• Anonym (Arg styvmor)

5 bitar oxfilé - 7 personer till bords

Vi hade oxfilé i frysen (som min sambo köpt) och tog fram och tinade. Jag bor med ny man och hans tre vuxna barn, 20,22 och 24. Mina två vuxna barn bor själva. Dom är 24 och 26. Jag sa att mina barn gärna kommer och äter också. Grill-mys på altanen!

Jag åker upp köper kyckling och majskolvar att komplettera med.

Sambon grillar. Jag donar med allt det andra. I know- klassiskt! Vi sätter oss till bord. Det är 5 st stora skivor oxfilé. Jag ber sambon dela på korvar och oxfilé så alla kan ta lite av varje.

Hans barn kniper tydligen fort åt sig varsin stor bit innan han delar på de två sista. Hur pinsamt är detta? Jag ser inte detta förrän efter då min son sa det. Till saken hör att mina barn och hans inte direkt klickar toppen med varann. Ok, jag vet, jag försöker och gör mig till och skriver Mysig grillkväll... Men önskar så att mina barn ska gilla komma hem till oss.

Jag skällde ut sambon efter, Men han tycker inte han gjords fel, för han hade lovat sina barn oxfilé.

Jeeeesus, jag har levt i detta flera år och tror snart att detta roffa-åt-sig beteende är det normala (hänt flera gånger) och jag får skit av min sambo att jag bara klagar på allt dom gör!

Men eller hur - man tar inte en hel oxfilé bit om det finns 5 stora bitar - och vi är 7 vid bordet???? 7 vuxna personer.

• Svar på tråden 5 bitar oxfilé - 7 personer till bords
  • Anonym (Köp oxfilé)
    Limeblad skrev 2020-07-28 10:47:41 följande:

Men eller hur. Kan ju finnas ekonomiska skäl också till att hon inte köpte mer oxfilé. Var själv på middag nyligen. 6 personer, 5 kycklingfilér. Delade såklart på alla filéer så att det räckte till alla.

Men vänta nu! Vänd myntet.

Om mannen i sitt hem vill äta sin oxfilé med SINA hemmaboende barn och bjuder sambon - får han aldrig göra det då?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Arg styvmor) skrev 2020-07-27 23:26:35 följande:
    För att jag gjorde potatis sallad sås dricka och dukade medan han grillade och skar upp.

Oh stupid me - jag borde ha tänkt på att alla inte tänker själva så att alla gäster känner sig bekväma! Jag borde ha grillat OCKSÅ - och delat upp all mat. - så han kunde se på fotboll och dricks öl
    Anonym (Arg styvmor) skrev 2020-07-27 23:12:40 följande:
    Vi tog det kött vi hade hemma och kompletterade. Jag avstod helt oxfilén.

Mina barn och sambon fick dela på tre bitar.

Det är grejen som så! MAN TAR INTE FYRA MAJSKOLVAR OM DET LIGGER SJU STYCKEN PÅ BORDET! MAN SKÄR INTE UPP 15 SKIVOR BRÖD ÅT SIG SJÄLV OM VÄRDEN BAKAT EN LIMPA. MAN HÄLLER INTE UPP HELA GLASET FULLT MED VIN
    Ja, riktigt pinsamt är det. Min sambos son är också duktig att roffa åt sig, förmodligen för att ingen lärt honom hur man beter sig på en buffé. 

Är din man rädd att hans barn inte ska vilja komma hem till honom ifall han faktiskt agerar på deras beteende? Ni kanske ska byta plats nästa gång så att du grillar och han sköter allt det andra. Att se till att dela upp så att alla får kan ju inte vara så svårt, om någon börjar ta för sig innan köttet har skurits upp så är det ju bara att säga ifrån, berätta att innan de tar för sig så ska det delas upp så att det räcker till alla. Ingen behöver bli kränkt. Vad är han rädd för? Är han ännu en skulddriven pappa som är rädd att hans barn ska välja bort honom? 
  • Ess
    Anonym (Köp oxfilé) skrev 2020-07-28 08:24:10 följande:

Just den här tråden handlar inte om bostad och bostadsmarknaden i olika delar av landet utan 2 bitar oxfilé som TS lät bli att köpa till sina barn som HON själv bjöd in till myskvällen. Oxfilé kväll som blev kyckling-korv kväll :-0 självklart blev det oooooomysigt! Pga TS!

Ja men det var inte jag som drog upp boende.

Jag anser att man delar maten i små delar så att alla kan ta ett par bitar av varje.
  • Limeblad
    Anonym (Köp oxfilé) skrev 2020-07-28 11:00:19 följande:

Men vänta nu! Vänd myntet.

Om mannen i sitt hem vill äta sin oxfilé med SINA hemmaboende barn och bjuder sambon - får han aldrig göra det då?

Hur blir de inte bjudna om de får mindre delar?

Så märkligt också att du skriver sin oxfilé och bjuda sambon, som att hon inte är en del i hushållet.
  • Anonym (...)

Man tar naturligtvis hänsyn till alla vid bordet, jag förstår verkligen inte varför så många hackar på TS. Jag har själv bekanta som beter sig väldigt ohyfsat på kalas, och det är inte lätt att stå där och försöka hålla minen när man blir ledsen över hur otrevliga gäster bär sig åt. Inte heller så lätt att ta upp det när det händer, blir ju ingen jättetrevlig stämning då...

• Anonym (NN)
    Anonym (stack) skrev 2020-07-28 04:43:31 följande:
    Jupp. Helt verklighetsfrånvänd. Skatta dig lycklig. :) 
    Så hur länge sa du att det är rimligt att ett barn stannar hemma i väntan på ett boende som barnet tycker passar?
  • Anonym (Köp oxfilé)
    Ess skrev 2020-07-28 11:42:13 följande:

Ja men det var inte jag som drog upp boende.

Jag anser att man delar maten i små delar så att alla kan ta ett par bitar av varje.

Absolut, det gör man. I vanliga fall.

Dessutom pratar man med varandra och planerar tillsammans om man bor tillsammans och bjuder gäster.

Nu kanske vad det han som ville äta sin oxfilé med sina barn i lugn och ro hemma hos sig själv. Sen kommer sambon på att hennes barn måste också få del av oxfilén! och istället för att komplettera maten med samma sort tvingar hon sig och sina barn på för att alla ska dela mannens fina oxfilé och bjuder själv några majskolvar där

Frågan är-

Är inte det kvinnan /ts själv som roffar åt sig mannens fina oxfilé från hans barn?

Hade rollerna varit ombytta hade mannen fortfarande varit dum- som inte köpt oxfilé till sina barn DD
  • Anonym (NN)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-07-28 05:23:27 följande:
    Får man fråga varför du inte bara köpte mer oxfilé när du var och handlade?
    För att hon kanske räknade med att mannen hade tanke nog att dela köttet på det antal personer som kom till bords? Särksilt som hon bett honom om det.

Mannen ba´: "Ööööh! Vi är sju vid bordet. Jag gör fem bitar. Det blir bra!"
    nymedlem skrev 2020-07-28 06:39:09 följande:
    Sambon hade lovat oxfilén till sina barn, du köpte kyckling till dina ungar, ser inte problemet???

Du har missförstått. TS bad honom dela köttet så det blev en bit till alla.

Sedan köper TS mer kött (kyckling) att grilla så att alla kan bli mätta. Kycklingen är inte till hennes ungar specifikt.

Mannen är direkt korkad, eller obytt ego, som inte kan dela 800 gram kött på sju bitar och hans ungar är bortskämda och utan hyfs som bara rafsar åt sig så andra blir utan.
  • Anonym (NN)
    Anonym (Köp oxfilé) skrev 2020-07-28 12:01:23 följande:
    Absolut, det gör man. I vanliga fall.
    Dessutom pratar man med varandra och planerar tillsammans om man bor tillsammans och bjuder gäster.

Nu kanske vad det han som ville äta sin oxfilé med sina barn i lugn och ro hemma hos sig själv. Sen kommer sambon på att hennes barn måste också få del av oxfilén! och istället för att komplettera maten med samma sort tvingar hon sig och sina barn på för att alla ska dela mannens fina oxfilé och bjuder själv några majskolvar där

Frågan är-
    Är inte det kvinnan /ts själv som roffar åt sig mannens fina oxfilé från hans barn?

Hade rollerna varit ombytta hade mannen fortfarande varit dum- som inte köpt oxfilé till sina barn smile2.gif DD
    Står ju klart och tydligt i trådstarten att hon bad honom dela 800 gram kött på sju bitar.

Det var planerat i förväg att alla skulle få oxfilé.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (...) skrev 2020-07-28 11:51:43 följande:

Man tar naturligtvis hänsyn till alla vid bordet, jag förstår verkligen inte varför så många hackar på TS. Jag har själv bekanta som beter sig väldigt ohyfsat på kalas, och det är inte lätt att stå där och försöka hålla minen när man blir ledsen över hur otrevliga gäster bär sig åt. Inte heller så lätt att ta upp det när det händer, blir ju ingen jättetrevlig stämning då...

Det handlar om två köttbitar mindre.... Eller en, om man ska tro TS andra tråd. Hur som helst är det inte så att en eller ett par barn har rivit åt sig varenda köttbit och lagt på hög, de har naturligtvis tagit en per person, och det borde ha räckt till TS och sambos vuxna barn, men då hade föräldrarna fått stå utan kött och nöjt sig med annat, det får man räkna med när man bjuder andra på middag att gästerna naturligtvis ska ta först och få av den bästa maten. Sambon måste ha riktigt kort minne som inte fattade att han skulle dela bitarna innan han serverade men då är det ju honom TS ska vara arg på och ingen annan, om det ens skulle vara värt att bli arg för.
Svar på tråden 5 bitar oxfilé - 7 personer till bords