• Anonym (Skärpning!)

Vadå löss beror inte på dålig hygien!? Det är en jävla efterkonstruktion!

Löss beror inte på dålig hygien - tvärtom - löss trivs bättre i rent hår!

Detta är ett argument som alla som har löss varje år, drar sig med.

Men SKÄRP ER! Blicka tillbaka i historien; vilka var det som fick löss? EXAKT! Det var fattiga och smutsiga barn och vuxna som hade löss och inte barnen och de vuxna på slotten och herrgårdarna runt om i landet.

?

I min dotters klass går det löss vid varje skolstart. Det är ALLTID två personer som har lössen och ENBART dom två i min dotters klass - varje år! Alltid!

Det är en flicka och en pojke och båda barnen kommer från sämre hemförhållanden där jag med 100% säkerhet vet att föräldrarna inte sköter hygienen då vi umgåtts med båda familjerna när barnen var yngre.

?

Så sluta komma dragandes med att det inte beror på dålig hygien! Det GÖR det visst och det har det ALLTID gjort. Öppna en historiebok och lär er om folkhemmet och folkhälsan, ni som påstår att rena människor och hem drabbas av löss.

• Svar på tråden Vadå löss beror inte på dålig hygien!? Det är en jävla efterkonstruktion!
  • Anonym (C)

Jomen du vet såklart bäst, haha...

Att löss trivs bäst i rent hår betyder ju inte att det inte finns även i smutsigt hår. Nuförtiden sköter ju alla sin hygien och ändå finns löss.

Såhär är det: förr så bodde fattiga väldigt tätt, hade kanske 1 rum och alla sov i samma sängar. Rika hade många rum och sov i egna sängar. Fattiga hade heller inte råd att köpa lusmedel. Detta gjorde förstås att det spred sig mycket lättare i fattiga familjer än i rika.

Jag vet många familjer som haft löss och alla, inklusive min egen familj, har det rent och snyggt hemma och tvättar håret regelbundet och så ofta det behövs. Tre gånger har vi haft löss och det har kostat 500-1000 kr att bli av med dem.

När du ser fattigare i sverige som oftare har löss beror det ju på att de inte har råd att bli av med dem. Det kan också bero på föräldrar som inte bryr sig.

Löss uppstår dock inte ur tomma intet utan smittar från person till person. Någon har ju alltså smittat dessa barn.

• Anonym (Camilla)

Löss struntar i om du har rent eller smutsigt hår.Lössen trivs i hår och smittar vid närä hårkontakt.Föräldrarna ansvar är att luskamma och behandla barnens hår vid löss.Det är där problemet ligger.

• bananmilkshake

Men vad du hittar på! 

Anledningen är ju att fattiga förr i tiden bodde sjukt trångt. Dom smittade varandra hela tiden. 

• annabellelee

Jag tänker att löss hänger ihop med hygien på så sätt att tvättar man och kammar håret varje dag uppmärksammar man ganska snart ett lusutbrott och kan behandla det, men kammar man sig varannan vecka kanske man inte märker lössen förrän de spridit sig. Så löss kanske trivs bättre i tvättat hår, men får nog inte vara kvar där så länge innan ägaren märker och börjar behandla.

Det man vill påpeka när man säger att det inte handlar om hygien är väl att att man kan ha löss även om man är superrenlig (och de är svåra att bli av med, så man kan ha löss längre än man vill) och bara för man är otvättad har man inte löss.

• Anonym (Skärpning!)

Det hade INTE enbart med trångboddhet att göra. Det fanns fattiga med ett barn dessutom lekte dom ute.

Familjerna jag pratar om är fruktansvärt ohygieniska. Mamman i den ena familjen jobbar på Ica och hon stinker rent utsagt och har alltid stripigt fett hår, luktar svett, dålig andedräkt, går alltid i trasiga grå mjukisbyxor.

Det andra barnets föräldrar är allmänt äckliga. Glömmer aldrig när mamman stod och lagade mat när jag skulle hämta mitt barn där för många år sedan. Hon står vid spisen och steker köttbullar och det är FULLT med kassar, kartonger, skräp, djurhår, djuravföring - och till råga på allt så står kärringen och KLIAR SIG I ARSLET innanför både trosor och byxor medan hon lagar mat. Sen tar hon tag i stekspaden med bajshanden och fortsätter som om ingenting hade hänt innan hon går på dukningen med samma hand.

Jag tror inte ett SMACK på att löss inte har med usel hygien att göra. Jag är 100% säker.

• Skogssport

Jag arbetar på fritids och inför varje skolstart så är det alltid samma barn som har löss och samtliga dessa barn kommer från mindre välbärgade familjer.

Det är barn som ofta har urtvättade och håliga kläder, oklippta naglar och är allmänt smutsiga.

Vi har numera som rutin att alltid luskamma dessa barn. De får gå till skolsyster första veckan så att de inte sprider lössen vidare till sina klasskamrater.

Två av dessa barn får även gå till skolsyster för att klippa finger- och tånaglar för att det inte görs hemma och på gymnastisken är jag och en annan fritidspedagog med i duschrummen för att se till att dessa barn (vi säger dock till alla för att inte peka ut) ska tvätta sig noga med tvål och schampo.

Många gånger är duschen efter gympan den enda dusch de gör i veckan och lunchen är det enda riktiga mål mat de får.

Vi är i ständig kontakt med socialtjänsten ang. dess barn och för två år sen omhändertog socialen två syskon pga extremt bristande hygien.

Jag vet också att detta problem existerar på väldigt många fler skolor än den jag arbetar på.

• Anonym (C)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2020-07-29 10:49:55 följande:

Det hade INTE enbart med trångboddhet att göra. Det fanns fattiga med ett barn dessutom lekte dom ute.

Familjerna jag pratar om är fruktansvärt ohygieniska. Mamman i den ena familjen jobbar på Ica och hon stinker rent utsagt och har alltid stripigt fett hår, luktar svett, dålig andedräkt, går alltid i trasiga grå mjukisbyxor.

Det andra barnets föräldrar är allmänt äckliga. Glömmer aldrig när mamman stod och lagade mat när jag skulle hämta mitt barn där för många år sedan. Hon står vid spisen och steker köttbullar och det är FULLT med kassar, kartonger, skräp, djurhår, djuravföring - och till råga på allt så står kärringen och KLIAR SIG I ARSLET innanför både trosor och byxor medan hon lagar mat. Sen tar hon tag i stekspaden med bajshanden och fortsätter som om ingenting hade hänt innan hon går på dukningen med samma hand.

Jag tror inte ett SMACK på att löss inte har med usel hygien att göra. Jag är 100% säker.

Fast i de fallen beror det ju på att föräldrarna inte bryr sig, fattar du inte det?

Tala då om hur JAG och mina barn lyckats få löss 3 gånger - jag tvättar håret varje dag och mina barn varannan dag. Använder alla kläder 1-2 dagar sen tvättas de. Byter underklädet 1-2 ggr/dygn. Har det rent och snyggt hemma.

Jag vet på rak arm minst 10 familjer som haft löss som alla är renliga med god hygien. Skillnaden på oss och dina exempel är att vi bryr oss, samma sekund vi hittat löss har vi rusat till apoteket, köpt kam och medel och behandlat, stannat hemma 1 dag från skola/jobb och återbehandlat efter 1 vecka. Lagt alla hårborstar i frysen och tvättat sängkläderna.

Förstår du att det handlar om hur man agerar? Vem smittar barnen i dina exempel tror du? Antagligen har de fått dem en gång och aldrig blivit av med dem pga föräldrarna.
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (C) skrev 2020-07-29 10:59:23 följande:

Fast i de fallen beror det ju på att föräldrarna inte bryr sig, fattar du inte det?

Tala då om hur JAG och mina barn lyckats få löss 3 gånger - jag tvättar håret varje dag och mina barn varannan dag. Använder alla kläder 1-2 dagar sen tvättas de. Byter underklädet 1-2 ggr/dygn. Har det rent och snyggt hemma.

Jag vet på rak arm minst 10 familjer som haft löss som alla är renliga med god hygien. Skillnaden på oss och dina exempel är att vi bryr oss, samma sekund vi hittat löss har vi rusat till apoteket, köpt kam och medel och behandlat, stannat hemma 1 dag från skola/jobb och återbehandlat efter 1 vecka. Lagt alla hårborstar i frysen och tvättat sängkläderna.

Förstår du att det handlar om hur man agerar? Vem smittar barnen i dina exempel tror du? Antagligen har de fått dem en gång och aldrig blivit av med dem pga föräldrarna.

Det är ju knappast från er som lössen kom från början. FATTAR du inte det!?
  • Skogssport
    Anonym (Skärpning!) skrev 2020-07-29 11:01:06 följande:

Det är ju knappast från er som lössen kom från början. FATTAR du inte det!?

Nog för att du har en extremt dålig attityd, men jag tror att du har rätt i sak.

Innan vi började med obligatorisk luskamning på våra riksbarn, så hann lössen spridas till väldigt många fler. Men de kom med största sannolikhet från riskbarnen.

Efter att vi började med obligatorisk luskamning på dessa barn, så har vi inte haft några lössutbrott alls på vår skola. Dock har dessa barn alltid haft löss när de fått gå till skolsyster för obligatorisk luskamning. Så visst kommer lössen från dessa barns hem.
Svar på tråden Vadå löss beror inte på dålig hygien!? Det är en jävla efterkonstruktion!