• Anonym (Anony­m mamma)
    Wed 22 Jul 2020 08:07
    537 visningar
    5 svar
    5
    537

    Problem i förhållandet

    Hej! Jag och min sambo fick en son för snart ett år sen. Jag tycker att vi nästan alltid haft en fin relation och jag var övertygad om att det skulle vara han och jag tills vi blev gamla och grå. Vi lyckades bygga upp en tillit jag var så stolt över.

    Men allt detta kraschade i början av året. Vi åkte bilen från en skidsemester vi varit på och då våran son fick kolla på babblarna på min mobil, fick jag ha min sambos mobil. Jag upptäckte då att han hade tinder nedladdat. Jag blev förvånad och besviken. Allt vi byggt upp kraschade. Han hade inte gjort så mycket på tinder utan hade bara försökt börja ha en konversation med en tjej. Och så hade han ett fejknamn. Han påstod att han gjorde detta för att ?skoja? med folk då han hade sett det på en youtube video. Detta trodde jag på, men tänkte att eftersom han använde bild på sig själv ville han skoja men samtidigt få uppmärksamhet. I grund och botten hade jag en slags förståelse för detta men min syn på min sambo och vårat förhållande förändrades. Jag valde att lita på honom då han erkände att han använde sin egen bild för att han ville ha uppmärksamhet.

    Hur mycket denna incident påverkade vårt förhållande i längden gör mig så förbannad. För några månader efter detta kände jag mig själv ensam och behövde uppmärksamhet. Jag har blivit av med många vänner och hittade därför tröst i ett community på en hemsida. Mitt i detta började jag prata med en äldre man. (Inte överdrivet mycket äldre men 12 år äldre). Det fick mig att inse och sakna att jag faktiskt aldrig varit med någon äldre man. Men jag har aldrig träffat denna mannen. Vi har endast skrivit i chatt. Till en början var det oskyldigt och sen började vi flirta. Vi slutade prata under en kort period på några veckor där jag trodde detta var över. Men vi har nu börjat prata igen, och jag börjar få lite känslor för honom. Samtidigt som jag fortfarande älskar min sambo.

    Jag vet att det enda rätta är att prata min sambo om detta, alternativt gå på familjeterapi. Men jag söker väl bara lite stöd i detta... Någon som varit med om samma och kommit ur det hela lyckligare? Jag vet ärligt talat inte vad jag vill. Om jag vill kämpa med min sambo i hopp om att vi kommer må bättre, eller om jag helt enkelt ska vara singel och ska ta reda på om känslorna för den äldre mannen är riktiga :(

  • Svar på tråden Problem i förhållandet
  • Anonym (.)
    Wed 22 Jul 2020 08:24
    #1

    Alltså.
    Du är besviken för att han pratar/chattar med andra men gör samma sak själv. Du tycker inte att det är okey när han gör det men man ska ha förståelse för dig?

    Du måste bestämma dig för vad du vill ha om det är strikt monogami eller om du är poly. Om det är vissa regler för honom och helt andra för dig.

    Alla som någon gång haft ett förhållande känner troligtvis igen sig i att allt inte bara är rosor, att man faktiskt mår bra av att prata med andra än sin egen partner. Att enda vägen framåt tillsammans är att prata med varandra.

  • Anonym (Anony­m mamma) Trådstartaren
    Wed 22 Jul 2020 08:27
    #2

    Nej jag var besviken. Sedan gjorde jag samma sak själv. Ingen av oss är oskyldiga i detta. //TS

  • Wed 22 Jul 2020 08:39
    #3

    Eftersom du nu själv har chattat med någon annan för att få uppmärksamhet kan du väl förstå din sambo som gjorde det samma... Men du funderar alltså på fullt allvar att lämna din sambo som du har barn med för vaddå - en man du chattat med på nätet som du aldrig träffat? Vad vet du om honom och vad vet han om dig? Vet han att du har barn och sambo? Är han öht intresserad av något mer än en flört med dig? Är du?

    Det är klart man har perioder av tristess i ett förhållande och det kan vara trevligt att få lite bekräftelse av någon annan men fundera ordentligt på vad du egentligen vill, och vad du riskerar att förlora. Om du och din sambo har ett i grunden bra förhållande och älskar varandra, var rädda om det! Ni har barn ihop dessutom, klart man inte ska stanna i ett dåligt förhållande pga barnen men om ni som du säger egentligen har ett fint förhållande med mycket tillit, lägg er energi på att vårda det ni har istället för att ragga främlingar på nätet och förlora er i dagdrömmerier som du inte ens vet om det finns någon som helst verklighet bakom. Internetkillen kanske bara är ute efter lite kul och är inte alls intresserad av att inleda en relation med en frånskild småbarnsmor.. eller en relation alls!

  • Anonym (Anony­m mamma) Trådstartaren
    Wed 22 Jul 2020 08:50
    #4

    Han vet om att jag har sambo och barn, men det är klart du har en poäng i det du säger. Jag vet ju egentligen inte vad den här mannen vill till 100%.

    Jag har i tidigare förhållanden känt att när jag får intresse för andra så har det börjat ta slut. Men har kollat mer på nätet det senaste och fått klart för mig att det kan vara ganska normalt att drömma sig bort mitt i vardagstristessen. Men ja du kanske har rätt i att jag borde försöka få det att fungera med min nuvarande innan jag förhastar mig i någonting.

    Det jag dock är orolig för är att så fort jag berättar att jag pratat med denna mannen så kommer min sambo inte vilja lyssna mer (även om han gjorde samma sak innan). Vi har väldigt olika syn på att prata med de andra könet då man i hans kultur knappt har killkompisar som kvinna.

  • Wed 22 Jul 2020 08:57
    #5

    Jag förstår. Men berätta i så fall inget för din sambo, avsluta bara kontakten med den andra mannen och säg inget, ni har ju inte träffats och inget har hänt eller hur? Fokusera all din energi och kärlek på din sambo och ert barn, ge det förhållandet en ärlig chans. Om du efter ett år eller hur lång tid du behöver känner att det inte finns något kvar där, kan du då avsluta relationen med stil och sedan söka efter en annan om du vill.

    Det är inget problem att hitta en ny man om och när du vill träffa en annan, det går 20 på dussinet ;) och det är aldrig bra för det nya förhållandet att det har inletts när du var kvar i det gamla, är min starka erfarenhet i alla fall.

Svar på tråden Problem i förhållandet