• Anonym (Hjälp)

Min sambo har en relation till saker! Hoarder light?

Jag är stressad och oroad över det här. Har aldrig träffat på nån innan som verkar ha en sån konstig känslomässig bindning till föremål och ägodelar. Personer med hoarderliknande beteende finns i släkten för övrigt..

Hon har svårt att sluta köpa saker och samlar på sig allt. Är rädd att det ska sluta i hoarding

• Svar på tråden Min sambo har en relation till saker! Hoarder light?
  • Anonym (Anonym)

Det låter jobbigt. 

Jag antar att ni redan har pratat om det? Att du har frågat henne om varför hon köper och samlar på sig saker? Annars gör det. Då kan ni se om ni kan komma på en lösning och du får även mer förståelse för varför hon gör det.

Ni får kanske komma överens om något - göra en överenskommelse om hur och vad hon kan köpa/behålla. Annars kommer det att gå ut över ert förhållande.

Min man har också ett köp behov och handlar mycket. Men jag har varit stenhård med att det inte får bli en samlar bostad där man knappt kan ta sig fram. Jag slänger därför saker, rensar ut. Inte sådant han använder men "skit". Ibland blir han irriterad men oftast glömmer han det direkt efter. Han klarar inte av att slänga själv så jag hjälper honom. 

Alternativet är att vi annars får gå åt varsitt håll och det vill ingen av oss.

• Anonym (L)

Det låter onekligen lite oroväckande. Som jag har förstått det ligger det som regel ångestproblematik bakom hoarderbeteende. Att man dämpar sin ångest genom att skaffa och hålla fast vid prylar på samma sätt som andra dämpar ångesten genom att hetsäta, spela, supa etc. Kanske finns det något där man kan ta tag i så att det inte riskerar att urarta totalt.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (L) skrev 2020-07-25 09:34:19 följande:

Det låter onekligen lite oroväckande. Som jag har förstått det ligger det som regel ångestproblematik bakom hoarderbeteende. Att man dämpar sin ångest genom att skaffa och hålla fast vid prylar på samma sätt som andra dämpar ångesten genom att hetsäta, spela, supa etc. Kanske finns det något där man kan ta tag i så att det inte riskerar att urarta totalt.

Idag är beteendet hanterbart men det är på gränsen därför oroar jag mig.
  • Anonym (prylen)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-07-25 08:49:24 följande:
    Jag är stressad och oroad över det här. Har aldrig träffat på nån innan som verkar ha en sån konstig känslomässig bindning till föremål och ägodelar. Personer med hoarderliknande beteende finns i släkten för övrigt..

Hon har svårt att sluta köpa saker och samlar på sig allt. Är rädd att det ska sluta i hoarding
    Patologiskt samlande är en diagnos
    https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2013/08/patologiskt-samlande-ar-ny-diagnos-i-dsm-5/
    https://www.specialnest.se/forskning/nar-samlande-blir-sjukligt-om-hoarding

Jag har själv svårt att sluta köpa - köpet ger en kick och en tillfredställense för stunden.

Jag har INTE överdrivet svårt att exempelvis slänga även om jag sparar mycket "som kan vara bra att ha någon gång" och inte heller drabbar mitt "samlande" mig socialt eller i arbetet osv.

Så jag är ingen "hoarder". Jag bara spar för mycket skit och har svårt att ta tag i att rensa.

Jag gissar att inte heller din sambo är en "hoarder" men stör samlandet dig så prata med henne om detta. Börja där.

En terapeut kan säkert hjälpa till om det behövs och ett allmänt tips är att hon får ha sitt samlande i bara ett rum i huset - som ett hobbyrum.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (prylen) skrev 2020-07-25 10:29:48 följande:

Patologiskt samlande är en diagnos

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2013/08/patologiskt-samlande-ar-ny-diagnos-i-dsm-5/

www.specialnest.se/forskning/nar-samlande-blir-sjukligt-om-hoarding

Jag har själv svårt att sluta köpa - köpet ger en kick och en tillfredställense för stunden.

Jag har INTE överdrivet svårt att exempelvis slänga även om jag sparar mycket "som kan vara bra att ha någon gång" och inte heller drabbar mitt "samlande" mig socialt eller i arbetet osv.

Så jag är ingen "hoarder". Jag bara spar för mycket skit och har svårt att ta tag i att rensa.

Jag gissar att inte heller din sambo är en "hoarder" men stör samlandet dig så prata med henne om detta. Börja där.

En terapeut kan säkert hjälpa till om det behövs och ett allmänt tips är att hon får ha sitt samlande i bara ett rum i huset - som ett hobbyrum.

Hon ligger antagligen precis under rent professionellt. Men grundproblemet finns där.. Det är inte en sund relation till saker. Många grejer, rent skräp för mig, verkar besitta nån magiskt emotionellt kraft.
  • Anonym (prylen)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-07-25 10:46:30 följande:
    Hon ligger antagligen precis under rent professionellt. Men grundproblemet finns där.. Det är inte en sund relation till saker. Många grejer, rent skräp för mig, verkar besitta nån magiskt emotionellt kraft.
    Och då är frågan varför det du kallar "skräp" är betydelsefullt för henne. För det är det. Uppenbarligen.

Fråga henne. Lyssna. Men kanske är det i slutänden en terapeut eller något liknande som ska prata med henne/er om detta.

Jag har tidigare haft betydligt svårare att slänga saker än jag har idag så det går att bli bättre på det.
  • Anonym (prylen)

Om jag tänker efter: för mig har nog behovet av att hålla fast vid saker minskat allt eftersom jag har blivit tryggare i mig själv och med min omgivning och min situation.

• Anonym (Minnen)

Låter förvisso oroande med din sambo, men att i sig ha en ?relation? till saker är väl inte så konstigt? Jag har ett fåtal saker kvar från min familj (mamma, pappa och syster är döda) det är inte alls fina eller dyrbara saker, men för mig är dom fina för att det kopplar till minnet av den döda.

• Anonym (E)

Jag har mängder av relationer till vad andra säkert skulle tycka är skräp. Köper gärna nytt (begagnat) och hade helst bott större för att kunna omgivas av mer prylar. Som är vackra, roliga eller vad man nu har för prylar. Jag vill dock inte bo med för mycket prylar så det känns trångt men jag kommer inte ha tomma fåniga vita bokhyllor med typ 3 saker per hyllplan.

• FuckGoggleAskMe

Kom överens om en begränsad yta där hon får ha sina samlingar. När det blir fullt får hon göra sig av med något innan nytt köps. Vilka slags prylar samlar hon på?

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2020-07-25 12:50:14 följande:

Jag har mängder av relationer till vad andra säkert skulle tycka är skräp. Köper gärna nytt (begagnat) och hade helst bott större för att kunna omgivas av mer prylar. Som är vackra, roliga eller vad man nu har för prylar. Jag vill dock inte bo med för mycket prylar så det känns trångt men jag kommer inte ha tomma fåniga vita bokhyllor med typ 3 saker per hyllplan.

Känner att jag behöver lägga till att det även är typ... plastleksaken från 2000 med minnen till.
Svar på tråden Min sambo har en relation till saker! Hoarder light?