• oanonym

    Dags att förbjuda otrohet

    Hur bestäms vad som är otrohet?
    Ska jag ringa polisen om jag misstänker otrohet, eller hur ska det gå till?

  • oanonym

    Det faller på sin orimlighet att ha lagar mot detta. Det är problem att definiera otrohet. Det är problem att definiera ett förhållande. Det är svårt att få resurser till poliser som åker ut på otrohets-larm. Bevisfrågan blir nästan omöjlig. 

  • oanonym
    Anonym (F) skrev 2020-07-28 18:20:40 följande:
    Precis så. Många skriver i affekt utan att tänka ett varv till hur rättssamhället fungerar.
    Ja, vi kan inte ha lagar mot bortglömda födelsedagar, vänsterprassel, svikna löften, folk som snackar skit och sprider rykten, o.s.v. Det skulle aldrig hålla.
    Det betyder ju inte att jag är för dessa saker, bara att jag insett det orimliga i det hela. 
  • oanonym
    Anonym (Lagen) skrev 2020-07-28 21:19:37 följande:
    Jag menar att när man är gifta så kan enbart denna lag gälla, ej vid enbart förhållande. Att definiera otrohet kan bli svårare men tycker att straffet (böter) kan höjas i takt med brottets karaktär. Vi bör inte ha otrohetspoliser nej, men vi kan göra upp detta i rätten via jurister om man så önskar. Bevis läggs fram så som alla andra bevis, tänk på våldtäkter, ofredanden osv. Sms-konversationer, bilder, videos, vittnesmål... you name it.

    Hur många våldtäktsfall blir löst tror du? 


    Är det verkligen bra att en familj får böter när ena partnern är otrogen? 
    Om båda är otrogna, ska då båda få böter?  Kanske båda föräldrarna ska få fängelse i ett sådant scenario?

  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-29 10:59:51 följande:

    Med tanke på vilket lidande otrohet kan orsaka borde det jämföras med misshandel. Dessutom blir det en massa juridiskt ekonomiska problem om otroheten resulterar i ett barn.


    Att skuldsätta föräldrarna är alltså lösningen? Är det bra för barnet?
  • oanonym
    Anonym (Sten Ålder) skrev 2020-07-29 10:31:54 följande:
    Psykisk misshandel av din partner?

    Dessutom kan du dra hem könssjukdomar och smitta din partner, vilket kanske kan gå under fara för annan / grov oaktsamhet etc.
    Då borde det även vara olagligt att inlefa ett förhållande utan att visa papper på att man är frisk, kanske?
  • oanonym
    Anonym (Lagen) skrev 2020-07-29 09:07:05 följande:
    Om du utsätter din fru/man för svek som kan leda till depression, självmord, förtvivlan, hjärtesorg osv trots att du lovat denne trohet i ett juridiskt bindande avtal, ja då tycker jag visst att rättsstaten ska lägga sig i om den som blivit utsatt så önskar. Du har ju brutit mot avtalat och du har orsakat stor sorg.
    Ett sådant avtal kan brytas på många vis. Att flörta med andra kan vara att bryta ett sådant avtal. Var ska gränsen gå? 
  • oanonym
    Anonym (Än sen då?) skrev 2020-07-29 13:14:03 följande:

    Det står redan i äktenskapsbalkens portalparagraf, att makar skall visa varandra trohet och hänsyn. Så det är redan olagligt att vara otrogen om man är gift. (Dock finns inget straff för den som bryter mot det.)

    Har man inte gift sig utan bara är sambo, har man valt bort det skyddet och tycker att det är okej om ens partner är otrogen.


    Om det inte står vad trohet är så är det en ganska menlös lag.
    Det är väldigt vagt, med andra ord. 
  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-30 01:05:05 följande:
    Tanken är väl snarare att du skulle kunna kräva någon slags skadestånd för lidandet hans bedrägeri orsakat dig. Är du okej med att din man knullar andra och vill fortsätta med honom så är det upp till dig.
    Är man automatiskt ok med otrohet bara för att man inte vill bli ekonimiskt drabbad som familj? 
  • oanonym
    Phalaenopsis skrev 2020-07-30 01:08:50 följande:
    Varför inte? Jag tror att stora summor skulle kunna tjänas i samhället om den bedragne fick en rejäl upprättelse. Folk som har svårt att komma tillbaka efter ett trauma kostar multum.

    Du måste även lägga till kostnadet för alla poliser som åker på otrohetslarm. 

  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-30 10:34:48 följande:
    Tanken är att du ska kunna begära skadestånd om du vill. 

    Ok, otrohet ska alktså vara ett anmälningsbrott? Ska jag kunna anmäla grannens partner?

  • oanonym

    Ska det vara olika bötesbelopp för flört, kyss, kram, sexprat via sms, knull, o.s.v.?
    Hur ska otrohet definieras om det bli lag? Alla drar ju gränsen olika, så hur ska det fungera?

  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-30 10:44:50 följande:
    Den som blivit bedragen ska anmäla. T ex någon som levt med fru och barn i 10 år och plötsligt får veta att barnet inte ens är hans. Han borde få tillbaka allt han betalat för barnet.
    Ja, det är nog bra för barnets välmående.... 
    - Pappa var inte min riktiga pappa, så nu får jag inte träffa honom. Men han fick i alla fall betalt för mig. 
  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-30 11:00:56 följande:
    Varför spelar du dum? Träffa varandra lär de vilja göra ändå. Tror du att alla som fått veta att de inte var pappan slutat träffa barnet? Den som fick betalt var väl snarare den som bedrog.
    Självklart vill de träffas. Men om man väljer att få betalt för detta så borde den rätten upphöra. Att ta pengarna är ju att avsäga sig barnet, kan man säga.
  • oanonym
    Anonym skrev 2020-07-30 11:11:31 följande:
    Varför skulle det vara självklart?
    Jag tror att efter 10 år som närvarande förälder så vill de flesta fortsätta vara närvarande förälder. Men det är en gissning.
  • oanonym
    Anonym skrev 2020-07-30 11:41:27 följande:
    För vissa ja, för andra nej.

    Jag har sett båda fallen.
    Ja, det finns säkert. Vet inte hur jag skulle reagera om jag fick veta att jag inte var pappa till mina barn. Det jag är säker på är att inget skulle förändras mellan mig och barnen. Jag skulle inte ångra en sekund av min tid.
  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-30 14:29:25 följande:
    Vem skulle hindra dem från att träffas?
    Klumpigt skrivet av mig. De får träffas, men rätten att umgås försvinner. 
  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-30 15:01:51 följande:
    Umgängesrätten är till för barnet och gäller även personer som står särskilt nära barnet. 
    Fast om man vill ha pengarna tillbaka så ska man inte ta hand om det barnet längre. Det var det som var min poång. Fick inte ut orden bara ...
  • oanonym
    Anonym (...) skrev 2020-07-31 00:23:03 följande:
    Vet inte riktigt hur lagstiftningen ser ut idag när det gäller felaktigt faderskap men jag har för mig att ?pappan? förlorar vårdnaden i vilket fall.
    Så kanske det är.
Svar på tråden Dags att förbjuda otrohet