• Josse

    7 åring, hål i öronen eller inte?

    Dottern vill ha hål i öronen i present när hon fyller 7år. Jag är orolig för infektioner plus att jag inte tycker det passar på småbarn, maken ser inga problem och han tyckte det var okej redan för två år sedan.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 7 åring, hål i öronen eller inte?
  • lövet2

    Nej, låt henne vänta tills hon är tillräckligt stor för att sköta hålen själv. Hålla rent, snurra på läkörhänget, känna om det håller på att bli infekterat.

    Jag har jobbat en del på fritids och träffat många 6-8-åringar som fått ta hål i öronen. Inte kul. De är där och petar med smutsiga fingrar, gråter när det kliar eller gör ont. Två ungar har i smyg plockat ur läkörhängena och sedan trott att de ska kunna sätta tillbaka dem.

  • SilverEmma

    Nej. Jag tycker inte att barn ska ha hål i öronen överhuvudtaget. De ska kunna leka och röja utan att riskera att fastna, de är inte mogna att sköta om det själva under läkningen, öronen växer fortfarande så risken finns att hålen blir sneda när de blir äldre, alla vill inte ha hål i öronen när de blir äldre och risken finns då att man får leva med synliga hål (som inte alltid är så fina).

    Mina är 10 och 11 och jag har inte ens gett hål i öronen som ett alternativ. Det kommer ske tidigast när de är 12-13 och då på en riktig piercingsalong och hålen ska tas med kanyl. I dagsläget är ingen av ungarna intresserad av det. De hade en period runt 5-7 när de frågade några gånger, jag köpte lite clips till dem och lämnade inte öppet för mer diskussion.

  • Anonym (helt ok)

    Ser inga problem med att en 7-åring får ta hål i öronen, tog det själv när jag var runt 4 år tror jag och aldrig varit några som helst problem med dem. Har heller aldrig varit med om att man fastnar eller att det blir infekterat och då känner jag MÅNGA som tagit hål i öronen tidigt. Såklart kan det ju hända men är väl inte så vanligt som man kanske tror. 

  • Ann-Louise

    Jag väntade till min dotter var 10 innan hon fick hål i öronen. Men det ville inte läka ordentligt. I ett halvår hade hon fula sår bakom öronen som jag hjälpte henne tvätta rent. Efter ett halvår gav vi upp och plockade bort örhängena och sedan läkte det fint. När hon var 20 (är 22 idag) gjorde hon nya hål hos en utbildad piercerare och då fungerade det bättre. Han varnade för sådana hål som man sköt in eftersom det fördärvade öronsnibbarna.

    Så nej, jag hade inte låtit min 7-åring ta hål i öronen.

Svar på tråden 7 åring, hål i öronen eller inte?