• Anonym (Ts)

Sålt på Tradera, paketet borta

Jag har tidigare sålt en hel del på Tradera i omgångar och är alltid noga med att det ska bli så bra som möjligt för köparen, dvs väger och anger rätt porto, skickar paketet samma dag eller dagen efter jag fått betalt och svarar på mejl snabbt och med en trevlig ton. De få gånger någonting har gått fel har jag varit snabb med att be om ursäkt och erbjuda kompensation.

För ett par veckor sedan fick jag en del saker sålt igen och som vanligt packade jag och skickade iväg sakerna direkt. Allt som inte skickas spårbart filmar jag när jag lägger på lådan (köparens namn och adress, mitt namn och adress samt korrekt porto syns) om posten skulle slarva bort paketet. Nu har just det hänt. En köpare hörde av sig i slutet av förra veckan om att det hen köpt inte kommit fram och hen undrade om jag hade glömt posta det. Jag svarade att jag hade postat det mer än en vecka tidigare och bifogade även filmen på när jag la paketet på lådan. Igår hörde köparen av sig igen om att paketet fortfarande inte kommit fram. Jag vet inte hur jag ska gå vidare med det här som säljare. Ska jag erbjuda någon typ av kompensation? Även om jag har filmat syns ju inte innehållet i paketet men samtidigt har köparen inte heller valt att betala för spårbar frakt. Egentligen är det ingen stor summa det handlar om men det känns mer som en principsak eftersom jag inte har gjort något fel. Hur tänker ni? Hur hade ni gjort som säljare i den här situationen?

• Svar på tråden Sålt på Tradera, paketet borta
  • fjanten

Ja du... Det värsta med att inte skicka spårbart är att du inte ens kan vara säker på att köparen är ärlig med att brevet inte kommit fram. De få gånger jag sålt på tradera skickar jag ALLTID spårbart för min skull - jag kan se när paketet kommit fram och köparen hämtat ut. Ett tips är att göra det i framtiden!

I övrigt vet jag inte juridiken kring det hela då ni är privatpersoner.

• fjanten

Nu vet jag inte hur mycket du googlat eller läst, men i denna tråd har en kopierat in några lagstycken där det framgår att ditt ansvar är slut när du överlämnat till transporterande företag, och övergår då till att köparen ansvarar för det hen köpt. Alltså har du nu bevisat att du skickat, och nu är inte ansvaret längre ditt. Om det nu stämmer.

m.sweclockers.com/forum/trad/1448458-vem-ansvarar-for-frakten-vid-privata-kop

• bananmilkshake

Beror lite på värdet tycker jag. Jag säljer mycket själv, men mest till USA. Har precis också hamnat i en riktigt jobbig situation med en köpare som antagligen rent av stulit från mig, ganska mycket pengar.

Är det en liten summa, säg upp till 200, då hade jag erbjudit pengarna tillbaka. Men säg att ditt ansvar upphörde när du postade eftersom hen inte valde spårbart. Men att du vill ge bra service osv. Fortsätt med din trevliga ton såklart. :)

Ett tips, som du kanske redan vet, är att på Postnords webbtjänst Skicka Direkt kan man skicka spårbart upp till 250 gram för bara 49 kr. Men du kanske skickar tyngre grejer än så!

• Anonym (Hej)

Det är köparens ansvar. Jag som själv köper på tradera frågar efter spårbar frakt i de fall jag inte vågar chansa. I annat fall tar jag själv den medvetna risken att ett paket kan komma bort och förväntar mig inte att säljaren ska kompensera.

Dock. Som säljare hade jag troligtvis om den totala summan handlar om under 80 kronor betalat tillbaka till köparen för att undvika missnöje. Kan dock tycka det är rimligt att inte betala tillbaka för frakten utan enbart varans värde.

Jag skulle avvakta lite till i ditt läge. Paketet kan ligga och snurra och komma fram om några dagar.

Ska du i framtiden skicka med mer än 2 frimärken (alltså 4) så har någon nämnt ovan att det inte skiljer mycket i kostnad att skicka med postens skicka hem till brevlåda (en ganska ny tjänst)

• viseversa

jag skriver alltid att jag INTE ansvarar för postens slarv så jag hade inte betalat tillbaka. Vill man ha säker frakt betalar man som köpare för spårbart eller rek helt eneklt.

• Anonym (Köparen)

Du har gjort det du kan, tom filmat när du lägger på det så det är tydligt ATT du lagt paketet/brevet på lådan.. Nu är det upp till köparen att strida med posten och efterfråga var försändelsen finns.. Hen har från dig fått både datum för när du lagt det på lådan och film som hen kan använda sig av för att få posten att spåra var det ev tagit vägen.. Du som säljare har i detta fall inget ansvar för att göra något mer.

Svar på tråden Sålt på Tradera, paketet borta