• Tue 28 Jul 2020 20:43
    5110 visningar
    8 svar
    8
    5110

    Finns det någon här som läst svenska 3 på Hermods? Jag har helt kört fast och min framtid står på spel

    Hej på er!

    Jag behöver min livs största hjälp. Jag läser svenska 3 på Hermods och har helt kört fast. Jag ska slriva en vetenskaplig uppsats och jag FATTAR INGENTING!!

    Finns det någon här som läst denna kurs? :(

  • Svar på tråden Finns det någon här som läst svenska 3 på Hermods? Jag har helt kört fast och min framtid står på spel
  • Anonym (ooo)
    Tue 28 Jul 2020 20:53
    #1

    du har en lärare som ska hjälpa dig om du kört fast

  • Tue 28 Jul 2020 20:58
    #2

    Inte just svenska 3 men har precis skrivit en vetenskaplig uppsats i naturkunskap 2. Det hela handlar om att uppsatsen ska följa en viss struktur. Har du fått någon mall av läraren?

  • Tue 28 Jul 2020 21:01
    #3

    Ja jag har fått en mall men jag fattar inte vad jag ska skriva om! Min lärare skrev att jag kan skriva om litteratur men HUR skriver man en vetenskaplig uppsats om litteratur och vilka frågeställningar ska man ha? Är inte ett dugg intresserad av litteratur och är inte insatt ett skit

  • Tue 28 Jul 2020 21:08
    #4

    Då är det svårare! Finns ju bokstavligen hur mycket som helst att skriva om. Ska det vara kopplat till litteratur eller språk eller vad är nischen?

  • Tue 28 Jul 2020 21:10
    #5

    Lägg in uppsatsmallen här. Då kan vi se vilka bitar man har hoppat över jämfört med högskolenivå grund. Gy-lärare gör lite olika. Vissa tar en mall motsv högskolenivå och tar bort t.ex metodkritik. Samtidigt bokar du ett handledningssamtal. Får du lite hjälp här kan du ta med dig ett par uppslag till handledning.


    #inteensamaldrigglömd
  • Tue 28 Jul 2020 21:19
    #6

    Vilket syfte har du valt för din uppsats? Med andra ord - varför skriver du din text? Och vad vill du uppnå?

    Vilka är dina frågeställningar? Alltså: Vilka frågor vill du ha besvarade för att uppnå syftet? Två-tre raka frågor är ett gott riktmärke.

    Har du undersökt om det finns några källor som du kan använda? Minst en vetenskaplig artikel, minst en fackbok (en vetenskapligt författad bok).

    Utgå från uppsatsmallen och skriv något under varje rubrik (förutom abstract). Bifoga detta i en fil.

    Besvara frågorna så utförligt som möjligt, så din lärare får grepp om hur ditt arbete med uppsatsen framskrider.

    Kom också ihåg att i och med att du läser Svenska 3, SKALL ditt arbete behandla en företeelse kopplat till ämnet svenska

  • Tue 28 Jul 2020 21:29
    #7

    Googla och kolla vad andra skrivit om så kanske du får några idéer? Ett exempel skulle tex kunna vara ?Vad har karaktären Pippi Långstrump haft för betydelse för Astrid Lindgrens författarskap?? Har du någon bok eller litterär karaktär du gillar eller åtminstone har lite koll på? Det underlättar så blir det inte lika tung research.

  • Tue 28 Jul 2020 21:41
    #8
    Hannsiie skrev 2020-07-28 21:19:16 följande:

    Vilket syfte har du valt för din uppsats? Med andra ord - varför skriver du din text? Och vad vill du uppnå?

    Vilka är dina frågeställningar? Alltså: Vilka frågor vill du ha besvarade för att uppnå syftet? Två-tre raka frågor är ett gott riktmärke.

    Har du undersökt om det finns några källor som du kan använda? Minst en vetenskaplig artikel, minst en fackbok (en vetenskapligt författad bok).

    Utgå från uppsatsmallen och skriv något under varje rubrik (förutom abstract). Bifoga detta i en fil.

    Besvara frågorna så utförligt som möjligt, så din lärare får grepp om hur ditt arbete med uppsatsen framskrider.

    Kom också ihåg att i och med att du läser Svenska 3, SKALL ditt arbete behandla en företeelse kopplat till ämnet svenska


    Jag återkommer, men det du genast ska maila din handledare om är en/ett par exempeltexter så du ser nivån på en godkänd uppsats. Vettiga lärare ger dig det.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Finns det någon här som läst svenska 3 på Hermods? Jag har helt kört fast och min framtid står på spel