• lotfix

Någon som vet varför han blir blå runt munnen?

Min son blir alltid blå runt munnen när han te .x anstränger sej, typ skrattar, skriker..
    Tänkte om det kanske var vanligt med små barn? Någon som vet?

• Svar på tråden Någon som vet varför han blir blå runt munnen?
  • Timmys mamma

Min lilla kille blir oxå det! Man blir ganska orolig när han skriker och är lessen. Men det verkar va vanligt...??

• Timmys mamma

Jo jag menar med vanligt.. vi är ju 2 här nu iaf

• lotfix

Timmys mamma; åå vad skönt. då kanske det ändå är vanligare än jag befart iaf!! men man blir ju så rädd när det blir så där. orolig liksom..
    men han är aldrig blå annars?

• Zeraphia

Är detta något ni kollat upp? Just blåfärgad vävnad kan tyda på syrebrist (tex). Det kan ju vara allvarligt, jag hade definitivt ringt läkare och bett dem svara på frågor och även träffa barnet.

• Nakinana

Vår tjej blev jätte blå runt munnen när vi var och tog PKU testet några dagar efter förlossningen. Hade inte lagt märke till det själv, men barndoktorn som tog testet ville kolla upp det. Så vi fick stanna på sjukhuset hela dagen då de tog en massa tester på syreupptagningsförmåga etc. De försäkrade oss om att vi inte behövde vara oroliga och att hon ju faktiskt såg att må väldigt bra ut, men de ville som sagt ändå kolla upp det eftersom de hade observerat att hon blev blå. Efter många timmars väntan berättade de att alla tester var ok, och att de inte hittat någonting som tydde på att något var fel. Något direkt svar på varför hon blev så blå fick vi aldrig. Om du är orolig tycker jag att du ska ta upp det med BVC, och höra vad de säger. Men det är säkert ingenting att oroa sig för. Kan tillägga att vår nu 8 veckors tjej mår gott och ingenting tyder på att hon är eller har varit sjuk.

• lotfix

jo jag ska ta upp det med bvc, men sånna här frågor kommer ju alltid upp när dom har stängt :( jag har tänkt på det där med syret men han är ju inte blå annars utan bara när han anstränger sej!
    sen har ju jag aldrig haft barn tidigare så jag vet ju inte om detta kanske är vanligt! därför jag ville fråga. men orolig är jag!
    tack för era svar!

• Angelinas mamma

Jag har hört att dom kan bli blåa runt munnen om dom har luft i magen.. min dotter var ofta blå runt munnen när hon var mindre och då behövde hade hon oftast en jätterap på gång!

• Rapunzella

Min dotter kan också bli blå runt munnen vid ansträngning ibland. Hon är väldigt ljus i hyn, och jag har pratat med BVC-doktorn som säger att det är helt normalt och att huden är lite tunnare just där, så blodkärlen lyser igenom.

Om någon annan frågar på BVC, så kan ni väl skriva här vad ni får för svar?

• jagälskarallaminabarn

Ring läkare omedelbart då detta, som redan sagts, kan vara tecken på syrebrist! Vänta inte på att bvc ska öppna utan ring nu om det fortsätter.

M V H Ulrika

• Timmys mamma

Ja men då borde bvc redan reagerat här för Timmy skriker alltid när han är på vägning/mätning. Jag tror som Angelinas mamma, vi kör med minifom och han har mycket gaser i magen. Ska fråga nästa besök.

MadeleineWibecker: Jag har bara märkt det när han är arg, det blåa.

Svar på tråden Någon som vet varför han blir blå runt munnen?