• Anonym (Snart exfru)

    Oj då. Oväntad skilsmässa.

    För flera år sedan hade vi problem i vårt äktenskap. Maken ställde till ett jä*la liv och vi skilde oss nästan.

    Det fanns en sak som var min akilleshäl och det var att han varje gång han blev arg skulle han ta sönder saker i hemmet, kasta ut maten som lagats och hota med mer skadegörelse. Jag satte ner min fot och gav ultimatum om att det antingen upphörde direkt eller så skildes vi åt.

    Han valde det första. och det har inte hänt sedan dess. Vi har levt ett hyfsat lugnt familjeliv. Tills ikväll. Nu bröt helvetet löst och han blev vrålarg för nån skitsak som barnen gjort. Han skrek och tappade allt, sa att jag var helt värdelös, skrek på barnen och kastade ut maten som han nyss lagat. Hotade med än det ena och än det andra. Har fördärvat allt vi byggt upp.

    Jag har inget alls över för honom efter detta och sa direkt att jag vill skiljas.

    Så nu står jag här. En oväntad skilsmässa och jag har ingen backup-plan över huvud taget. Vi bor i ett område utan några lägenheter eller hus till uthyrning (förutom sommarstugor som hyrs ut under sommarveckor). Vilken förändring detta kommer att bli. Jag är ställd men vet att jag inte vill leva under premisser om att förvänta mig sådana utbrott.

    Min kärlek dog på fläcken när min man skrek på både mig och barnen utan någon som helst grund. Det var nästan kusligt. Jag såg och kände alla känslor bara dö, som ett plåster som revs bort. Att jag kommer att klara mig alldeles utmärkt, det vet jag. Men livet blev så annorlunda direkt. Jag vill verkligen INTE ha mitt beslut ogjort. Jag behöver inte den mannen i mitt liv. Frågan är om han kommer att vilja samarbeta för barnens bästa. Jag är lite orolig att han kommer att använda barnen för att kunna sätta käppar i hjulet. Det blir det tuffaste för de är oskyldiga.

    Jag vill inte något direkt med tråden. Bara skriva av mig lite. Fick nog någon sorts chock. Det går över så småningom

  • Svar på tråden Oj då. Oväntad skilsmässa.
  • Anonym (Mia)

    Men oj. Finns det några förmildrande omständigheter kring din mans plötsliga ilska? För mig låter ditt beslut väldigt drastiskt även fast jag tycker att det är bra att du inte accepterar det såklart.

  • Anonym (Snart exfru)
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-21 20:59:07 följande:

    Men oj. Finns det några förmildrande omständigheter kring din mans plötsliga ilska? För mig låter ditt beslut väldigt drastiskt även fast jag tycker att det är bra att du inte accepterar det såklart.


    Nej, inga förmildrande omständigheter. Han är vansinnig och fullständigt oresonlig. Säger till barnen att det är deras fel att mamma tänker skiljas eftersom det var de som började bråka. Beter sig alltså redan under all kritik. Han har lossat alla spärrar och är helt galen. Jag kan inte gå direkt för jag tänker INTE lämna mitt hem. Men om han fortsätter att gå på barnen har jag ju inget val. Vet dock inte var jag skulle ta vägen.
  • Anonym (Snart exfru)
    Pierott skrev 2020-07-21 22:43:31 följande:

    Säg åt honom att lämna huset tills han lugnat sig, eller når du inte fram till honom alls?


    Jag har bett honom om det. Har också sagt att detta är något mellan honom och mig och att barnen inte ska dras in över huvud taget. Normalt sett är han en hyfsat normal karl som ser till sin familjs bästa men jag känner inte igen honom alls. Det är som om han är utbytt till en kass kopia.

    Nu har han dock somnat och jag har lagt barn och tagit hand om våra djur.

    Nej, har inte kommit fram till honom alls. Börjar nästan undra om det är någon sjukdom eller något sådant. Han brukar inget olagligt, är normalt skötsam och har gott rykte om sig. Tycker visserligen om öl men är inte alkoholist.
  • Anonym (M)

    Kan han fått en hjärnblödning eller liknade?

  • Anonym (Dagen efter)

    Har ni kunnat prata nu på morgonen?

    Det viktigaste just nu är ju barnen. Om de förstod händelsekedjan som du beskrivit den - barnen gör/säger ngt, pappa blir arg på alla, mamma vill skiljas -så måste all omsorg, både från din och makens sida läggas på dem. Finns det ngn familjeterapijour att vända sig till? Kyrkan?

  • Anonym (Isvatten)

    Han borde gå till läkare också anser jag, förutom det mer uppenbara med familjerådgivning osv.

    Den sortens blackoutilska kan behöva medicineras, eller kan tyda på en smygande hjärnsjukdom.

    Men fy så jobbigt alltihop. Det finns ingen vän du kan bo hos ett par dagar, och att föräldrar kan ta barnen medan du klurar på vad som ska göras i vilken ordning?

  • Physalis

    Tufft av dig att stå fast vid ditt beslut. Det verkar inte vara många som klarar av att göra något sådant. Såklart känns allt jättejobbigt nu, det okända är läskigt men du kommer klara det.

    Vad gäller mannen så tveka inte att ringa polisen, kvinnojour eller socialen om det behövs. Är han hotfull så är det polisen. Behöver du råd och stöd är kvinnojour bra. Beter han sig illa mot barnen är det socialen eller polisen beroende på hur allvarligt det är. Man kan orosanmäla sin egen familj.

    Berätta för din omgivning. Så du har ett skyddsnät.

    För din egen skull kan du spela in saker han säger så om du en dag tvivlar på att du tagit rätt beslut så kan du lyssna igen.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (.)

    Med risk att måla fan på väggn, men eftersom han redan visat dessa tendenser... Rädda undan sådant du är riktigt rädd om (foton/säkerhetskopior etc) till säker plats som bankfack eller hos pålitliga släktingar. Håll ögonen öppna för tendenser till fysisk våldsamhet. Berätta för omgivningen att ni ska skiljas och skicka in papper. (Ingen vits att tjata på honom att skriva på, väntetiden har ni ändå eftersom ni har små barn, så det går inte snabbare ändå.)

Svar på tråden Oj då. Oväntad skilsmässa.