• Lisaaa04

    Konstig relation till vänner? (Prestationsångest)

    Hej!

    Vet inte varför jag gör skriver detta här men hoppas att någon kan ta sig tid att läsa det.... behöver skriva av mig lite.

    Jag är en 16 årig tjej som är tillsynes ganska normal, jag är inte populär i skolan men inte heller tvärtom, helt och hållet opopulär. Jag är även ensambarn. Jag har alltid haft gott om vänner, vilket jag tror beror på att jag är så rädd att förlora dem, så jag är konflikträdd och skapar inga bråk.

    Nu till saken: jag har på senare år märkt att jag överanalyserar allt?! Det kanske låter konstigt men så fort någon skriver något till mig så analyserar jag sätter den skriver, t.ex om den svarar kort så blir jag rädd att personen är sur på mig eller något. Även i sociala sammanhang. Jag tänker ofta ut innan vad vi kan prata om för att undvika stel tystnad. Om sådan uppstår klandrar jag ofta mig själv och blir rädd för att personen ska tycka jag är tråkig att vara med. Jag vill vara rolig hela tiden så att personen ska tycka om mig.

    Till saken hör också att jag har bra vänner, till och med en bästa vän som jag kan snacka med mycket om. Men jag ser hela tiden vad andra gör med sina ?bästisar? och får ångest. Jag vill så gärna ha en sådan bästis som man inte behöver följa något inför, men tror att det aldrig kommer att gå. Jag menar en sådan bästis man kan bjuda hem när som helst hur stökigt det än är och det spelar ingen roll om det blir tyst när man är med varandra.

    Jag har tidigare gjort en inlägg om det, men jg har haft väldigt svårt att bjuda hela kompisar av diverse anledningar. Jag tänker mycket på detta också. Att personer kommer tycka illa om mig för att jag inte bjuder hem dem, trots att jag är hos dem relativt ofta. Jag får prestationsångest när jag har vänner här, vill att allting ska vara så bra som möjligt så att de ska tycka om mig.

    Även i sammanhang där man ska hitta på saker att göra får jag prestationsångest. Om jag vet att både jag och min bästis är hemma hela dagen kommer tankarna direkt. ?okej nu måste jag se till att fråga innan hon frågar, annars kanske hon tror att jag ej bryr mig!?, ?men vill hon verkligen göra nått då, hon har ju inte frågat??, ?Onej, vi måste vara här, vi var hos henne förra gången och då kan vi inte vara där igen ju?, ?Nä då skiter jag i att fråga?.......

    Jag tänker så himla mycket, kan någon snälla hjälpa mig med hur jag ska komma ut detta, vill vara en avslappnad person! Jag har börjat fundera på om detta har att göra med att jag inte har några syskon. Jag tror att hela mitt liv att sett annorlunda ut om jag hade haft syskon....

    MVH STRESSAD TJEJ SOM EJ KAN SKRIVA MER

    (Hoppas ni orkade läsa hihi)

  • Svar på tråden Konstig relation till vänner? (Prestationsångest)
  • Andiie87

    Hej!

    Jag är en kvinna på 31 år och känner igen mig i det du beskriver någotlunda. Idag är det givetvis 100 ggr bättre än när jag var 16 år.

    Tillskillnad från dig hade jag turen att få två bästisar från 11 år, och de är fortfarande i mitt liv, där allting klaffade. Jag kände mig trygg, accepterad och kunde vara mig själv. Men alla har inte den turen.

    Bortsett från dem hade jag ofta prestationsångest med andra vänner. För jag behövde verkligen ha flera vänner runtomkring mig eftersom jag inte hade det bra hemma (i min familj). Prestationsångesten började faktiskt först släppa efter 25 och nu vid 30 är jag mer mån om att välja personer som är i min smak, som faktiskt tycker om och respekterar mig. Innan det kunde jag vara med människor för att jag var rädd att bli ensam.

    Din resurs att komma till den punkten då du själv har makt i dina relationer är din förmåga till reflektion och rannsakan. Och det har du. Som pricken över i:et behöver du jobba på att bli mer trygg i dig själv, en gammal sann klyscha!

    Hoppas verkligen att det går bra för dig !

    Mvh

  • Lisaaa04
    Andiie87 skrev 2020-07-30 11:54:57 följande:

    Hej!

    Jag är en kvinna på 31 år och känner igen mig i det du beskriver någotlunda. Idag är det givetvis 100 ggr bättre än när jag var 16 år.

    Tillskillnad från dig hade jag turen att få två bästisar från 11 år, och de är fortfarande i mitt liv, där allting klaffade. Jag kände mig trygg, accepterad och kunde vara mig själv. Men alla har inte den turen.

    Bortsett från dem hade jag ofta prestationsångest med andra vänner. För jag behövde verkligen ha flera vänner runtomkring mig eftersom jag inte hade det bra hemma (i min familj). Prestationsångesten började faktiskt först släppa efter 25 och nu vid 30 är jag mer mån om att välja personer som är i min smak, som faktiskt tycker om och respekterar mig. Innan det kunde jag vara med människor för att jag var rädd att bli ensam.

    Din resurs att komma till den punkten då du själv har makt i dina relationer är din förmåga till reflektion och rannsakan. Och det har du. Som pricken över i:et behöver du jobba på att bli mer trygg i dig själv, en gammal sann klyscha!

    Hoppas verkligen att det går bra för dig !

    Mvh


    Ååå tack för att du svarade, känns verkligen skönt att det inte bara är jag som känner/har känt såhär. Jag tror på det du säger med att jag måste bli mer trygg i mig själv, vilket jag absolut inte är just nu, men jag försöker jobba på det.

    Jag inser nu att jag har många vänner av den anledningen som du beskriver, att jag är rädd för att bli ensam. Men det är så svårt att skilja på vilka som är mina ?äkta? vänner o h vilka som inte är det. Till saken hör också att jag är ganska blyg och det kan vara svårt för mig att lära känna nya, de vänner jag har träffat har jag främst träffat genom mina tidigare kompisar, skolan, sporter o.s.v.

    Men så hjärtligt för att du svarade!!!
  • Andiie87
    Lisaaa04 skrev 2020-07-30 16:37:45 följande:
    Ååå tack för att du svarade, känns verkligen skönt att det inte bara är jag som känner/har känt såhär. Jag tror på det du säger med att jag måste bli mer trygg i mig själv, vilket jag absolut inte är just nu, men jag försöker jobba på det.

    Jag inser nu att jag har många vänner av den anledningen som du beskriver, att jag är rädd för att bli ensam. Men det är så svårt att skilja på vilka som är mina ?äkta? vänner o h vilka som inte är det. Till saken hör också att jag är ganska blyg och det kan vara svårt för mig att lära känna nya, de vänner jag har träffat har jag främst träffat genom mina tidigare kompisar, skolan, sporter o.s.v.

    Men så hjärtligt för att du svarade!!!
    Jag tror ärligt talat inte att problemet är sällsynt. Och vi behöver ju andra människor trots allt.

    Våra inre rädslor och beteendemönster är svåra att förändra omgående, tror jag. Jag tänker att du kan börja arbeta på ditt sätt att relatera till och vara med andra människor successivt samt ha tålamod och medkänsla med dig själv att det kan ta lite tid och att du kommer att lida vissa nederlag.

    En person sa till mig nyligen: "när du själv vet vad du vill och behöver, och kan handla efter det blir det lättare att dra till sig det i det verkliga livet". Jag tror att han har rätt!

    Det viktigaste är i alla fall att du mår bra! 
Svar på tråden Konstig relation till vänner? (Prestationsångest)