• Thu 23 Jul 2020 23:48
    876 visningar
    34 svar
    -2
    34
    876

    Fönsterkuvert?

    Jag blev inspirerad av en annan tråd som handlade om post. 
    Det finns alltså folk som i dagens fina internet läge fortfarande vill ha sina räkningar på papper. 
    Vem vill ha massa pappersfakturor, som kostar dessutom. Ren idioti. 
    Hur gör du?

  • Svar på tråden Fönsterkuvert?
  • Anonym (f)
    Thu 23 Jul 2020 23:52
    #1
    Cavill skrev 2020-07-23 23:48:14 följande:

    Jag blev inspirerad av en annan tråd som handlade om post. 
    Det finns alltså folk som i dagens fina internet läge fortfarande vill ha sina räkningar på papper. 
    Vem vill ha massa pappersfakturor, som kostar dessutom. Ren idioti. 
    Hur gör du?


    Den enda som jag har det med har sedan förra månaden inga andra alternativ, de ville inte använda sig av kivra tydligen längre och har inte autogiro. Dock kostar det inte extra för mig.
  • Anonym (bräns­le)
    Fri 24 Jul 2020 00:40
    #2

    Jag vill gärna har pappersfakturor. De är bra att starta brasan med. Jag bor i en liten omodern stuga och primära uppvärmningen är den gamla järnspisen och spiseln. Ingen av de räkningar jag får på papper kostar extra för det. 

  • Fri 24 Jul 2020 00:59
    #3

    Du kan verkligen inte uppbåda nog med fantasi för att komma på anledningar till att alla inte resonerar som du?

    1: Alla fönsterkuvert innehåller inte räkningar.
    2: Det är inte alla som har e-faktura som alternativ. Inte heller är det en avgift på alla pappersfakturor.
    3: Människor är olika. En vän till mig behöver ha ett fysiskt papper, för annars missar hon lätt fakturorna/informationen.
    4: Alla är kanske inte lika bekväma med det digitala.

  • Anonym (mimi)
    Fri 24 Jul 2020 02:00
    #4
    +1

    Pappersfakturor! Jag vill kunna se dem, ta i den, skriva anteckningar på dem. arkivera i mitt system med pärmar, ha allt i samma hög etc. 

  • Fri 24 Jul 2020 02:18
    #5
    -1
    Embla twopointoh skrev 2020-07-24 00:59:39 följande:

    Du kan verkligen inte uppbåda nog med fantasi för att komma på anledningar till att alla inte resonerar som du?

    1: Alla fönsterkuvert innehåller inte räkningar.
    2: Det är inte alla som har e-faktura som alternativ. Inte heller är det en avgift på alla pappersfakturor.
    3: Människor är olika. En vän till mig behöver ha ett fysiskt papper, för annars missar hon lätt fakturorna/informationen.
    4: Alla är kanske inte lika bekväma med det digitala.


    Nej, du har rätt. Jag kan faktiskt inte det. 

    1 9/10 fönsterkuvert är räkningar. Eller kravbrev.
    2 Då kan man väl skaffa det?
    3 konstigt, dom flesta med svårigheter att betala vill ha autogiro. Just för att dom har svårt att betala. 
    4 Du menar samma människor som gnäller över ett kontantlöst samhälle?

  • Fri 24 Jul 2020 02:45
    #6
    +1
    Cavill skrev 2020-07-24 02:18:57 följande:
    Nej, du har rätt. Jag kan faktiskt inte det. 

    1 9/10 fönsterkuvert är räkningar. Eller kravbrev.
    2 Då kan man väl skaffa det?
    3 konstigt, dom flesta med svårigheter att betala vill ha autogiro. Just för att dom har svårt att betala. 
    4 Du menar samma människor som gnäller över ett kontantlöst samhälle?


    Jag är inte Embla men....

    1. 9/10 av DINA fönsterkuvert är räkningar eller kravbrev. Jag antar i alla fall att du pratar av egen erfarenhet och inte sitter och gissar. 9 av 10 av MINA fönsterkuvert är kallelser till vården. inbjudningar till diverse event från diverse intresseorganisationer och diverse (förvisso ovälkomna men direktadresserade) reklamutskick.

    2. Embla glömde ett ord som tydligen borde ha varit med för tydlighetens skull. Ordet är "företag" och ska ha plats mellan orden "alla" och "som". Du som privatperson kan så klart inte skaffa e-faktura å ett företags där du är kund räkning.

    3: Min erfarenhet från folk som har svårigheter är precis tvärt om. De vill INTE ha autogiro för risken att det blir fel någon månad och de då tappar kollen och kontrollen.

    4: Och? Det är lagligt att gnälla på att man inte får betala med lagliga medel.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Fri 24 Jul 2020 03:32
    #7
    -1
    Aniiee skrev 2020-07-24 02:45:55 följande:
    Jag är inte Embla men....

    1. 9/10 av DINA fönsterkuvert är räkningar eller kravbrev. Jag antar i alla fall att du pratar av egen erfarenhet och inte sitter och gissar. 9 av 10 av MINA fönsterkuvert är kallelser till vården. inbjudningar till diverse event från diverse intresseorganisationer och diverse (förvisso ovälkomna men direktadresserade) reklamutskick.

    2. Embla glömde ett ord som tydligen borde ha varit med för tydlighetens skull. Ordet är "företag" och ska ha plats mellan orden "alla" och "som". Du som privatperson kan så klart inte skaffa e-faktura å ett företags där du är kund räkning.

    3: Min erfarenhet från folk som har svårigheter är precis tvärt om. De vill INTE ha autogiro för risken att det blir fel någon månad och de då tappar kollen och kontrollen.

    4: Och? Det är lagligt att gnälla på att man inte får betala med lagliga medel.
    1 Jag får inga fönsterkuvert. Därför trådstarten. 
    2 Bla bla bla
    3 Min erfarenhet är precis tvärtom. 
    4 Absolut. Låt mig åt det en stund. 
  • Anonym (P)
    Fri 24 Jul 2020 05:16
    #8

    Vad är fördelen med en pappersfaktura? Varför ska jag välja det?

  • sextio­talist
    Fri 24 Jul 2020 06:53
    #9

    Jag svor rätt rejält förra månaden. Räkningarna fanns på fyra ställen

    E-faktura, kivra, papper och via mail.

    Papper är lättast

  • Fri 24 Jul 2020 07:17
    #10
    +1

    Hatar pappersfakturor och mailfakturor. Ska vara autogiro, e-faktura eller i Kivra. Pappersfakturor när jag har långsemester betalas för sent och de i mailen glömmer jag också bort för de försvinner i mängden mail. Har lyckats få bort alla pappersfakturor nu iaf.

Svar på tråden Fönsterkuvert?