• Tecum

Blåbär

I år finns det gott om blåbär i skogarna och det har regnat bra så det kommer att bli gott om svamp.

Hur är det, plockar ni av dessa högkvalitativa varor som naturen ger oss gratis elier är det för jobbigt/tråkigt?
    Vi har plockat ca 20 liter blåbär redan, vi både ger bort och säljer.

• Svar på tråden Blåbär
  • S23
    Alana skrev 2020-07-22 17:11:50 följande:

Ja, den är gjord av plast.Imponerande att ni plockat 20 liter blåbär för hand! Måste ha tagit sjukt lång tid eller? Säljer ni till vänner och bekanta eller vart kan man sälja sina blåbär?

Måste säja att det var jobbigt att stå böjd ner över blåbärsbuskarna och även att sitta på huk blev snabbt jobbigt. Hade det inte varit för det samt myggen som attackerar trots både myggsprej och täckande kläder så hade det nog blivit en längre stund bland blåbärsbuskarna idag. Hade jag haft en pall så hade jag kunnat släpa med den och sitta ner och plocka. men det har jag tyvärr inte. Tänkte kanske gå ut i skogen imorgon igen för ett nytt försök.

Det är gott om bär i år och fullt möjligt att plocka för hand. Beror ju också på tålamodet. När jag var runt 13 år plockade jag 20 liter SMULTRON! Gott om smultron det året, men nu hade jag garanterat inte plockat den mängden oavsett. Har inte intresse och tålamod längre.
  • Aniiee

Hmm...får väl gå och titta om det finns några blåbär här ovanför när jag går ut med hundarna sen. Det växer gott om ris på kullen i alla fall.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aikido

Jag brukar plocka ett par liter. Sedan åker jag in till stora staden och placerar ut enstaka bär på parkbänkar så att stadsborna också kan få njuta av blåbärsfläckar på kläderna.

• Embla twopointoh

Vi har skog runt knuten, men jag plockar sällan mer än några nävar som jag äter direkt när jag promenerar eller löptränar i skogen.
    På torget i stan kan man köpa både blåbär, lingon, hallon o.s.v. såpass billigt att jag inte tycker det är värt det att plocka själv. Dock har jag inte varit på stan just i år p.g.a. Corona, så jag vet inte om det säljs något där i år.

• Tecum
    Embla twopointoh skrev 2020-07-22 19:14:08 följande:
    Vi har skog runt knuten, men jag plockar sällan mer än några nävar som jag äter direkt när jag promenerar eller löptränar i skogen.
    På torget i stan kan man köpa både blåbär, lingon, hallon o.s.v. såpass billigt att jag inte tycker det är värt det att plocka själv. Dock har jag inte varit på stan just i år p.g.a. Corona, så jag vet inte om det säljs något där i år.
    Du har rätt om priset, blåbär är skandalöst billiga i förhållande till tiden det tar att plocka och rensa. Åtminstone om man bara ska ha lite att äta och göra paj av.
    Men det är själva grejen, att ta reda på något som finns i naturen och bevara en tradition av tillvaratagande.
  • Aniiee
    Tecum skrev 2020-07-22 19:23:51 följande:
    Du har rätt om priset, blåbär är skandalöst billiga i förhållande till tiden det tar att plocka och rensa. Åtminstone om man bara ska ha lite att äta och göra paj av.
    Men det är själva grejen, att ta reda på något som finns i naturen och bevara en tradition av tillvaratagande.
    Jag tänker ägna ungefär 10 minuter till att  vara lite kär i dig, bara så du vet.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Embla twopointoh
    Tecum skrev 2020-07-22 19:23:51 följande:
    Det är väl en sak om man har intresset att ta till vara på bär och annat, då tycker man säkert att det är värt den tid det tar.

I vårt samhälle är tid en bristvara, och även om jag själv älskar hemkokt sylt eller egeninlagd gurka, så prioriterar jag just nu min tid till annat än själva plockningen. Vi har förresten mängder med vinbär och lite annat i trädgården, så det blir en del tillvaratagande ändå.

Men visst tycker jag att bevarandet att gamla traditioner inte är slöseri med tid egentligen. Det handlar som sagt om prioriteringar
  • Tecum
    Aniiee skrev 2020-07-22 19:28:29 följande:
    Jag tänker ägna ungefär 10 minuter till att  vara lite kär i dig, bara så du vet.....
    Du får gärna fortsätt i mer än tio minuter, om du ändå inte har något annat för dig
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2020-07-22 19:36:17 följande:
    Det är väl en sak om man har intresset att ta till vara på bär och annat, då tycker man säkert att det är värt den tid det tar.

I vårt samhälle är tid en bristvara, och även om jag själv älskar hemkokt sylt eller egeninlagd gurka, så prioriterar jag just nu min tid till annat än själva plockningen. Vi har förresten mängder med vinbär och lite annat i trädgården, så det blir en del tillvaratagande ändå.

Men visst tycker jag att bevarandet att gamla traditioner inte är slöseri med tid egentligen. Det handlar som sagt om prioriteringar
    Javisst är det så, de flesta har tidsbrist och prioriterar den tid de har till annat. Inget fel i det. Men det var lite därför jag ställde frågan, traditionen att plocka vilda bär är något som minskat väldeliga. Trots lagom temperatur och att en manga andra sommaraktiviteter faller bort pga Corona ser man inte mycket folk i bärskogen, i praktiken knappt inte någon. Och bara en 6-7 stycken som kommenterat här.
  • Räkan77

Jag älskar att plocka blåbär och vissa år blir jag lite besatt. I år behöver jag prioritera den mesta av min lediga tid på annat men ska verkligen försöka komma ut och plocka i helgen. Jag brukar sätta på mig ett par speciella blåbärsbyxor och så sätter jag mig på rumpan mitt bland snåren när jag plockar!

• Tecum
    Räkan77 skrev 2020-07-23 00:18:18 följande:
    Jag älskar att plocka blåbär och vissa år blir jag lite besatt. I år behöver jag prioritera den mesta av min lediga tid på annat men ska verkligen försöka komma ut och plocka i helgen. Jag brukar sätta på mig ett par speciella blåbärsbyxor och så sätter jag mig på rumpan mitt bland snåren när jag plockar!
    Det var smart med blåbärsbyxor, inte så kul när man får blåbärsfläckar och sen ska in i bilen.
  • kattm

Jag har tyvärr inte så mycket tid att plocka (har barn som inte är kompatibla med bärplockning), men har ändå fått ihop ca 3 liter när vi fått hjälp från farmor med barnen. Jag plockar bara för hand, bärplockare är helt värdelöst för blåbär tycker jag (eller så förstår jag inte hur jag ska göra). På en liter handplockade bär blir det kanske en halv deciliter skräp, så det går ju fort att rensa efteråt. 

Min mamma gick bort förra året. Hon älskade att plocka blåbär, och brukade leverera färdigrensat till vår frys. Hon finns med mig i tanken när jag står bland riset nu.

• S23
    kattm skrev 2020-07-23 16:54:08 följande:

Jag har tyvärr inte så mycket tid att plocka (har barn som inte är kompatibla med bärplockning), men har ändå fått ihop ca 3 liter när vi fått hjälp från farmor med barnen. Jag plockar bara för hand, bärplockare är helt värdelöst för blåbär tycker jag (eller så förstår jag inte hur jag ska göra). På en liter handplockade bär blir det kanske en halv deciliter skräp, så det går ju fort att rensa efteråt. 

Min mamma gick bort förra året. Hon älskade att plocka blåbär, och brukade leverera färdigrensat till vår frys. Hon finns med mig i tanken när jag står bland riset nu.

På 6 liter plockade med plockare har jag ungefär 1 dl skräp. Denna gång rensat för hand pga trasig ramp att rensa med.

Mycket handlar nog om plockare, teknik, men även hur riset växer
  • FrusenFru

Min familj älskar att plocka bär och svamp så det är en självklar tradition för oss varje år. Plockar några liter bär som jag fryser in så jag har att baka med under resten av året.

• EvilNala

Nej, tycker det är ofantligt tråkigt så skulle aldrig orka. Min mamma tycker dock det är kul så hon plockar och levererar påsar med rensade till min frys :)

• fluu

Vi plockar mycket blåbär. I en liten dunge(där ingen annan plockar, villaägarna runt visste inte ens att det växte blåbär där innan vi upplyste om det) i närheten växer det obscena mängder bär. Vi plockar inte så himla mycket åt gången (kanske 2-4 liter bara), men gör istället utflykter till skogen lite oftare. Åttaåringen tycker att det är roligt och ofta hänger någon kompis med. Det är så skönt att ha bär hela året sen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Jag plockar för hand för att slippa det eviga rensandet efteråt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Physalis

Jag älskar att kunna plocka hem och ta tillvara på saker från naturen. Det är något speciellt med att ha fixat det själv framför att gå till affären att handla. Det känns till och med förbjudet att köpa kantareller, de ska helt enkelt plockas själv. Just blåbär använder jag väldigt sällan men nu blir jag lite inspirerad att ändå plocka litegrann att frysa in. Annars brukar det mest bli att plocka så mycket jag vill äta på plats.

Korrekturläser som en kratta
  • sextiotalist

Åh, det är så tråkigt. Men vi har det precis utanför knuten när vi är på vårt sommarställe.

Men eftersom jag är där nu och vi nästan har avslutat vårt arbete på huset så kan jag ta en promenad i eftermiddag (tack för att du skrev tråden)

• Rödtjärnens Anna

Jo någon liter blåbär blir det, men blåbär är nog det minsta vi plockar. Hjortron, hallon och lingon är de bär som vi plockar mängder av varje sensommar. Hela veckan har jag rensat hjortron, mängder av hjortron.

Svar på tråden Blåbär