• Sthlmsbruden27

    Är jag onormal? Ang. Barnlängtan, pojkvänner och giftermål

    Hej! Detta blir nog ett aningen random inlägg, men jag måste skriva av mig lite samt även (förhoppningsvis) få lite input från er som läser.

    I hela mitt vuxna liv och även äldre tonårsliv har jag så fort jag börjat träffa någon jag blir kär eller t.o.m bara förälskad i (straight kvinna här) tänkt på att skaffa barn konstant med den personen. Alltså väääldigt ofta. Jag börjar planera framtiden, drömmer om våra barns namn, om vart vi ska bo om fem år typ. Jag befinner mig någonstans i den mest fertila åldern just nu (20-25 för kvinnor) så klockan tickar inte direkt. Men trots det så är min baby fever näst intill på blodigt allvar. Jag träffar en man just nu som jag är fruktansvärt kär i. Jag vet att han känner samma för mig (tacka gud för det!)

    Har väl inte lyckats helt med att dölja bäbisfebern för honom, man märker ju sånt när man varit med varandra ett tag...

    Det kanske är en ickefråga, men jag är så rädd för att skrämma bort honom och om det skiter sig med honom (man vet ju aldrig har jag lärt mig den hårda vägen...) så är jag rädd för att skrämma bort eventuellt framtida partners. Vad ska jag göra? FINNS det något att göra? Det är inte som att jag snackar om framtiden och bäbisar osv hela tiden, men det kommer på tal en del. Jag vill inte ?skrämma bort?, samtidigt så blir jag ledsen för att jag har så dåligt självförtroende att jag skulle vara så lätt att glömma/skrämmas bort av.

    Hur lär man sig att bromsa? Jag förstår att jag inte är redo än för några större ändringar i livet, med tanke på att jag känner såhär. Och jag vet att killen inte är det heller. Men ändå kan jag inte låta bli att tänka på vår framtid ihop, dag ut och dag in. Är det såhär det känns när man är kär? Eller är jag helt från vettet? Läste någonstans att många skaffar barn tillsammans för att säkra en framtid med sin partner, men det vill jag ju i grund och botten inte heller. Jag vill fortsätta vara med den här mannen för att vi vill vara med varann. Inte för att det ev. Skulle bli tex barn ihop.

  • Svar på tråden Är jag onormal? Ang. Barnlängtan, pojkvänner och giftermål
  • Anonym (Så vad vill du?)

    Är du ihop med honom för att du vill vara med honom eller för att du vill ha barn med honom? Om hur många år tänker du dig barn? Han är ju med dig, så har uppenbarligen inte blivit skrämd. Drömmer han också om barn? Hur länge har ni varit ihop? Och slutligen; vad tror du att din barnlängtan beror på? Vissa vill ?laga? trasiga delar av dig själv genom att få barn. Man kan vilja ha en familj för att man är uppväxt i en destruktiv familj, osv

  • Sthlmsbruden27

    Det är nog lite både och. Jag är kär i honom. Men min barnlängtan och familjelängtan/längtan efter ett stadigt typ äktenskap är nog också en stor del till att jag vill vara med honom (eller någon) om jag ska vara helt ärlig. Han vill ha barn, men i framtiden. Vi har träffats i sju månader, men varit intresserade av varandra längre än så (vi snackar två år ca) om det nu har någon betydelse.

    Jo, där säger du något intressant. Men jag vet inte om det stämmer in på mig riktigt. Var med om några traumatiska upplevelser som barn men har gått i terapi i tio år och känner mig ganska ?healed? (även om såren aldrig kommer läka helt så kan det bli fina små lagningar istället)

    Har du upplevt samma problem?

  • Anonym (Så vad vill du?)
    Sthlmsbruden27 skrev 2020-07-22 21:23:28 följande:

    Det är nog lite både och. Jag är kär i honom. Men min barnlängtan och familjelängtan/längtan efter ett stadigt typ äktenskap är nog också en stor del till att jag vill vara med honom (eller någon) om jag ska vara helt ärlig. Han vill ha barn, men i framtiden. Vi har träffats i sju månader, men varit intresserade av varandra längre än så (vi snackar två år ca) om det nu har någon betydelse.

    Jo, där säger du något intressant. Men jag vet inte om det stämmer in på mig riktigt. Var med om några traumatiska upplevelser som barn men har gått i terapi i tio år och känner mig ganska ?healed? (även om såren aldrig kommer läka helt så kan det bli fina små lagningar istället)

    Har du upplevt samma problem?


    Så länge du är kär i honom så känns det okej. Men klarar du av att vänta så länge som han vill? Man kan ju få barn i din ålder också. Har du en stabil situation i övrigt?

    Jag har alltid längtat efter barn, men jag tycker att jag lyckas hålla det på en bra nivå. Jag kan vänta, men om jag inte får barn alls skulle jag bli väldigt ledsen.
  • fjanten

    Vi pratade barn tidigt båda två. Vi var 18 och 19 när vi träffades, och pratade tidigt om giftermål, barn och villa - men syftade på när vi var i sådär slutet på 20-årsåldern till början på 30-årsåldern. Det var inget som skrämde någon av oss, utan visade istället att vi båda från unga år var väldigt familjeinriktade (och vi båda har föräldrar som träffades i ungefär samma ålder och fick barn och gifte sig ganska ungt).

    Så blev det barn, äktenskap och villa väldigt tidigt av vissa anledningar ändå. Jag ville mest få sagt här att barnfrågan är inte alls något som behöver skrämma bort en partner ÄVEN om du är ung, så länge du inte menar att du faktiskt tänkt dig att ni skulle försöka snart.

  • whippo

    Tycker du ska vara ärlig.

    Säg att du kommer vilja skaffa barn. Inte just nu men när du nu har tänkt det. Om det skrämmer iväg honom är det dels fel kille för dig och dina mål men också bra att han vet det nu och kan ta ställning.

    Min sambo sa direkt när i träffades att barn är inte av något intresse. Skrämde inte mig och nu 18 år senare utan barn är vi fortfarande tillsammans. Kändes skönt att det tidigt lades korten på bordet.

Svar på tråden Är jag onormal? Ang. Barnlängtan, pojkvänner och giftermål