Sålt på Tradera, paketet borta
Jag har tidigare sålt en hel del på Tradera i omgångar och är alltid noga med att det ska bli så bra som möjligt för köparen, dvs väger och anger rätt porto, skickar paketet samma dag eller dagen efter jag fått betalt och svarar på mejl snabbt och med en trevlig ton. De få gånger någonting har gått fel har jag varit snabb med att be om ursäkt och erbjuda kompensation.
För ett par veckor sedan fick jag en del saker sålt igen och som vanligt packade jag och skickade iväg sakerna direkt. Allt som inte skickas spårbart filmar jag när jag lägger på lådan (köparens namn och adress, mitt namn och adress samt korrekt porto syns) om posten skulle slarva bort paketet. Nu har just det hänt. En köpare hörde av sig i slutet av förra veckan om att det hen köpt inte kommit fram och hen undrade om jag hade glömt posta det. Jag svarade att jag hade postat det mer än en vecka tidigare och bifogade även filmen på när jag la paketet på lådan. Igår hörde köparen av sig igen om att paketet fortfarande inte kommit fram. Jag vet inte hur jag ska gå vidare med det här som säljare. Ska jag erbjuda någon typ av kompensation? Även om jag har filmat syns ju inte innehållet i paketet men samtidigt har köparen inte heller valt att betala för spårbar frakt. Egentligen är det ingen stor summa det handlar om men det känns mer som en principsak eftersom jag inte har gjort något fel. Hur tänker ni? Hur hade ni gjort som säljare i den här situationen?