

I ditt fall kan jag förstå om ett fjärde barn låter tungt.. Det är många barn, men samtidigt så kan jag nog säga att det kan vara bra för ert yngsta att få ett syskon som är lite mer i hennes/hans ålder. I min familj är vi 3 barn, varav oss äldsta är 12 och 14 år äldre än vår lillasyster. Hon har alltid varit "utanför" i syskonskapet, för att jag och min bror hade varandra i 12 år innan hon kom till. Svårt för tonåringar att leka med småbarn..

Om det finns någon del av dig som inte vill göra en abort, gör inte det. Oavsett anledningar (tid, rum, pengar), för sådant löser sig alltid.

Jag förstår dig och hoppas att du gör det valet som är bäst för din familj!

• Jinthry
    Linkaa skrev 2020-10-01 09:46:17 följande:
    Okej nä det förstår jag ifall hon inte vill åka nu heller, våran älskar att åka med i vagnen fortfarande, är egentligen bara om man ska åka iväg nån stans och typ gå på stan eller liknade som jag tänker att man skulle ha haft en syskonvagn, men jag är kluven, kan nog mycket väl vara så att om man köper en vagn så kommer det säkert bara bli ståendes så vi får väl se :)
    Jag tänker att i början kanske det inte är aktuellt med långa promenader och så pga konstant bajsande bebis och ammande? Så ni kanske kan inhandla en ståbräda begagnat, och gå längre och längre promenader så kan ni utvärdera lite då hur mycket er dotter orkar med då? Det är väl drygt ett halvår kvar, och mycket kan hända innan dess!
  • Jinthry
    Enmsik skrev 2020-10-02 08:27:55 följande:

Ni som är gravida med andra barnet ett fler. Hur kommer ni ihåg andra graviditeten med att känna livmodern? Med första kände jag livmodern i vecka 14 (när jag var kissnödig på morgonen). Nu med andra så kände jag den imorse redan i vecka 11 (10+3). Känns tidigt ändå eller kan det vara så med andra barnet? :)

Jag kommer inte riktigt ihåg när jag började känna livmodern första graviditeten. Kan vara så att jag helt enkelt inte visste vad jag letade efter. Nu däremot har jag kunnat känna den iallafall 2-3 veckor? Och jag gick in i vecka 10+0 i torsdags. Vad jag vet så väntar jag inte mer än ett barn, på vul i vecka 6+ :) Men det kan ju ha missats
  • Jinthry
    Enmsik skrev 2020-10-04 11:27:00 följande:
    Oj det känns tidigt! Kanske är två där inne ;) med dottern tänkte vi nästan det. Dock för att jag tog ägglossningsstimulernade och gym hade sommarstängt då men jag hade kört några kurer och kände mig trygg utan VUL. Men då visste jag inte heller hur många äggblåsor jag släppte. Vanligtvis var det två. Men det blev ?bara? en liten bebis i magen då. Denna gång blev det naturligt och plussade 4 månader efter dotterns förlossning haha. Var på VUL vecka 5+0 men då kunde man bara se hinnsäcken i livmodern (vilket var hela grejen då jag har ett X tidigare). Skulle få ett VUL till två veckor senare men då blev läkaren sjuk så det blev framflyttat till nu på onsdag. Då vecka 11+1. Tidigare MA också så tanken var att i alla fall få se att man var på nåt levande, i all fall för stunden. Nu är ju oron där igen om det kanske inte lever. Men ser allt bra ut så känner jag mig ju rätt trygg inför att den ska leva vidare på kub om två veckor. :)

Det hoppas jag verkligen inte! Har på nära håll sett hur vår svägerska har haft det med sina små tvillingkillar - och då tycker jag verkligen att vi har haft det enklare med vår lilla kille :)

Man bär ju barn olika, och det har en stor inverkan på hur tidigt det känns/syns. Jag blev gigantisk under första graviditeten, min mage var helt galet stor. Jag hade större mage än min svägerska, som väntade tvillingar. Medan min andra svägerska hade en osynlig graviditetsmage fram till vecka 30, och då var den ändå väldigt liten i slutet!

Jag förstår oron, jag tyckte allt var jätte jobbigt under första graviditeten tills att jag kunde börja känna sparkar. Sedan köpte jag en liten doppler, som man kan ha hemma. Den använde jag när jag hormonerna och stressen tog över helt. Jag köpte min från ebay tror jag.. kostade typ 300? Billigt pris att betala för min mentala hälsas skull :)

• Jinthry
    Enmsik skrev 2020-10-04 21:55:29 följande:
    Åh ja det är ju säkert skittufft med tvillingar/fler. Ja med dottern kändes allt så himla mycket skörare. Var rädd för minsta lilla. Både på kub och RUL trodde jag att barnet inte levde. Speciellt RUL då jag inte känt några rörelser alls. Kände inte förrän i vecka 22 med henne. I efterhand någon vecka tidigare kanske när man väl visste hur det kändes. Denna graviditet är vi inte lika oroliga för missfall osv. Vi kämpade länge med dottern och känns ändå okej även om det är tråkigt och ledsamt om något skulle hända med den i magen nu. Då vi ju har dottern. Men med dottern hade man ju i alla fall sett henne ibland på ultraljud att hon levde tidigt. Nu har jag inte sett mer än att det finns en graviditet i livmodern. Så istället för missfall/MA som man varit orolig för tidigare, oroar jag mig istället för att det blivit nåt fel och att fostret tillbakabildats så att det inte finns något där...

Åå andra sidan gjorde jag kub-blodproverna 10+0 i tisdags och fick då hcg 58,8 och PAPP-A 2,395. Med dottern tog jag proverna 10+6 och då var hcg 60+3 och PAPP-A 2,111. Så känns ändå som att det växer på där inne. Längtar så tills på onsdag men är också så nervös inför ultraljudet!! :O går allt bra så får jag nog köpa mig en doppler senare. Skönt att kunna stilla sin oro om man behöver! :)
    Man är ju så himla dum som alltid tänker så negativt. Det gör jag nu med, även ifall att jag verkligen försöker att inte göra det. Jag försöker ha ett öppet sinne, med allt som har med graviditeten att göra - med tanke på att den inte var planerad och min partner har en vasektomitid planerad :) Så jag tänkte mer.. whoopsie.. åh det var det meningen att jag skulle få ett till barn. Och om graviditeten inte är fruktsam.. åh då var det inte meningen, ändå. Samtidigt som jag är livrädd för att få ett barn med funktionshinder.. och det säger jag med all kärlek till funktionshindrade barn, men vår son är så himla hyperaktiv, och med adhd i familj från flera sidor så skulle jag inte orka med att finnas till för barnens behov. Därav ville vi stanna vid ett barn.. Men WHOOPSIE.. så nu inväntar vi KUB ultraljud 14.10. Vi hoppas att få se ett friskt barn.
  • Jinthry
    Fia92 skrev 2020-10-08 15:46:50 följande:

Hur går det för er alla? 

Jag gjorde ett snabbt ultraljud i samband med ett läkarbesök förra veckan (10+6) och såg ett hjärta som pickade, läkaren mätte dock inte storleken.

Imorgon har jag tid för ultraljud för KUB men är så himla, himla nervös och har en sjukt dålig magkänsla. Precis alla symtom är helt borta och jag har inte känt mig det minsta gravid på drygt en vecka. Gick in i vecka 13 idag (12+0).

Nu behöver jag lite uppmuntran. Är det någon som har haft symtom som försvunnit helt men där det ändå har sett bra ut på KUB? 

De flesta symtomen brukar ju just försvinna när man närmar sig vecka 12+
    När jag väntade min son mådde jag rätt bra mellan v14-22
  • Jinthry
    Anonym (GEN) skrev 2021-02-03 22:44:09 följande:

Jag skulle behöva hjälp med om det är slemproppen eller flytningar som jag upptäckt. Är det okej att lägga in en bild?

Om det är slemproppen så skulle du nog se skillnaden. Den ser ut som en snorklump och är oftast blodblandad! Om det är som så att du misstänker att det är det, så åk in och bli undersökt. Hellre en gång för mycket, än för lite.
  • Jinthry

Här går det ganska segt.. Jag är så otroligt omotiverad till att köpa/fixa med någonting förrän vi har fått konfirmerat att det är en tjej som vi väntar. Bakgrunden till det är att vi fick veta i v.32 första graviditeten att de gissat fel kön. Det blev en jättetuff omställning och det tog jättehårt på mig. Missförstå mig inte nu, vi älskar vår son och skulle aldrig byta bort honom. Så nu känner jag mig lite avdomnad, jag kan inte riktigt knyta an till individen i min mage - för att jag inte vågar helt enkelt. Jag vill inte gå igenom det där igen, så därför är jag så avståndstagande nu. Jag har pratat med bm angående detta, och de förstår men gör inte så mycket mer än så. Här ger dom inte ut några gratis ultraljud! Sist jag var iväg till bvc i vecka 27+4 så fick jag redan på att mitt SFmått är 30 cm och att jag har fått gravdiabetes. Hurra.. Nu måste jag vänta till vecka 35 för att få ett ultraljud för att se hur stor bebis jag växer..

• Jinthry
    Johannniii skrev 2021-02-11 13:39:08 följande:
    Förstår dig. Samtidigt är könet inte individen. Även om jag förstår att det påverkar mycket. Vi kollade kön med första och andra men inte tredje. Denna gången kollade vi och nu var det mest jobbigt för att alla syskon ville ha en pojk men det verkar bli flicka. Men könsultrljud är aldrig säkert så även om vi bestämt namn o kallar henne för det så vet alla att det kan lika gärna vara en pojk. Jag har tillväxtultrljud om 10 dagar. Skulle väl bli inte snurrigt om de sa de vore en pojk nu när alla tänker flicka.. men jag är mer rädd att det ska vara något fel på barnet eller att jag typ dör under förlossningen och inte kommer hem till resten av familjen. Missförstå mig rätt men som sagt. Om du försöker se till stora hela bilden så kanske könet egentligen spelar mindre roll? Kram på dig

Jo absolut! Jag förstår vad du menar. Jag ångrar verkligen att vi ens kollade kön vid v 21, just för att jag inte vågar lita på resultatet. Om jag inte hade vetat alls, så tror jag att det hade varit enklare att knyta an, för då kan det inte bli fel.

Det har jag också haft mycket tankar angående nu, just att jag inte kommer komma hem till vår lilla kille. Eller att något skulle vara fel.. För 2 veckor sedan dog min mans låtsassysters bebis i magen, 1 vecka innan bf.. Det ger en ganska mycket perspektiv och ångest. Mer paranoid än någonsin nu!

Svar på tråden Bf April 2021