Inlägg från: Kajsa123 |Visa alla inlägg
  • Kajsa123

Tik som juckar

Behöver alla råd och tips jag kan få!

Har en 5-årig tik som sedan dotter föddes (15 mån) börjat jucka i tid och otid. Från början var det på oss vuxna och då var det lättare att avbryta, men nu är det endast på dottern.. Försöker hålla hunden aktiverad både mentalt och fysiskt dagligen, samt ser till att hon får egentid att vila och vara ifred. Gissar att det är stressrelaterat, men vet inte hur vi ska kunna bryta det. Upplever också att det accelererar vid löp. Vår tik är inte dominant av sig, utan vill helst att någon annan tar ?kontrollen?, så funderat på om en till hund hade gjort henne lugnare i det långa loppet.

Någon som sitter inne på tips, råd och idéer om hur vi ska komma över detta juckande?

• Svar på tråden Tik som juckar
  • Kajsa123
    Dexter dot com skrev 2020-07-30 19:48:04 följande:

Hur ser hundens dagar ut med motion, aktivering, vila och ensamhet?

Hon rör sig fritt på en rel. stor gård, går 3-4 promenader per dag varav minst en längre. Är aldrig ensam men har möjlighet att dra sig undan och vara själv. Aktivering i form av agility ungefär 3 ggr i veckan.
  • Kajsa123
    Anonym (Husse) skrev 2020-07-30 21:46:12 följande:

Hoppsan, jag borde läst bättre. Det var visst dottern. Då handlar det nog om avundsjuka. "du har tagit min plats".

Jo misstänker det. Men trodde inte hundar kunde vara avundsjuka. Vet inte hur vi får bort beteendet. Försöker ge henne mer uppmärksamhet, men såklart svårt eftersom dottern vill ha all uppmärksamhet...
  • Kajsa123
    Dexter dot com skrev 2020-07-31 06:09:31 följande:

Är det en sällskapsras borde det räcka bra men är det en mer krävande ras hade jag ökat den mentala aktivering tex spår, nosework eller liknande där hunden får använda huvudet mer och sänka stressnivån då juckande oftast är en överslagshandling utlöst av stress.  Har ni testat adaptil? Om inte så gör det.

Hur ofta juckar hon på barnet, i vilka situationer och hur bryter ni det?

Juckar dagligen, egentligen när hon är själv med barnet eller när hon tror att ingen ser. Visar vi oss eller säger till slutar hon, men direkt vi vänder bort blicken är hon på igen... hon vet att hon inte får, men gör det ändå? testade adaptil (både halsband och sån man sätter i väggen). Upplevde att halsbandet hjälpte, men kan ju inte ha på det för all framtid? Behöver något mer hållbart.

Jag tror att hon kanske tar på sig ?ansvar? för dottern när vi inte är där/i samma rum. Och att det utlöser stress? Det svårt att hålla isär dem, leker gärna med varann. Även om lillan bajsar så blir tiken extra juckig.
Svar på tråden Tik som juckar