• Barbro45

Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?

Ett till maskrosbarn skrev 2020-07-22 07:38:53 följande:
    Tack för din input!

Vi skulle gift oss redan denna våren och fick skjuta upp det 1,5 år pga corona, så det är inte aktuellt att ställa in bröllopet. Annars ett bra förslag :) den studerande av oss som är tjänstledig från sitt ordinarie fasta arbete har arbetat lite grann (inte varje månad) och vi har lagt undan lite från hen. Samtidigt så känns det inte tillräckligt...

Vi villhöver spara ca 200 000 kr.
    Gift er nu om ni vill men skjut upp bröllopsfesten. Vigseln kostar inget, ni måste inte ha ringar, nu kan ha era vanliga finkläder. Det är rätt bra att man är gift när man gör ett så stort åtagande som ett husköp. Man kan också skriva in i ett avtal vad som ska gälla men enklare att gifta sig om man i alla fall tänkt göra det.
  • Barbro45
    hawthorne skrev 2020-07-22 08:45:14 följande:

Det enda hållbara är att tänka långsiktigt. Det ni kommer långt på är att göra något åt shoppandet.
    Ett sätt är ju att läsa på om köpstopp men jag tycker att det är mycket idioti därför att folk verkar inte tänka utan de gör som alla andra och då ändrar man ganska lite i sitt eget beteende.

Så en liten, men ack så svår sak, är att tänka efter innan ni shoppar. "Behöver jag denna", "kommer jag att använda detta". Är svaret ja så köper man, annars avstår man.

Sen framförallt, låt det ta tid. Hellre att det tar ett par år extra än att forcera fram ett husköp som kanske blir fel.

Ack ja, så rätt. Man kan inför varje gång man vill köpa något fråga sig själv. Är detta något jag behöver eller är det något jag vill ha. Det är sällan man BEHÖVER och ofta man VILL HA.
Svar på tråden Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?