Inlägg från: Anonym (Snart exfru) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snart exfru)

Oj då. Oväntad skilsmässa.

För flera år sedan hade vi problem i vårt äktenskap. Maken ställde till ett jä*la liv och vi skilde oss nästan.

Det fanns en sak som var min akilleshäl och det var att han varje gång han blev arg skulle han ta sönder saker i hemmet, kasta ut maten som lagats och hota med mer skadegörelse. Jag satte ner min fot och gav ultimatum om att det antingen upphörde direkt eller så skildes vi åt.

Han valde det första. och det har inte hänt sedan dess. Vi har levt ett hyfsat lugnt familjeliv. Tills ikväll. Nu bröt helvetet löst och han blev vrålarg för nån skitsak som barnen gjort. Han skrek och tappade allt, sa att jag var helt värdelös, skrek på barnen och kastade ut maten som han nyss lagat. Hotade med än det ena och än det andra. Har fördärvat allt vi byggt upp.

Jag har inget alls över för honom efter detta och sa direkt att jag vill skiljas.

Så nu står jag här. En oväntad skilsmässa och jag har ingen backup-plan över huvud taget. Vi bor i ett område utan några lägenheter eller hus till uthyrning (förutom sommarstugor som hyrs ut under sommarveckor). Vilken förändring detta kommer att bli. Jag är ställd men vet att jag inte vill leva under premisser om att förvänta mig sådana utbrott.

Min kärlek dog på fläcken när min man skrek på både mig och barnen utan någon som helst grund. Det var nästan kusligt. Jag såg och kände alla känslor bara dö, som ett plåster som revs bort. Att jag kommer att klara mig alldeles utmärkt, det vet jag. Men livet blev så annorlunda direkt. Jag vill verkligen INTE ha mitt beslut ogjort. Jag behöver inte den mannen i mitt liv. Frågan är om han kommer att vilja samarbeta för barnens bästa. Jag är lite orolig att han kommer att använda barnen för att kunna sätta käppar i hjulet. Det blir det tuffaste för de är oskyldiga.

Jag vill inte något direkt med tråden. Bara skriva av mig lite. Fick nog någon sorts chock. Det går över så småningom

• Svar på tråden Oj då. Oväntad skilsmässa.
  • Anonym (Snart exfru)
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-21 20:59:07 följande:

Men oj. Finns det några förmildrande omständigheter kring din mans plötsliga ilska? För mig låter ditt beslut väldigt drastiskt även fast jag tycker att det är bra att du inte accepterar det såklart.

Nej, inga förmildrande omständigheter. Han är vansinnig och fullständigt oresonlig. Säger till barnen att det är deras fel att mamma tänker skiljas eftersom det var de som började bråka. Beter sig alltså redan under all kritik. Han har lossat alla spärrar och är helt galen. Jag kan inte gå direkt för jag tänker INTE lämna mitt hem. Men om han fortsätter att gå på barnen har jag ju inget val. Vet dock inte var jag skulle ta vägen.
  • Anonym (Snart exfru)
    Pierott skrev 2020-07-21 22:43:31 följande:

Säg åt honom att lämna huset tills han lugnat sig, eller når du inte fram till honom alls?

Jag har bett honom om det. Har också sagt att detta är något mellan honom och mig och att barnen inte ska dras in över huvud taget. Normalt sett är han en hyfsat normal karl som ser till sin familjs bästa men jag känner inte igen honom alls. Det är som om han är utbytt till en kass kopia.

Nu har han dock somnat och jag har lagt barn och tagit hand om våra djur.

Nej, har inte kommit fram till honom alls. Börjar nästan undra om det är någon sjukdom eller något sådant. Han brukar inget olagligt, är normalt skötsam och har gott rykte om sig. Tycker visserligen om öl men är inte alkoholist.
  • Anonym (Snart exfru)

Tack för era svar.

Det har varit en underlig dag med många tankar och funderingar. Vi har egentligen inte pratat så mycket. Han bad barnen om ursäkt på sina bara knän och sa att alla blir arga ibland men att man inte får bli så arg som han blev igår.

Jag vet fortfarande inte vad det var som gjorde att han tände till så sanslöst men jag vill att han går på en läkarundersökning ganska snart. Det är verkligen inte hans vanliga jag och vi har varit tillsammans i snart 25 år så jag känner honom ganska bra vid det här laget. Barnen pratar om pappas utbrott och frågar varför det hände.

Den närmaste tiden blir avgörande för vårt fortsatta -eller avslutade-äktenskap. Vi får se hur det blir. Jag står dock helt fast vid mitt beslut om det skulle visa sig att detta är hans nya Jag. Då kommer jag även att orosanmäla och gå vidare. Barnen ska skyddas i första hand. Jag kommer inte under några omständigheter att leva med en oro att något sådant här händer igen. Normalt sett är han typ drömpappan som sätter sina barn i första rummet, bär på sömniga barn, leker så fort han är ledig och rullar köttbullar på sin lediga söndag.

Mycket skumt. Vi lever även väldigt jämställt och tjänar ungefär lika i lön, jobbar båda 85 % och städar lika mycket hemma.

Tack för att jag får skriva av mig lite här!

Svar på tråden Oj då. Oväntad skilsmässa.