• FallenAngelNr1000

    Hir bra är det med vattenkokare egentligen?

    Har för mig att man har fått lära sig att vatten ska koka i minst 2-10 min för att det ska vara bra att dricka det. Men med vattenkokare så stängs det ju av så fort det börjar att koka?

    Men det hela kanske inte gäller om det är svenskt kranvatten? Men man ska ju fortfarande inte dricka varmt kranvatten? Visserligen kokar det ju inte, men det är ju inte så långt ifrån direkt, eller?

    Vet inte hur varmt kranvatten kan bli men kansle ligger runt 50-60grader?

    Någon som kan reda ut detta för mig?

  • Svar på tråden Hir bra är det med vattenkokare egentligen?
  • Pikrodafni

    Nej det behöver inte kokas länge för att man ska kunna dricka det (dvs om kranvattnet är drickbart). Vad har du fått det ifrån? Om det var så så skulle ju inte vattenkokare ha den funktionen.

  • Aniiee

    Det gäller naturligtvis vatten från vattendrag (och i Sverige knappt ens det), och inte vatten från kran.

    Orsaken till att man oftast säger att man inte bör dricka varmvatten från kranen är att det förr ofta inte ens kom upp i 50 grader, vilket gav upphov till att legionella-bakterier kunde finnas kvar om man hade oturen att ha legionella i ledningarna. Nuförtiden ligger kranvattnet uppåt 60 grader, vilket minskar den risken. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (E)

    Vårt vatten här i Sverige är mycket rent dricksvatten. Anledningen till att man ej ska dricka varmt/ljummet vatten ur kranen är att det då kan släppa bl.a koppar, och andra ämnen från rören. Behöver man varmt/ljummet vatten ska man därför använda kallt vatten som sedan värms upp. Till spädbarn ska vatten kokas upp först. Har inte hört det där om att vattnet ska koka 2-10 min men vet inte. Använd kastrull ifall du vill koka en stund.

Svar på tråden Hir bra är det med vattenkokare egentligen?