• Physalis

Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?

Lär er om fonder eller kolla vilka andra olika sparmetoder er bank erbjuder. När jag sparade till kontantinsats för 10 år sedan fanns det t ex ett sparkonto där man låste sina pengar i ett visst antal månader och fick betydligt högre ränta på pengarna än ett vanligt sparkonto.

Kolla upp om ni kan göra något för att få upp värdet på bostaden ni redan har.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis

Lär er om fonder eller kolla vilka andra olika sparmetoder er bank erbjuder. När jag sparade till kontantinsats för 10 år sedan fanns det t ex ett sparkonto där man låste sina pengar i ett visst antal månader och fick betydligt högre ränta på pengarna än ett vanligt sparkonto.

Kolla upp om ni kan göra något för att få upp värdet på bostaden ni redan har.

Anonym (12345) skrev 2020-07-22 20:18:43 följande:

Att spara på konto ger ingen vidare avkastning, bättre att spara i fonder.

Som sagt detta var 10 år sedan och mycket har hänt sen dess med räntor och sånt. Det är därför jag tipsar ts om att höra med banken om vilka sätt som finns idag.

Fonder är superbra speciellt om man är påläst, men risken finns att fonderna går dåligt precis när man behöver pengarna.
  • Physalis
    Anonym (12345) skrev 2020-07-23 18:39:18 följande:

Det är därför man oavsett sparform ska se att man har pengar att ta av när man sparar på lång sikt, sparar man på konto så går det ju inte ned, men fonder aktier etx så ska man bygga upp en buffert att ta av, sedan kan ju denna buffert ligga på konto eller i räntebärande papper.

Sedan ska man inte glömma speciellt när man kör högrisk att det kan gå ned och kommer göra det någon gång, efter 5-10år är det inte helt fel att flytta över lite av avkastningen till räntebärande.

Håller med om det du säger. Ett tillägg bara. Om man bara ska ha pengarna på ett konto måste man se till att det betalas ut ränta annars förlorar man även där iom inflationen.
Svar på tråden Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?