• Avenia

    Tjejer, kan vi enas om att vara trevliga och bara stötta varandra?

    Idag blev jag hejad på med ett glatt leende av en kvinna jag inte känner, och jag blev så glad. Är då mer van vid att få sneda blickar om ni förstår vad jag menar.

    Vi kvinnor behöver varandras stöd, vi är inte något hot mot varandra, vi behöver inte känna oss hotade av andra kvinnor som har bättre jobb, mer pengar, finare figur, finare hus m.m. Vi kan vara trevliga mot även dem. Låt oss stötta varann! Ett leende räcker långt.

  • Svar på tråden Tjejer, kan vi enas om att vara trevliga och bara stötta varandra?
  • Anonym (e)
    Avenia skrev 2020-07-27 19:34:35 följande:

    Idag blev jag hejad på med ett glatt leende av en kvinna jag inte känner, och jag blev så glad. Är då mer van vid att få sneda blickar om ni förstår vad jag menar.

    Vi kvinnor behöver varandras stöd, vi är inte något hot mot varandra, vi behöver inte känna oss hotade av andra kvinnor som har bättre jobb, mer pengar, finare figur, finare hus m.m. Vi kan vara trevliga mot även dem. Låt oss stötta varann! Ett leende räcker långt.


    Tycker inte din trådstart är trevlig
    Du försöker pysa ut att det är jättemånga tjejer som är otrevliga mot varandra. Det är sånt här som verkligen spär på otrevliga tankar mellan människor. 
  • Anonym (Nej)

    Vi är såna fruktansvärda åsiktspoliser, sannolikt rent biologiskt, så det skulle aldrig hända.

  • Anonym (Nej)
    Avenia skrev 2020-07-27 21:07:23 följande:

    Ok, noterar 2 negativa kommentarer.


    Betyder inte att jag ÖNSKAR att vi kunde vara sams. Det hade varit fantastiskt och jag hade sluppit alla knivar i ryggen om man säger så. Men ärligt talat fungerar vi tjejer så. Din TS hade i bästa av världar gett upphov till en massa reflektion hos alla kvinnor som läser din tråd, om hur vi är mot varandra, och resulterat i lokal, regional och nationell förändring vilket skulle vara att uppnå det du önskar. Men det är ett utopi.

    Realistiskt sett kanske några få gör förändringar hos sig själva. Men det är väl bättre än ingenting...

    Så nej, min kommentar var inte menad att vara negativ. Däremot väldigt cynisk. Antar att jag har för många bittra erfarenheter...
  • Anonym (T)

    Hear hear!

    Kunde inte instämma mer.

    Är så trött på hur kvinnor beter sig mot varandra många ggr

  • Aniiee

    Att le åt varandra är inte att stötta varandra. Men det kan väl vara trevligt att le åt någon eller få ett leende från någon.

    Att blint stötta andra bara för att de är av ett visst kön kan bli rent farligt. Ska man stötta någon ska man göra det på ett sätt och för en sak som fungerar, är bra, konstruktivt osv.

    Om jag blir galen imorgon och tänker mörda statsministern så hoppas jag idag att inte en människa stöttar mig i den idén. Tillspetsat? Kanske, men det är det du säger, TS. Du ska stötta mig, för vi är av samma kön.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Avenia
    Aniiee skrev 2020-07-27 22:51:13 följande:

    Att le åt varandra är inte att stötta varandra. Men det kan väl vara trevligt att le åt någon eller få ett leende från någon.

    Att blint stötta andra bara för att de är av ett visst kön kan bli rent farligt. Ska man stötta någon ska man göra det på ett sätt och för en sak som fungerar, är bra, konstruktivt osv.

    Om jag blir galen imorgon och tänker mörda statsministern så hoppas jag idag att inte en människa stöttar mig i den idén. Tillspetsat? Kanske, men det är det du säger, TS. Du ska stötta mig, för vi är av samma kön.


    Nej, det är inte det jag säger. Med din logik kan vi inte heja glatt på någon eller vara trevliga mot som vi inte är säker på att den aldrig gjort något dumt. Låter ganska likt det nålsögat kvinnor ska igenom idag. Trist att du känner så, att du inte tänker vara trevlig mot någon annan kvinna eftersom hon ju kan vara icke perfekt. Då hoppas jag att du har en väldigt kall inställning till män och att vara trevlig mot dem.
  • Avenia
    KittyK80 skrev 2020-07-27 21:17:26 följande:

    Ja visst blir man glad av ett leende


    Ja! Så lite det krävs för att höja någons humör.
  • Aniiee
    Avenia skrev 2020-07-27 23:29:56 följande:
    Nej, det är inte det jag säger. Med din logik kan vi inte heja glatt på någon eller vara trevliga mot som vi inte är säker på att den aldrig gjort något dumt. Låter ganska likt det nålsögat kvinnor ska igenom idag. Trist att du känner så, att du inte tänker vara trevlig mot någon annan kvinna eftersom hon ju kan vara icke perfekt. Då hoppas jag att du har en väldigt kall inställning till män och att vara trevlig mot dem.
    Jo, det är vad du säger. Eller nej, det är inte vad du säger, vilket jag också skrev. Du säger både att kvinnor ska stötta varandra, utan begränsnigar, men du säger också bara att kvinnor ska le lite åt varandra, vilket inte är att stötta någon, det är att vara trvelig mot någon. Förutsatt att man ler av välvilja och "mottagaren" upplever det som någon trevligt alltså.

    Däremot är ditt svar inte på något något JAG säger. Du får kanske läsa igen. JAG säger att kvinnor ska stötta varadra, men inte urskiljningslöst och inte meningslöst. JAG säger att kvinnor gärna får le åt varandra om de känner att det är trevligt. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Revolution!)
    Aniiee skrev 2020-07-27 22:51:13 följande:

    Om jag blir galen imorgon och tänker mörda statsministern så hoppas jag idag att inte en människa stöttar mig i den idén.


    Jag stöttar dig då!
  • Avenia
    Aniiee skrev 2020-07-27 23:39:43 följande:

    Jo, det är vad du säger. Eller nej, det är inte vad du säger, vilket jag också skrev. Du säger både att kvinnor ska stötta varandra, utan begränsnigar, men du säger också bara att kvinnor ska le lite åt varandra, vilket inte är att stötta någon, det är att vara trvelig mot någon. Förutsatt att man ler av välvilja och "mottagaren" upplever det som någon trevligt alltså.

    Däremot är ditt svar inte på något något JAG säger. Du får kanske läsa igen. JAG säger att kvinnor ska stötta varadra, men inte urskiljningslöst och inte meningslöst. JAG säger att kvinnor gärna får le åt varandra om de känner att det är trevligt. 


    Man kan läsa mellan raderna, vilket jag tror du missar, dvs min poäng är att vi kvinnor måste stötta varandra mer. Inte åka till Hinseberg och le åt sryckmördare, utan stötta varann i det vardagliga livet. Män är jävliga nog mot oss och vi alla behöver stöttning från andra kvinnor.
  • Anonym (miserere nobis)

    Personligen har jag fått mer stöd av män än kvinnor genom mitt arbetsliv, och jobbar hellre med män också.

    Kvinnor upplever jag tyvärr ofta som för jagsvaga och avundsjuka för att klara av de av oss som tar plats och åstadkommer något. Kvinnor som kommit längre än jag själv beundrar jag vansinnigt mycket för de har inte haft det lätt som tvingats vada genom avundsjuka kollegor, vänner, svärmödrar och ibland även sina egna mammors ifrågasättande.

    Varför måste du läsa så mycket unge, du blir ju alldeles förläst!
    Varför måste du flytta utomlands- duger inte Sverige?
    Varför kan du inte jobba med nåt man begriper- jag vet inte ens vad din jobbtitel betyder?
    Varför dög inte den mannen?
    Varför har du inte skaffat barn än?
    Varför ska du inte vara hemma två år med varje barn?
    Varför ska hon få det ansvaret?

    För om man håller andra tillbaka så slipper man vara missnöjd med det man själv gjort eller inte vågat, verkar det som?

    Jag får min styrka från individer, inte kön.

  • Avenia
    Anonym (miserere nobis) skrev 2020-07-28 10:23:12 följande:

    Personligen har jag fått mer stöd av män än kvinnor genom mitt arbetsliv, och jobbar hellre med män också.

    Kvinnor upplever jag tyvärr ofta som för jagsvaga och avundsjuka för att klara av de av oss som tar plats och åstadkommer något. Kvinnor som kommit längre än jag själv beundrar jag vansinnigt mycket för de har inte haft det lätt som tvingats vada genom avundsjuka kollegor, vänner, svärmödrar och ibland även sina egna mammors ifrågasättande.

    Varför måste du läsa så mycket unge, du blir ju alldeles förläst!

    Varför måste du flytta utomlands- duger inte Sverige?

    Varför kan du inte jobba med nåt man begriper- jag vet inte ens vad din jobbtitel betyder?

    Varför dög inte den mannen?

    Varför har du inte skaffat barn än?

    Varför ska du inte vara hemma två år med varje barn?

    Varför ska hon få det ansvaret?

    För om man håller andra tillbaka så slipper man vara missnöjd med det man själv gjort eller inte vågat, verkar det som?

    Jag får min styrka från individer, inte kön.


    Och då har du ansvaret att lyfta andra kvinnor. Kvinnor motarbetas av både män och kvinnor, glastaket är inte någon myt.
Svar på tråden Tjejer, kan vi enas om att vara trevliga och bara stötta varandra?