• Kajsa123

    Tik som juckar

    Behöver alla råd och tips jag kan få!

    Har en 5-årig tik som sedan dotter föddes (15 mån) börjat jucka i tid och otid. Från början var det på oss vuxna och då var det lättare att avbryta, men nu är det endast på dottern.. Försöker hålla hunden aktiverad både mentalt och fysiskt dagligen, samt ser till att hon får egentid att vila och vara ifred. Gissar att det är stressrelaterat, men vet inte hur vi ska kunna bryta det. Upplever också att det accelererar vid löp. Vår tik är inte dominant av sig, utan vill helst att någon annan tar ?kontrollen?, så funderat på om en till hund hade gjort henne lugnare i det långa loppet.

    Någon som sitter inne på tips, råd och idéer om hur vi ska komma över detta juckande?

  • Svar på tråden Tik som juckar
  • Anonym (Hundägare)

    Min tik är visserligen kastrerad. Och händer nästan aldrig att hon juckar. Men när hon.gör så är det för att hon blir uttråkad när jag pratar med andra människor eller som du sa att det är stressrelaterat. Hände i början men då va den ingen vanlig hund (omplacering) kan man kalla det.

    Om går så (med tanke på att du har barn att ta hand om också) så bryt beteendet genom att leka lite med den. Och gå gärna en sväng.

    Vet inte att om en annan hund är lösningen. Då kanske du får 2 som står o juckar av tristress istället. Försök hitta någon som kan ge henne den motion hon behöver istället om ni inte har tid själva.

  • Anonym (Hundägare)

    Motion och uppmärksamhet*.

    Kan tänka mig att hon känner sig bortglömd.

    Det är lite så också att har man haft en mer aktiv och närmare relation så kräver den minst lika mycket som tidigare, inte mindre, visst lite mindre några dagar men inte för länge. Kan även vara så att hon känner sig stressad med barnet.

    Den behöver få sig lite mer kärlek och uppmärksamhet helt enkelt.

  • Anonym (Husse)

    Juckar på vad?

    Andra hundar, ert barn, ni vuxna, eller på möbler?

    Även kastrerade hundar kan jucka. Det kan antingen röra sig om dominans, men faktiskt också som bevis på uppskattning, t.ex. efter att man lekt med hunden.

  • Anonym (Husse)
    Anonym (Husse) skrev 2020-07-30 21:44:39 följande:

    Juckar på vad?

    Andra hundar, ert barn, ni vuxna, eller på möbler?

    Även kastrerade hundar kan jucka. Det kan antingen röra sig om dominans, men faktiskt också som bevis på uppskattning, t.ex. efter att man lekt med hunden.


    Hoppsan, jag borde läst bättre. Det var visst dottern. Då handlar det nog om avundsjuka. "du har tagit min plats".
  • Anonym (Hundägare)
    Anonym (Husse) skrev 2020-07-30 21:44:39 följande:

    , men faktiskt också som bevis på uppskattning, t.ex. efter att man lekt med hunden.


    Öhh? Aldrig hört eller varit med om! :O
  • Anonym (Hundägare)
    Anonym (Husse) skrev 2020-07-30 21:44:39 följande:

    Juckar på vad?

    Andra hundar, ert barn, ni vuxna, eller på möbler?

    Även kastrerade hundar kan jucka. Det kan antingen röra sig om dominans, men faktiskt också som bevis på uppskattning, t.ex. efter att man lekt med hunden.


    Teor du missförstått nåt. Men kan ha fel visst men tvivlar starkt, väldigt starkt på det!
  • Kajsa123
    Dexter dot com skrev 2020-07-30 19:48:04 följande:

    Hur ser hundens dagar ut med motion, aktivering, vila och ensamhet?


    Hon rör sig fritt på en rel. stor gård, går 3-4 promenader per dag varav minst en längre. Är aldrig ensam men har möjlighet att dra sig undan och vara själv. Aktivering i form av agility ungefär 3 ggr i veckan.
  • Kajsa123
    Anonym (Husse) skrev 2020-07-30 21:46:12 följande:

    Hoppsan, jag borde läst bättre. Det var visst dottern. Då handlar det nog om avundsjuka. "du har tagit min plats".


    Jo misstänker det. Men trodde inte hundar kunde vara avundsjuka. Vet inte hur vi får bort beteendet. Försöker ge henne mer uppmärksamhet, men såklart svårt eftersom dottern vill ha all uppmärksamhet...
  • Dexter dot com
    Kajsa123 skrev 2020-07-30 23:02:20 följande:
    Hon rör sig fritt på en rel. stor gård, går 3-4 promenader per dag varav minst en längre. Är aldrig ensam men har möjlighet att dra sig undan och vara själv. Aktivering i form av agility ungefär 3 ggr i veckan.
    Är det en sällskapsras borde det räcka bra men är det en mer krävande ras hade jag ökat den mentala aktivering tex spår, nosework eller liknande där hunden får använda huvudet mer och sänka stressnivån då juckande oftast är en överslagshandling utlöst av stress.  Har ni testat adaptil? Om inte så gör det.

    Hur ofta juckar hon på barnet, i vilka situationer och hur bryter ni det?
  • Anonym (När dottern har mens?)

    Med risk för att låta som en pervogubbe, men när hunden juckar på dottern, är det i samband med att dottern har mens?

    Mens verkar få en del hundar att bete sig underligt. Både tikar och hanar.

  • Anonym (Hundägare)
    Gizmo skrev 2020-07-31 07:31:02 följande:

    Att de flesta hundar juckar beror oftast på dominans. 


    Beror nog lika mycket på stress. Viktigt att förstå det. Behöver inte vara en stressig situation för det, tvärtom utan kan handla om otålighet också.

    Allt för många väljer att tro att det handlar om dominans och blir då väldigt fysiska mot hunden och analyserar inte problemet då.

    Verkligen jättedumt att sprida ut att det oftast handlar om dominans tycker jag.

    Det är ju inte så att tvä hundar börjar jucka på varandra vid bråk direkt utan de slåss genom att bitas. Varför i hela friden juckar de inte varandra då om det handlar om dominans???
  • Anonym (Hundägare)
    Kajsa123 skrev 2020-07-30 23:05:16 följande:

    Jo misstänker det. Men trodde inte hundar kunde vara avundsjuka. Vet inte hur vi får bort beteendet. Försöker ge henne mer uppmärksamhet, men såklart svårt eftersom dottern vill ha all uppmärksamhet...


    Jo, hundar kan definitivt bli avundsjuka.
  • HeidiHR
    Anonym (När dottern har mens?) skrev 2020-07-31 06:52:11 följande:

    Med risk för att låta som en pervogubbe, men när hunden juckar på dottern, är det i samband med att dottern har mens?

    Mens verkar få en del hundar att bete sig underligt. Både tikar och hanar.


    Framgår ju i ts att dottern är 15 månader vilket är i tidigaste laget för mens.
  • Kajsa123
    Dexter dot com skrev 2020-07-31 06:09:31 följande:

    Är det en sällskapsras borde det räcka bra men är det en mer krävande ras hade jag ökat den mentala aktivering tex spår, nosework eller liknande där hunden får använda huvudet mer och sänka stressnivån då juckande oftast är en överslagshandling utlöst av stress.  Har ni testat adaptil? Om inte så gör det.

    Hur ofta juckar hon på barnet, i vilka situationer och hur bryter ni det?


    Juckar dagligen, egentligen när hon är själv med barnet eller när hon tror att ingen ser. Visar vi oss eller säger till slutar hon, men direkt vi vänder bort blicken är hon på igen... hon vet att hon inte får, men gör det ändå? testade adaptil (både halsband och sån man sätter i väggen). Upplevde att halsbandet hjälpte, men kan ju inte ha på det för all framtid? Behöver något mer hållbart.

    Jag tror att hon kanske tar på sig ?ansvar? för dottern när vi inte är där/i samma rum. Och att det utlöser stress? Det svårt att hålla isär dem, leker gärna med varann. Även om lillan bajsar så blir tiken extra juckig.
  • Anonym (Hundägare)
    Kajsa123 skrev 2020-07-31 21:05:04 följande:

    Juckar dagligen, egentligen när hon är själv med barnet eller när hon tror att ingen ser. Visar vi oss eller säger till slutar hon, men direkt vi vänder bort blicken är hon på igen... hon vet att hon inte får, men gör det ändå? testade adaptil (både halsband och sån man sätter i väggen). Upplevde att halsbandet hjälpte, men kan ju inte ha på det för all framtid? Behöver något mer hållbart.

    Jag tror att hon kanske tar på sig ?ansvar? för dottern när vi inte är där/i samma rum. Och att det utlöser stress? Det svårt att hålla isär dem, leker gärna med varann. Även om lillan bajsar så blir tiken extra juckig.


    Men klart man ska bajsa utomhus kanske hunden tycker? Kanske känner en viss stress över det? Eller att ungen luktar annorlunda på något sätt för hunden?

    Har ni provat att skilja dom åt några dagar helt? Juckar den på er då med ?
Svar på tråden Tik som juckar