Inlägg från: Anonym (Aldrig ammat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig ammat)

Är det någon som valt bort amningen innan barnet är fött?

Jag har inte ammat nåt av mina barn. Försökte lite med första men fick sån ångest och kände mig så kvävd av det att jag slutade ganska omgående. Pratade med en barnläkare som sa att ersättning är ett fullgott alternativ och att nöjd mamma ger nöjd bebis! :)

Att bröstmjölken skulle vara så mkt mer nyttig och ge ett extra skydd stämmer inte i längden. Ja den ger ett extra skydd mot vissa infektioner under tiden man ammar men i och med att man slutar så har inte de barnen nåt större skydd än de som fått ersättning. Mina barn är i princip aldrig sjuka och har alltid mått prima! :)

Håller med som tidigare skrivits i tråden om att ens barn oftast är nöjd och glad och sover bra från start då dom alltid är mätta och belåtna. Så har båda mina barn varit också och de har sovit hela nätter från 3 månader ungefär. Mina kompisar som ammat har däremot haft konstant gnälliga ungar som har velat äta var och varannan timme dag som natt. Så skönt att man kan dela på nätterna också när man ger ersättning och på så vis får båda sova :)

• Anonym (Aldrig ammat)
    Maddi skrev 2020-07-30 06:26:14 följande:

Detta är ju något du måste känna själv hur du vill göra. Ingen ska påverka dig i ditt beslut. Mina barn har fått ersättning. Många gånger var jag less på dessa flaskor man ska diska, sterilisera, hälla varm och kallt vatten i två thermos till natten och när man ska iväg och sen inte glömma pulver. Men barnen håller sig mättare längre och de är ju en fördel.

Ibland önskade jag att jag bara kunde slänga upp bröstet eller t ex på natten när ungen ska äta, läggas vid bröstet och sen halvsova eller somna när barnet äter. Men fick inte många droppar mjölk pga en operation.

Förstår precis! Diska flaskorna kan man inte göra så mycket åt men i övrigt så är ett tips: Tjorvet med termos och varmt och kallt vatten löser man enklast med att köpa en vattenkokare som man kan välja hur många grader den ska värma till. Vi har en som värmer till 40 grader, perfekt ättemp! Alternativt en baby brezza men dom är onödigt dyra tycker jag. Och när man ska iväg så finns det tetror med färdigblandad ersättning som man kan ge rumsvarm eller värma på lite i micro om det alternativet finns. Supersmidigt!
Svar på tråden Är det någon som valt bort amningen innan barnet är fött?