Anonym (Hjälp) skrev 2020-07-23 18:44:35 följande:
Sara2 - Väldigt tråkigt att höra vad du har behövt gå igenom och att återhämtningen varit så lång. Jag har förstått att det är vanligt. Jag är nog mer utmattad som du säger.
Jag försöker att göra det bästa av situationen men när allt är så ovist om framtiden så har jag svårt att koppla av. Arbetsgivaren beter sig dessutom riktigt svinigt just nu vilket medför ännu mer stress.
Det är väldigt kloka ord du säger och det ligger mycket i det. Jag har troligvis satt mig här eftersom att jag har en förmåga att alltid vilja vara alla till lags och har svårt att sätta gränser när det är för mycket. Utan vill vara högpresterande. Hade jag brytt om mig själv mer hade jag lämnar denna ohållbara arbetsplats för längesen..
Jag har funderat mycket på det här och jag kom fram till att jag ser det som att jag lärde mig något otroligt viktigt - att vara rädd om mig själv. Så jag vill inte vara utan den här tiden trots allt.
Vi är nog ganska lika med det där att vara högpresterande, vilja vara till lags och inte sätta gränser. Det är livsfarliga egenskaper!
Det bästa du kan göra är att säja nej. (Det kanske verkar fånigt men jag började framför spegeln.) Långsamt, i små, små steg började jag träna på att inte alltid prestera! Att bara vara, det har varit det svåraste för mig att ändra på.
Fortfarande trillar jag dit ibland, även på nuvarande jobb. Skillnaden idag är att jobbet inte är min identitet utan en källa till inkomst. Att jag ibland kan bara vara utan att prestera ett endaste dugg och helt utan att skämmas. De där kraven jag hade på mig själv, det var det som ledde fram till att jag blev utbränd och inte alls den knasiga chef och den dåliga arbetsplatsen. När jag insåg det var då jag kunde börja bli frisk.
Så du har ett hårt jobb framför dig men om du gör som alltid annars, jobbar hårt och idogt kommer du ha en sådan mycket bättre tillvara efteråt och inse att det var värt vartenda dugg.
Lycka till!