• S23
    Wed 29 Jul 2020 12:48
    2024 visningar
    13 svar
    13
    2024

    Potträna 2-åring, behöver tips och råd!

    Jag gissar att dottern inte hinner slappna av på pottan, vilket resulterar i att det sedan kommer på golvet.

    Om ni inte testat så gör en liten låda med roliga leksaker och en bok vid pottan så att hon blir sysselsatt och slappnar av.

    Jag tror absolut att dottern kan vara redo, men ni får nog vara beredda på att behöva torka en del kiss.

  • S23
    Fri 31 Jul 2020 12:38
    #7
    Elin P skrev 2020-07-31 12:26:43 följande:

    Jag har erfarenhet av potträning av mina 3 barn. Och jag tänker att om barnet inte själv har hunnit få förmågan att säga till innan när hen känner sig nödig, då blir det väldigt arbetsamt och svårt. Då måste man ju gå efter och punktmarkera hela tiden och det orkar man ju inte precis som du beskriver. Blir ju också ohållbart på förskolan. Så jag skulle isåfall råda dig att vänta lite om hon inte alls säger till. Min son är 3, 5 år och det är först nu det fungerar att ha honom utan blöja dagtid. Vi byter 2-3 byxor om dagen och det är ok tycker jag. Tidigare fick vi byta kanske 10-12 gånger om han inte hade blöja och då väntade vi lite. Han hinner tala om själv nu innan det kommer oftast. Vi har dock uppmuntrat mycket till att gå på toa eller potta trots att han använt blöja. Det ena behöver inte utesluta det andra.


    Ni har gjort som är bäst för er men för ts skull vill jag ?säga emot detta? lite. För många är det ett par eller tre kämpiga dagar innan barnet börjar säga till, även om barnet inte gjort det tidigare.

    Jag kan tycka att några dagars punktmarkerande inte är så stor uppoffring. Nu var mitt barn bara 14 månader när vi plockade bort blöjan och oerhört uppmärksamhetskrävande i övrigt, så vi hade ju koll på henne varje sekund oavsett. Kanske känns det jobbigare med ett större barn som man i normala fall inte har samma stenkoll på, det kan jag ju inte uttala med om.

    Jag är nog lite emot detta med att ?barnet ska vara redo?. Detta handlar om att vi vant dottern att kissa och bajsa utan blöja redan som bebis. Blir nog svårt att förstå då. För oss är det självklart att det inte är en grej som ett barn blir redo för, utan som barnet är redo för redan från födseln.

    Ts jag vill råda er att hålla ut olyckorna ett tag till. Ni ska absolut inte tvinga barnet till att gå på potta men efter ett antal olyckor är det troligt att barnet tycker att pottan är bekvämare än att blöta ner byxor
  • S23
    Fri 31 Jul 2020 13:16
    #9
    Tinala skrev 2020-07-31 13:02:22 följande:

    Tack för din kommentar! Jag håller med dig och tror också att blöjor är någonting som lätt kan avvänjas med ?lite? tålamod.

    Igår vände det helt. Redan från morgonen gick hon och kissade på pottan själv och sprang sen dit hela dagen och kissade (och bajsade en gång men det verkar hon tycka är himla läskigt fortfarande). Det hände inte en enda olycka när vi var inne och hon var naken, det var när vi släppte ut henne i trädgården med byxor på som det blev olyckor. Men det kan ju inte vara så lätt att känna skillnad på blöja och byxor så här i början tänker jag?

    Likadant idag, hon har varit så duktig trots att inte jag varit hemma på fyra timmar (alltså med passning). Det hade varit två olyckor men båda hade varit när hon fått byxor på sig.

    Så även om de första tre dagarna kändes smått hopplösa (speciellt dag 3 när det verkade gå åt fel håll) så har det absolut varit värt det. Vi fortsätter att kämpa på i dryga veckan till och hoppas att det blir fortsatt blöjfritt dagtid.


    Härligt att höra!

    Vill tipsa om att köra löst sittande byxor och utan trosor om ni inte gör det. Även om barnet mentalt är medveten om att hon inte har blöja på sig så sitter det i muskelminnet. När nåhot sitter åt, såsom trosor, sker därför lättare olyckor.

    Det är vanligt det du säger med rädsla för att bajsa. Som någon sagt tidigare så är ju barnet inte van vid att något ?lossnar från kroppen? på det sättet.

    Kämpa på!
  • S23
    Fri 31 Jul 2020 16:22
    #12
    Jemp skrev 2020-07-31 14:08:44 följande:

    Ärligt talat hade jag nog satt på blöja och skjutit på det lite ts. Jag tänker att så mycket utanför+frustrerad mamma+barn som "håller emot" är som dömt att skapa mer problem än nytta.

    Sitter hon nåt på pottan innan ni tog av blöjan? Säger hon till när det kommer kiss eller bajs? (Oavsett blöja, potta eller nån annanstans). Har ni testat bara potta eller även toalett?


    Vill bara hålla med dig om att om allt börjar handla om frustration och stress så är det absolut läge att ta ett steg tillbaka. Nu verkar det ju inte så i ts fall. Men kanske läser någon annan denna tråd i framtiden
Svar på tråden Potträna 2-åring, behöver tips och råd!