• Shalke04

    Föräldraledighet m. olika inkomst

    Jag och min blivande fru tycker om att tala om framtiden och har länge diskuterat hur vi skall göra när vi skall skaffa barn osv. Allt möjligt har diskuterats och det känns som att vi är på samma våglängd inom i princip allt vilket känns jättebra! 


    Nyligen så fick vi veta att taket för inkomsten inom föräldraledigheten är vid 30.000 kr (stämmer detta?). Alltså att om man tjänar över det så är det inte något som räknas in utan då får man maxbelopp uträknat på 30.000 kr i månaden (360.000 kr om året). 


    Vår tanke var alltid att försöka dela hela föräldraledigheten 50-50 så gott det går. Såklart kan det finnas omständigheter som gör att detta får ruckas på men tanken var där iallafall. Nu är det så att min blivande fru tjänar 38.000 kr i månaden och jag tjänar 82.000 kr i månaden vilket medför att det blir i princip omöjligt för mig att ta ut föräldraledighet då vi tappar alltför mycket inkomst till hemmet. 


    Hur hade ni gjort? Finns det något kryphål som vi inte tänker på? 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-22 10:53
    Dåliga ordval av mig:

    "Omöjligt" är det inte utan det är ju bara ett väldigt stort inkomstbortfall.

    "Kryphål" Finns det regler vi inte tänker på? Hur har folk som har liknande förutsättningar gjort?
  • Svar på tråden Föräldraledighet m. olika inkomst
  • Anonym (Hold my beer)

    Nej det finns inga "kryphål" för personer som tjänar tre-fyra gånger så mycket som en normal inkomsttagare....

  • nnnnnnnn

    Taket är högre än så för just föräldrapenningen

    Och kryphålen är väl följande:
    1) Har man hög lön kan man spara massor innan = klarar sig utan inkomst på ett annat sätt än de som har ut 15000 kr varje månad och inget finns kvar i slutet av månaden
    2) Du kan ta ut SGI-dagar även över helgen, så du kan vara FL varje måndag = 80 % jobb och -20% lön, samtidigt som du tar ut lör+sön+mån = får ut 9-10 SGI-dagar (ca 9-10 000 kr) från FK varje månad. Då missar du inte så mycket i lön, men dagarna går åt snabbt.

    Men satsa mest på att dra ner alla utgifter, pausa amorteringar mm. Så ni klarar er på en lön (fullt rimligt), så kan du jobba 80% och ta ut lör+sön+mån och din fru vara hemma heltid och ev. ta ut tis,ons,tors, fre om det behövs.

  • Shalke04
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-22 10:01:18 följande:

    Nej det finns inga "kryphål" för personer som tjänar tre-fyra gånger så mycket som en normal inkomsttagare....


    Kryphål var kanske ett dåligt ordval - menade mest om jag inte tänkt på något. Jag betalar också väldigt mycket mer skatt än vad många andra gör. 


    Detta bidrar ju i grund och botten mest i att min tjej måste vara hemma vilket i sin tur gör att hon hamnar efter i karriären. Det låter inte alls jämställt i mitt huvud. 

  • Shalke04
    nnnnnnnn skrev 2020-07-22 10:02:19 följande:

    Taket är högre än så för just föräldrapenningen

    Och kryphålen är väl följande:
    1) Har man hög lön kan man spara massor innan = klarar sig utan inkomst på ett annat sätt än de som har ut 15000 kr varje månad och inget finns kvar i slutet av månaden
    2) Du kan ta ut SGI-dagar även över helgen, så du kan vara FL varje måndag = 80 % jobb och -20% lön, samtidigt som du tar ut lör+sön+mån = får ut 9-10 SGI-dagar (ca 9-10 000 kr) från FK varje månad. Då missar du inte så mycket i lön, men dagarna går åt snabbt.

    Men satsa mest på att dra ner alla utgifter, pausa amorteringar mm. Så ni klarar er på en lön (fullt rimligt), så kan du jobba 80% och ta ut lör+sön+mån och din fru vara hemma heltid och ev. ta ut tis,ons,tors, fre om det behövs.


    Kryphål var ett dåligt ordval. 


    Tack för tipset.. för att jag skall ha möjligheten till att ta FL så kan jag inte vara deltid borta från jobbet. Det skulle innebära att jag jobbar 100% men får betalt för 80%. 
    Men du ser också problemet i att man inte räknar inkomst för hushållet istället för på individnivå. Att pausa alla amorteringar och sänka levnadsstandarden extremt känns något orimligt bara för att jag skall få vara hemma. 

  • Vanessa89

    Rätta munnarna efter matsäcken, eller har du alltid tjänat så mycket? Helt obegripligt hur en med så pass hög inkomst helt verkar sakna sunt förnuft.

  • fjanten
    Shalke04 skrev 2020-07-22 10:15:32 följande:

    Kryphål var ett dåligt ordval. 

    Tack för tipset.. för att jag skall ha möjligheten till att ta FL så kan jag inte vara deltid borta från jobbet. Det skulle innebära att jag jobbar 100% men får betalt för 80%. 

    Men du ser också problemet i att man inte räknar inkomst för hushållet istället för på individnivå. Att pausa alla amorteringar och sänka levnadsstandarden extremt känns något orimligt bara för att jag skall få vara hemma. 


    Fast det är ju inte för din skull, det är ju för barnets skull och för att din fru inte ska hamna efter karriärmässigt.
  • Alexi
    Shalke04 skrev 2020-07-22 10:15:32 följande:

    Kryphål var ett dåligt ordval. 

    Tack för tipset.. för att jag skall ha möjligheten till att ta FL så kan jag inte vara deltid borta från jobbet. Det skulle innebära att jag jobbar 100% men får betalt för 80%. 

    Men du ser också problemet i att man inte räknar inkomst för hushållet istället för på individnivå. Att pausa alla amorteringar och sänka levnadsstandarden extremt känns något orimligt bara för att jag skall få vara hemma. 


    Fast det är väl inte orimligt att pausa amorteringar och sänka levnadsstandarden för att ge ditt barn det bästa det kan få? Och det bästa för ditt barn är att båda föräldrarna är föräldralediga. Det ger er båda bättre kontakt med barnet och en bättre jämställd grund för ert förhållande.
  • Anonym (granit)
    Shalke04 skrev 2020-07-22 10:15:32 följande:

    Kryphål var ett dåligt ordval. 


    Tack för tipset.. för att jag skall ha möjligheten till att ta FL så kan jag inte vara deltid borta från jobbet. Det skulle innebära att jag jobbar 100% men får betalt för 80%. 
    Men du ser också problemet i att man inte räknar inkomst för hushållet istället för på individnivå. Att pausa alla amorteringar och sänka levnadsstandarden extremt känns något orimligt bara för att jag skall få vara hemma. 


    Fortfarande ett val som ni har gjort - både att dra på er så mycket fasta kostnader att ekonomin inte funkar om du inte jobbar, och att inte spara undan dagar och pengar för att bli föräldrar. Hur tror ni att folk gör i andra länder som inte har någon föräldraförsäkring knappt?

    Man måste sänka levnadsstandarden tillfälligt, välkommen till verkligheten!

    Min man hade sparat 5 veckors semester vilket ihop med det årets sem och pappadagar gjorde att han var ledig med mig första 12 veckorna. Vi hade då  lägre inkomster än ni har men det var inga problem att dela 7+7 månader ledighet.

    För att man planerar och inte tänker som en bidragsknarkare. Seriöst hela svenska folket behöver gå på avvänjning...
  • Shalke04

    Klart - men man vill ju göra det bästa av situationen? 
    Jag har inte alltid tjänat så mycket såklart, det har jag fått kämpa för och varför har jag inte sunt förnuft för att jag försöker hitta ett bra system för oss? 


    Vanessa89 skrev 2020-07-22 10:18:36 följande:

    Rätta munnarna efter matsäcken, eller har du alltid tjänat så mycket? Helt obegripligt hur en med så pass hög inkomst helt verkar sakna sunt förnuft.


  • Shalke04
    fjanten skrev 2020-07-22 10:19:16 följande:
    Fast det är ju inte för din skull, det är ju för barnets skull och för att din fru inte ska hamna efter karriärmässigt.
    Enig. Man får väl bita i det sura äpplet. Dock är inte heller min tjej särskilt sugen på att vi bara lever på hennes lön heller.
Svar på tråden Föräldraledighet m. olika inkomst