• Sonae

    Livet efter hormonspiral, här samlar vi erfarenheter

    Hej på er!

    Jag tycker att det saknas en bra tråd här på FL om livet efter uttag av hormonspiral, så därför startar jag denna!

    Jag sjäv plockade ut min nyligen (Kyleena) efter ett flertal år, och skulle gärna vilja ha kontakt med de som är i samma situation. Jag trivdes bra med den, och enda anledningen till att den fick åka ut var att jag och min partner vill ha familj.

    Har du tagit ut din spiral med förhoppningar om att bli gravid? Skriv gärna en rad om i vilken situation du är. Jag ser fram emot att höra från dig. 

  • Svar på tråden Livet efter hormonspiral, här samlar vi erfarenheter
  • MeandHim

    Mådde skitbra av min spiral!!!

    Tog ut den i december då den gått ut, blödde som en kalv på slakt. Hade sen oskyddat sex och testade pricka in Äl (visste inte när jag hade men chansade) och blev gravid i maj, v 12 idag.

  • Sonae

    Tack för ditt svar! Låter jobbigt att blöda så, hur länge gjorde du det? Och vet du om din ÄL kom igång direkt eller om det dröjde ett tag?

  • MeandHim

    Störtblödde i kanske två veckor och totalt 4 veckor vilket tydligen var normalt men mitt blodvärde var katastrof!

    Ingen aning, det kunde komma igång direkt el ta några månader sa läkaren. Men för oss gick det fort och vi är ändå 38 och 42 :)

  • Alexandra93

    Tog ut min kyleena 26/6, haft i den sen okt-18. Har två barn sen innan och nu försök på nummer tre.

    Fick en liten blödning, typ gammalt blod, efter ca en vecka och började sen med äl-test. Hade ägglossning den 20/7 så nu väntar den långa tiden fram till bim!

  • Sonae

    Tack för svar!! Vad tror ni om att vi kan samla ihop ett gäng som kan följa varandra från post-spiral påväg mot graviditet? Jag skulle tycka det vara roligt 

  • drömmaromsmått

    Tog ut min mirena den 15e juli.

    Förra gången blev jag gravid efter första mensen, tog ut mirenan i mars hade mens i början på april och positivt test några dagar in i maj.

    Så vi får se hur det går nu om det blir någon 5a.

  • Sonae

    Låter bra att ni båda har positiva erfarenheter! Hur mycket har ni använt ägglossningstester, eller har det inte behövts? 

  • MeandHim
    Sonae skrev 2020-07-27 13:15:24 följande:

    Låter bra att ni båda har positiva erfarenheter! Hur mycket har ni använt ägglossningstester, eller har det inte behövts? 


    Inte alls, chansade bara :)
  • drömmaromsmått
    Sonae skrev 2020-07-27 13:15:24 följande:

    Låter bra att ni båda har positiva erfarenheter! Hur mycket har ni använt ägglossningstester, eller har det inte behövts? 


    Jag hann bara använda en gång med nr fyra. Trean var en oplanerad överraskning och ned de två första var jag nog uppe i tresiffrigt när det gällde tester ????

    Tog på skoj tesr ag hade hemma sen förra gången, ett var utgånget men visade starkt (inte positivt) 23e sen svagare och svagare så det kan ha varit att jag fick ägglossning innan 23e men jag tvivlar på att det tar sig redan första gången så nära uttaget.
  • Sonae

    Hur går det för er? Jag misstänker att min ägglosning vad denna vecka, men är inte helt säker.

  • Alexandra93
    Sonae skrev 2020-08-07 12:14:02 följande:

    Hur går det för er? Jag misstänker att min ägglosning vad denna vecka, men är inte helt säker.


    Plussade den 1/8! :)
  • Linu

    Hej! Jag har också haft Kyleena, en 5-årig som jag tog ut efter drygt 2 år då vi vill starta familj. Mådde verkligen jättebra på den spiralen. Blödde inte ens efter jag tog ut den i maj. Ägglossningen kom som på beställning 5 dagar senare (tog ägglossningstest) och jag hade mens hela tiden med spiralen. Nu har jag kanske precis plussat på tredje försöket sedan den togs ut! : D

  • babybel95

    Hej! Bra tråd! Tog ut min idag då vi vill skaffa familj. Men mådde inte särskilt bra på den heller tyvärr. Hade regelbunden mens dock vilket kanske är positivt nu...

    Nu tänker vi att vi ?tar det som det kommer? dvs inga äl-tester eller aktiva försök. Vi har mycket sex så någon gång bör man pricka! Men vi får se är rätt ivrig jag så ska se hur länge jag kan hålla mig från att försöka aktivt pricka rätt datum...

Svar på tråden Livet efter hormonspiral, här samlar vi erfarenheter