• Anonym (varför)

Varför är alla gynläkare så känslokalla?!

Alla gynläkare jag träffat vid mina missfall, mitt MA och mitt utomkveds har varit sjukt känslokalla och oförstående! Alltid gått ut från rummet med gråten i halsen och dålig självkänsla...

senast förra veckan gjorde jag ett VUL pgr ny graviditet och oro för nytt utomkveds. Hon hittade inget tecken på graviditet någonstans och ifrågasatte om jag verkligen testat positivt och om jag veekligen inte har blödit... sen börjar hon prata om att ge mig Metatroxat spruta (som jag fick vid mitt utomkveds sist) innan hon ens tog upp något om hCG-blodprov?! blev ledsen där i gynstolen varpå hon säger att "inte gråta, det finns ju inget att göra ändå!"

vad är det för fel på folk?! Kan man inte bemöta folk med respekt och medkänsla i sitt jobb, ska det vara så svårt?!

Fler som känner som jag när ni mött gyn? kan man klaga någonstans på bemötandet?

• Svar på tråden Varför är alla gynläkare så känslokalla?!
  • Anonym (Därför)

Nästan alla jag mött inom landstinget har varit såna. Åkte in för m.f v.14 och läkaren vägrade gå med på att jag ens varit gravid! Läkare på specen på vårt sjukhus ska vi inte tala om. Mer eller mindre psykopater och högst olämpliga som läkare. Privat helt annorlunda. Gått till samma gynläkare i många år för att få barn och alltid blivit bra bemött.
    De inom regionerna får ju patienter hur de än bär sig åt medans privata måste vara trevliga annars sprider sig ju ryktena och då får inga kunder och därmed ingen inkomst. Rent krasst är det så tror jag.

• Anonym (Håller med)

Håller med. Letar själv efter en bra, empatisk gynekolog. Någon som har någon att rekommendera?

• viseversa

Jag har bara haft ett ma i v 13 och då träffade jag en manlig gyn läkare eftgersom jag inte slutade blöda. Jag var sjukt nervös att det skulle vara en man men han var så respektfull och trevlig och beklagade mitt mf och sa att sorgen är lika stor oavsett om det är 1a eller 7e barnet i ordningen så länge det var efterlängtat. Han hade själv 10 barn =)

Sen sa han att mitt ma antagligen var pga defekt foster då jag hadde 5 friska barn sen innan och aldrig haft missfall/ma innan. Och att det inte fanns något som talade emot en ny graviditet när kroppen återhämtat sig.

Jag blev gravid igen strax efter och har idag 6 friska barn. Så verkligen en bra upplevelse och han var inte det minsta känslokall och otrevlig. 

Han jobbade på en liten klinik nära danderyds sjukhus. Som utförde aborter och undersökning efter mf. Minns inte namnet på den nu men det kändes väldigt bra ändå att vara där och träffa honom. 

• Anonym (En fantastisk läkare)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-07-21 15:54:42 följande:

Håller med. Letar själv efter en bra, empatisk gynekolog. Någon som har någon att rekommendera?

Beror ju på var du bor naturligtvis men jag kan säga att Dr Fredrik Ploman är helt fantastisk. Han är mjuk och empatisk och enkel att prata med.

Han hjälpte oss för flera år sedan då vi inte kunde få barn. Vi fick en dotter så småningom tack vare han och hans team.

Han finns i Malmö.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-07-21 15:54:42 följande:
    Gallerian i Jönköping.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (En fantastisk läkare) skrev 2020-07-21 18:31:43 följande:

Beror ju på var du bor naturligtvis men jag kan säga att Dr Fredrik Ploman är helt fantastisk. Han är mjuk och empatisk och enkel att prata med.

Han hjälpte oss för flera år sedan då vi inte kunde få barn. Vi fick en dotter så småningom tack vare han och hans team.

Han finns i Malmö.

Tack för tipset! Tar han emot nya patienter?
  • Anonym (U)

Tycker läkare i allmänhet är otrevliga och nedvärderande

• Anonym (En fantastisk läkare)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-07-21 18:36:32 följande:

Tack för tipset! Tar han emot nya patienter?

Efter en googling verkar det som att han har en egen klinik med särskild inriktning på just infertilitet men kliniken är bunden till Region Skåne. Kolla på länken här:

www.ptj.se/slottsstadens-lakarhus/
  • fjanten

När jag åkte in med blödningar i vecka 11 med mitt andra barn var gynekologen väldigt snäll och förstående tyckte jag - och gav mig ett foto på vårt livs levande barn trots att de normalt sett inte gör det på gynakuten här o.s.v. Väldigt varm var hon! När jag var på gynakuten denna graviditet p.g.a. hyperemisis träffade jag också en annan gynekolog som var otroligt snäll. Men ja, alla är ju långt ifrån empatiska i yrket har jag också märkt vid andra tillfällen

• Anonym (Tråkigt)

Usch vad tråkigt och hemskt :(

Jag har en dålig erfarenhet och det var överläkaren.

Jag gjorde vaginalt ultraljud i v.7 och då sa hon att något såg konstigt ut och att jag kunde förvänta mig ett missfall, vilket det inte blev.

Men alla andra jag har träffat har vart underbara. Hade cellförändringar förut och gick på kontroll varje år. Plus på grund av graviditeter då jag har haft problematik. Alla har vart helt fantastiska, speciellt äldre män! Tycker dom är rätt mer varsamma när dom undersöker

• Anonym (Japp)

Instämmer. Förstår inte varför de valt det jobbet om de saknar sympati och medkänsla och/eller inte vill hjälpa patienten.

• Anonym (varför)
    Anonym (Japp) skrev 2020-08-20 15:11:32 följande:

Instämmer. Förstår inte varför de valt det jobbet om de saknar sympati och medkänsla och/eller inte vill hjälpa patienten.

Exakt!

Vart dock förvånad förra veckan jag var på gyn. Manlig gyn som var empatisk och förstående då jag precis fått ännu ett ma och pushade på om utredning och ville ge bästa tänkbara hjälp för oss.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (varför) skrev 2020-08-20 15:37:21 följande:

Exakt!

Vart dock förvånad förra veckan jag var på gyn. Manlig gyn som var empatisk och förstående då jag precis fått ännu ett ma och pushade på om utredning och ville ge bästa tänkbara hjälp för oss.

Vad hette den läkaren? Jag vill hitta en bra läkare för utredning.
  • Anonym (.)

Kanske för att läkare ser så mycket som är så otroligt mycket värre?
    Bara en tanke att man ibland blir alldeles för fixerat i sina egna tankar, sitt eget perspektiv för att kunna se helheten.

De möter mödrar med barn som dör i magen sista veckorna av graviditeten. De ser oerhört svåra missbildningar hos foster som mot all förmodan har överlevt trots att de borde ha blivit ett missfall. De ser hur ett sådant trauma påverkar kvinnan, mannen och hela familjen under långa, långa tider.
    De ser svårt skadade barn födas till en vegeterande tillvaro. De ser svåra sjukdomar och långa kamper för att över huvud taget kunna bli gravid.

De har troligen ett litet annat perspektiv på något som faktiskt är naturligt och ofta det bästa som skulle kunna ske.

Jag menar inte på något sätt att förminska din sorg eller din upplevelse. Jag menar bara att myntet alltid har minst en sida till.

• Anonym (För att de ser detta varje dag)

För att de ser sådant varje dag, och måste vara känslokalla för att inte bli deprimerade. Läkare är en yrkesgrupp som i stor utsträckning lider av psykisk ohälsa och i hög grad tar livet av sig, läkare som inte är som gynläkarna du träffat utan medkännande, empatiska människor är förmodligen typen av läkare som är extra benägen att ta livet av sig.

I slutenpsykiatrin är läkare inte en helt ovanlig patientgrupp (Typiskt väldigt svåra som patienter med då de inte vill lyssna på en msk utan redan tror sig veta allt)

• Anonym (Japp)
    Anonym (För att de ser detta varje dag) skrev 2020-08-20 16:25:03 följande:

För att de ser sådant varje dag, och måste vara känslokalla för att inte bli deprimerade. Läkare är en yrkesgrupp som i stor utsträckning lider av psykisk ohälsa och i hög grad tar livet av sig, läkare som inte är som gynläkarna du träffat utan medkännande, empatiska människor är förmodligen typen av läkare som är extra benägen att ta livet av sig.

I slutenpsykiatrin är läkare inte en helt ovanlig patientgrupp (Typiskt väldigt svåra som patienter med då de inte vill lyssna på en msk utan redan tror sig veta allt)

Det är ingen ursäkt till att bete sig respektlöst, otrevligt och empatilöst. Vissa läkare undersöker inte ens, utan gör en snabb och slarvig undersökning och sedan missar viktiga detaljer.

Fast tråden handlar om gynekologer. Gynekologer träffar inga psykiatri-patienter.
  • Anonym (.)
    Anonym (Japp) skrev 2020-08-20 16:37:36 följande:
    Det är ingen ursäkt till att bete sig respektlöst, otrevligt och empatilöst. Vissa läkare undersöker inte ens, utan gör en snabb och slarvig undersökning och sedan missar viktiga detaljer.
    Fast tråden handlar om gynekologer. Gynekologer träffar inga psykiatri-patienter.
    Jag rekommenderar att du läser inläggen innan du besvarar dem. Noga.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Japp) skrev 2020-08-20 16:37:36 följande:

Även psykpatienter hamnar hos Gyn då och då. Därför är det som alltid viktigt med bra bemötande. Gynekologer som arbetar med förlossningar, missfall och allt däremellan ser ju väldigt mycket tråkigheter. Verkligen liv och död. Så jag förstår att de måste hålla sig väldigt professionella, lite avståndshållande, och de som är enormt engagerade och måna att det är dem, som går in i väggen.

Men blir man nonchalant och otrevlig bör man nog byta arbetsplats/område.
Svar på tråden Varför är alla gynläkare så känslokalla?!