• Anonym (Sanna)

Hur mycket läser läkare bakåt i journalen?

Jag blir ofta inte tagen på allvar av läkare, de mwnar att mina smärtor är psykiska med mera. Jag vill inte ha smärta, jag kan inte tänka bort smärtan genom att strunta i den. Den finns trots att de inte hittar en diagnos.

Jag har börjat fundera på om de tittar i min journal, och jag undrar vad som står i den. Jag var hos en psykolog för ca 8 år sedan pga att jag behövde prata ut om min barndom. Den psykologen missförstod mig totalt. Hon var rasist, hon antog att jag är fattig pga mitt ursprung och behandlade mig därefter. Det enda mina besök gick ut på var att värja mig mot hennes fördomar. Jag ville bla prata om min narcissistiska förälder som misshandlat mig psykiskt och fysiskt men hon var hela tiden inne på "men du måste ha provocerat hen". Hon var rent utsagt hemsk. Jag mådde sämre efter att ha träffat henne. Hon föreslog de mest kränkande utredningarna. Jag har inga psykiska problem, hon hade bara fördomar.

Nu tror jag att hon skrev saker som läkarna går in och tittar på. Kan de vara så? Eller är det en slump att flera vårdgivare tror att jag är psykiskt svag?

• Svar på tråden Hur mycket läser läkare bakåt i journalen?
  • Anonym (.)

Vad innebär med mera?

Man tittar bakåt så långt man behöver, oftast inte speciellt långt. Det hinner hända massor under 8 år så de uppgifterna är varken aktuella eller intressanta. Mellan tummen och pekfingret: några månader eller ett år beroende på hur mycket som finns i journalen och vad man tittar efter.

Men tror man att det är psykiskt så kommer det att finnas i journalen, då behöver man inte veta vad som hände för 8 år sedan. Ingen går så långt bak i journalen för det tar för lång tid.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (.) skrev 2020-07-24 09:50:04 följande:

Vad innebär med mera?

Man tittar bakåt så långt man behöver, oftast inte speciellt långt. Det hinner hända massor under 8 år så de uppgifterna är varken aktuella eller intressanta. Mellan tummen och pekfingret: några månader eller ett år beroende på hur mycket som finns i journalen och vad man tittar efter.

Men tror man att det är psykiskt så kommer det att finnas i journalen, då behöver man inte veta vad som hände för 8 år sedan. Ingen går så långt bak i journalen för det tar för lång tid.

Jag har andra symtom som de säger är psykiska men det kan inte stämma, de säger att jag har ångest vilket jag aldrig haft.

Jag hoppas att de inte läser så långt bakåt men de gör väl det...
  • Anonym (.)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-07-24 09:57:42 följande:
    Jag har andra symtom som de säger är psykiska men det kan inte stämma, de säger att jag har ångest vilket jag aldrig haft.

Jag hoppas att de inte läser så långt bakåt men de gör väl det...
    Tänk om det stämmer då?
    Ångest kan se mycket olika ut och ta sig olika uttryck.

Så du har bestämt på förhand att de gör det. Så oavsett vad de, eller andra säger, beror allt på att de läst bakåt och därför får du inte de besked du vill ha.

• Anonym (U)

Ingen läkare jag har träffat har ens orkat kolla i journalen. Det märktes för det föreslogs undersökning jag redan gjort osv. 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (.) skrev 2020-07-24 10:07:45 följande:

Tänk om det stämmer då?

Ångest kan se mycket olika ut och ta sig olika uttryck.

Så du har bestämt på förhand att de gör det. Så oavsett vad de, eller andra säger, beror allt på att de läst bakåt och därför får du inte de besked du vill ha.

Man vet om man har ångest, och jag har ingen ångest.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-07-24 10:32:33 följande:
    Man vet om man har ångest, och jag har ingen ångest.
    De allra flesta vet inte vad ångest är.
    Så nej, det är absolut inget man vet per automatik.

Vad sägs om att du istället för att attackera läkare och att det är alla andras fel att du mår dåligt börjar odla någon slags ödmjukhet och självinsikt?
    Det låter hårt men det är faktiskt den enda vägen om du ska bli friskare, att du identifierar ditt eget mående.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (.) skrev 2020-07-24 13:02:02 följande:

De allra flesta vet inte vad ångest är.

Så nej, det är absolut inget man vet per automatik.

Vad sägs om att du istället för att attackera läkare och att det är alla andras fel att du mår dåligt börjar odla någon slags ödmjukhet och självinsikt?

Det låter hårt men det är faktiskt den enda vägen om du ska bli friskare, att du identifierar ditt eget mående.

Så jag ska lita mer på en arrogant typ på familjeliv när det kommer till mitt mående. Jo, tjena...
  • Anonym (spärrade)

Psykjournaler är väl spärrade, så vitt jag vet.

• Anonym (U)

Du kan spärra delar av journalen. Så att läkaren bara ser den journalen som tillhör dennes mottagning. Googla spärra journal!

• Anonym (Sanna)
    Anonym (spärrade) skrev 2020-07-24 14:42:05 följande:

Psykjournaler är väl spärrade, så vitt jag vet.

Det är inte psykiatrin, det är en psykologmottagning inom primärvård.
  • Anonym (så långt du vill)

Du ska se till att spärra din journal för utomstående läkare och vårdcentraler. Så kan du själv ge tillstånd när du litar på en läkare. Du kan också läsa dina journalanteckningar själv och ansöka om att få ta bort felaktiga uppgifter som du hittar. Psykologer har tystnadsplikt och får inte skriva om saker du delger i förtroende. De får bara skriva en sammanfattning om ditt aktuella mående inte detaljer. Gå in på 1177 så kan du läsa vad som skrivits om dig. Finns många dåliga psykologer och alltför många läkare inom primärvården är så empatilösa och ickekompententa på psykiska åkommor, och skyller allt de inte kan definiera med ett blodprov på psyket. Förfärligt hur det har blivit. Smärtproblematik finns det noll bot mot i detta land. Man blir inte tagen på allvar, och detta då det är flest kvinnor som lider.

• Anonym (spärrade)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-07-24 19:02:44 följande:
    Det är inte psykiatrin, det är en psykologmottagning inom primärvård.
    Tror att du kan spärra dem {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (så långt du vill) skrev 2020-07-24 19:19:15 följande:

Du ska se till att spärra din journal för utomstående läkare och vårdcentraler. Så kan du själv ge tillstånd när du litar på en läkare. Du kan också läsa dina journalanteckningar själv och ansöka om att få ta bort felaktiga uppgifter som du hittar. Psykologer har tystnadsplikt och får inte skriva om saker du delger i förtroende. De får bara skriva en sammanfattning om ditt aktuella mående inte detaljer. Gå in på 1177 så kan du läsa vad som skrivits om dig. Finns många dåliga psykologer och alltför många läkare inom primärvården är så empatilösa och ickekompententa på psykiska åkommor, och skyller allt de inte kan definiera med ett blodprov på psyket. Förfärligt hur det har blivit. Smärtproblematik finns det noll bot mot i detta land. Man blir inte tagen på allvar, och detta då det är flest kvinnor som lider.

Jag kan bara se ca 4 år bakåt. Så jag ser inte vad hon skrivit.
  • ttr

tror snarare att varje ny läkare du träffar kollar de sista antekningarna.

du verkar inte ta flera läkare på allvar i alla fall då du inte litar på deras bedömningar och misstänker att deras bedömningar kan bero på bara en 8års gammal antekning.

visst kan man spärra sin journal men det är bara en varningsklocka som inte får några läkare att bedöma saker på ett sätt en föredrar.

Svar på tråden Hur mycket läser läkare bakåt i journalen?