Inlägg från: hawthorne |Visa alla inlägg
  • hawthorne

Hur ser du på detta?

Du har anställt henne om än svart. Självklart ska hon ha sjuklön.
    Det är den moraliska aspekten.

Sen har vi den empatiska delen som verkar vara svårare?
    Det är ditt eget barn du pratar om. I min värld är det självklart att man åtminstone är empatisk med sina egna barn. Som förälder försöker man då hjälpa sina barn istället för att försöka slå undan benen på dem.
    Det betyder i klartext att man betalar och hjälper sitt arbetslösa barn som stannat hemma efter anmodan pga sorgearbete.

• hawthorne
    CitronTulo skrev 2020-07-22 07:46:40 följande:
    Om man bortser från att det är din dotter det handlar om..
    Då tycker jag att det är rätt att dra av för den vecka hon var borta! Det är ju baksidan av att jobba svart tänker jag.. att man inte har samma skydd som vid en vanlig anställning.
    Men sen kommer ju den känslomässiga biten in.. just att det är ditt barn vi pratar om! Om jag var du så hade jag nog betalat hela lönen för den här gången, eftersom det var otydligt vad som gällde! Men då vet hon till nästa gång..
    Alldeles oavsett svartlönen så stannade hon hemma efter anmodan av arbetsgivaren. Självklart ska arbetsgivaren betala lön under frånvaron. Om arbetsgivaren har någon som helst moral i ryggraden vill säga.

Det allra bästa vore såklart att dottern anmäler sina egna föräldrar för att de betalar henne svart så att föräldrarna i efterhand får betala sociala avgifter, sjuklön osv.
  • hawthorne
    CitronTulo skrev 2020-07-22 08:16:22 följande:
    Vi ser det olika.. om man inte kunde se detta på olika sätt så skulle inte TS ha varit i detta dilemma just nu..
    Javisst, jag anser att man har ett moraliskt ansvar som arbetsgivare även när man betalar sin arbetskraft svar.
    För rent krasst, har man det minsta moral i sig inser man att det inte enbart är arbetstagaren som ska ta alla risker.

För dilemmat ligger på det moraliska/etiska/empatiska planet. Och javisst finns det människor som saknar både moraliskt/etiskt kompass och empatisk förmåga. Men när detta går ut över de egna barnen då bör man fråga sig vilken nytta barnet har av sina föräldrar, även som vuxen.
Svar på tråden Hur ser du på detta?