• bullen29

    Hur avvänja amning?

    Hej! Har en 12 månaders som börjar fsk i mitten av augusti så behöver avvänja amningen. Ammar på halvtid,resten äter hon vanlig mat. Har försökt med nappflaska och pipmugg,men det vill hon inte ha. Varken välling eller ersättning. Bara mat o amning. Enda hon dricker ur är ur ett vanligt litet glas, men då får man hjälpa henne med det. Hur gör man för att sluta amma mer än på kvällen? Och vad kan man ge om barnet inte vill äta välling eller ersättning? Börjar bli desperat här

  • Svar på tråden Hur avvänja amning?
  • Aliona

    Vid ett år kan barnet äta bara vanlig mat, det finns ingen anledning att ge ersättning eller välling. Se det som positivt istället att ni slipper riskera att fastna i välling-träsket.

  • BuoBä

    Vårt barn åt aldrig vare sig ersättning eller välling. Från 9 mån åt hon bara vanlig mat. På kvällen fick hon pulvergröt (vilket egentligen bara är tjock välling).

  • Anonym (Ge)

    Ersättning och välling är helt onödigt. Låt barnet dricka ur vanligt glas. Gör väl inget att behöva hjälpa till?

  • Tangent

    Som övriga skriver. Det är inte nödvändigt med ersättning eller välling.

    Men man behöver heller inte avvänja för att barnet börjar förskolan. Men det förutsätter att du tycker det är ok.

    Jag hade tänkt avvänja vid 1 år, men sonen vägrade. Det var ganska praktisk att fortsätta amma. Speciellt när han blev sjuk och vägrade annan mat.

    Förskolepersonalen får inte kräva att du slutar amma. Finns mer info på amningshjalpen.se

  • bullen29

    Har försökt i ca 4 månader att avsluta successivt men går inte helt ännu. Kan inte vila em utan att ha ätit från tutten även om så har ätit vanlig mat med. Tyvärr kräver fsk att barnet ska kunna äta själv också med sked vilket min dotter ej kan ännu,eller att dricka helt själv. Får ångest på riktigt

  • BuoBä
    bullen29 skrev 2020-07-21 23:19:54 följande:

    Har försökt i ca 4 månader att avsluta successivt men går inte helt ännu. Kan inte vila em utan att ha ätit från tutten även om så har ätit vanlig mat med. Tyvärr kräver fsk att barnet ska kunna äta själv också med sked vilket min dotter ej kan ännu,eller att dricka helt själv. Får ångest på riktigt


    Försök att inte stressa upp dig. Barn lär sig fort att det är skillnad på rutinerna hemma och på förskolan. Dessutom ser de hur andra barn gör och tar efter. De första månaderna som vår unge gick på förskolan kändes det ibland som man fick hem ett helt annat, mycket äldre barn som plötsligt kunde massa nya saker.

    Låter för övrigt väldigt märklig att _kräva_ att barnet ska kunna äta med sked. Men det kommer ordna sig. Om det inte är en helt dysfunktionell förskola kommer de varken förbjuda barnet att äta med händerna eller låta det svälta. Och rätt som det är har du ett barn som äter med gaffel utan att sticka ut ett enda öga.
  • Mascaraklumpar
    bullen29 skrev 2020-07-21 23:19:54 följande:

    Har försökt i ca 4 månader att avsluta successivt men går inte helt ännu. Kan inte vila em utan att ha ätit från tutten även om så har ätit vanlig mat med. Tyvärr kräver fsk att barnet ska kunna äta själv också med sked vilket min dotter ej kan ännu,eller att dricka helt själv. Får ångest på riktigt


    Det där ordnar sig av sig självt. På förskolan när du inte är med så kommer hon att snabbt att börja äta maten. De kan äta själva i den åldern, om inte med sked så med händerna. Mitt råd är att fortsätta amma hemma om det känns ok för din del. Det är ju bara bra att hon får ha kvar den tryggheten just nu. Om ett par månader när hon känner sig trygg med sin nya tillvaro och kommit igång med maten ordentligt så kan det hända att avvänjningen går lättare.
  • syntharen
    bullen29 skrev 2020-07-21 23:19:54 följande:

    Har försökt i ca 4 månader att avsluta successivt men går inte helt ännu. Kan inte vila em utan att ha ätit från tutten även om så har ätit vanlig mat med. Tyvärr kräver fsk att barnet ska kunna äta själv också med sked vilket min dotter ej kan ännu,eller att dricka helt själv. Får ångest på riktigt


    Det var det dummaste jag hört, av förskolan alltså! Vadå, ska man som förälder sitta och träna sitt barn att äta med sked? Det är ju en mognadsak, vissa barn kan äta med sked när dom är 10 mån, andra först som 18 mån osv.

    Måste du avsluta mningen då? Det kommer ju inte bli så att ditt barn inte kommer kunna sova på förskolan för att du inte är där för att amma. Hon kommer kunna somna ändå. Jag tror tom att det skulle vara bra om du har kvar amningen (om du vill alltså), det blir en bra trygghet att hon får amma en stund efter förskolan, i början iaf. Det är inga problem att hålla i gång produktionen med bara ett par amningstillfällen per dag när hon är så gammal. Jag ammar min 18 månaders 1-2 ggr om dagen utan problem. Hon ska börja förskola i slutet av augusti och jag tänker att jag ska ha kvar amningen tills en bit in på hösten iaf.
Svar på tråden Hur avvänja amning?