Ni som har provat familjerådgivning - har det hjälpt?
För ett halvår sedan gick jag och min man till familjerådgivningen, via kommunen. Vi tyckte att tanten vi träffade var helt skruvad, för det kändes som att hon tog parti för en av oss och hon fokuserade över saker som vi inte ansåg var ett problem, istället för att vi fick prata om vad vi tyckte var problem. När vi gick därifrån så frågade hon om vi ville ses fler gånger, och vi sade nej och hade båda uppfattningen om att det hela hade varit det konstigaste som vi varit med om.
Efter en tid upptäckte vi dock att familjerådgivningen hade hjälpt! Jag vet inte vad det var för särskild magi eller omvänd psykologi hon hade använt sig av, eftersom vi var så missnöjda på plats, men många av de problem vi hade var som bortblåsta efteråt och en del saker som hon hade sagt, hade faktiskt fastnat hos oss och vi började att tänka på ett annat vis, vilket gjorde att vi fick det riktigt bra tillsammans.
Vi har fortfarande några enstaka saker som gör att vi inte når fram till varandra, och funderar på om vi ska gå tillbaka (eller till någon annan) för att prata mer. Tyvärr var tanten som vi gick till så insnöad på att vi inte skulle bo ihop, vilket var väldigt obehagligt. Jag vill inte gå till familjerådgivningen för att få rådet att separera.
Ni andra som har gått familjerådgivning, hur har ni upplevt att det har hjälpt?