• daniel2003

    Stressymptom

    Har haft en del problem med stress utan att riktigt veta om det själv. Åkte in akut med.domningar på höger arm, ben och ansikte. Röntgade huvudet och kollade EKG och tog lite prover och inga fel hittades. Nu verkar jag ha åkt på magkatarr efter ett år med halsbränna till och från. Har även börjat få domningar på andra ställen, bland annat hals och snoppen. Har även spänningshuvudvärk ibland och börjat få ont på framsidan av halsen ibland, troligen spända muskler. Även känt av lite ont i ryggen. Kan det vat stressrelaterat? För så många fel kan man ju inte ha?

    Gällande beteende så har jag insett att jag nog har en grund stress. Jag försöker alltid göra saker klart fortast möjligt även om det inte finns någon vits. T.ex om jag spelar ett spel vill jag bli klar så fort som möjligt även om det är skoj att spela. Jag hatar också att göra folk besvikna och det kan nog göra till att jag går runt och drar mig för saker, t.ex. Skriva jobbiga Mail.

    På jobbet trivs jag både bra och dåligt. Är Konsult med många små uppdrag vilket ger ett splittrat fokus och känner ett konstant dåligt samvete att inget blir riktigt bra. Pratat med chefen och det ska vi försöka ändra på så det blir färre saker.

    Är 30+ med fru och två barn på 1 och 4 år. Jobbar 90% och är överviktig. Har bokat tid hos psykolog och även börjat med promenader för några veckor sedan för att få bukt med stressen. Vad mer kan jag göra? Någon som känner igen sig? Orkar inte med alla besvär längre och att googla symptom.

  • Svar på tråden Stressymptom
  • Fjäril kär

    Ja det du beskriver är ju solklar stress. Kroppen protesterar då du är på högvarv hela tiden.

    Att bli av med stress handlar ju om att hantera den på rätt sätt och att bit för bit ta bort den. Att lära sig prioritera rätt saker, säga nej, säga ifrån och säga ja till rätt saker. Man behöver bli bättre på att vara i nuet och ta hand om sig själv och sina egna behov. Lära sig att varva ner och göra ingenting. Att göra saker utan något syfte. Få känna på hur det är att ha tråkigt och kunna känna lugnet i det. Att komma dit kräver en del av dig och du behöver hjälp på vägen. KBT kanske vore något.

  • Tow2Mater

    Sänk ambitionerna, det räcker att saker blir tillfredställande bra, de behöver inte bli riktigt bra.

  • jeanette02

    Är ju jättebra att du börjat med promenader, både avstressande och kan hjälpa dig att tappa vikt. Motion är väldigt bra mot ryggsmärta om det är rätt motionsform vill säga.

    Man kan ha mängder med symtom och fel på kroppen samtidigt, därför ta domningar osv på allvar. Det kan vara stress, men även något annat. Eller alltihop i kombination.

    Googla inte för mycket är mitt tips. Det är stressande, eftersom man hittar nästan alltid en mängd sjukdomar vars ens symtombild stämmer överens lite här och där.

    Hoppas psykolog kan hjälpa dig på traven. Sänk arbetskraven lite, viktigast är ju din kropp och hälsa i längden.

  • Avenia

    En människa klarar av ganska mycket stress utan att det ger såna symtom. Jag fick domningar, svaghet och hjärndimman från helvetet och det visade sig bara borrelia. Alla får inte den där ringen, så kolla upp det.

Svar på tråden Stressymptom