Inlägg från: Anonym (Fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fel)

    Därför ska Sverige inte förbjuda burka

    Anonym (o) skrev 2020-08-01 17:31:37 följande:

    Jag tycker verkligen att dessa två plagg inte ska vara tillåtna men samtidigt blir det som ju fel... Dessa kvinnor ska inte behöva isolera sig för att de inte kan gå ut utan dessa plagg :/


    De får ju ändå knappt gå ut, och definitivt inte på egen hand.

    För varje avsteg från jämställdhet och frihet vi tillåter, ju mer kommer vissa kräva. "Ge dom ett finger, ..."
  • Anonym (Fel)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-01 16:49:01 följande:

    Nyckelordet här är fri vilja. Ingen ska tvingas bära detta plagg och ingen ska tvingas ta av det.


    Du tror väl ändå inte att någon kvinna innerst inne vill bära burka. En del kanske själva tror det pga rädsla, men fick de pröva en vecka utan burka och utan reprimander skulle de aldrig mer vilja bära den.

  • Anonym (Fel)
    Anonym (o) skrev 2020-08-01 17:55:11 följande:
    Så är det inte alltid. Att stänga in dessa personer på livstid och ge dom om än mindre möjlighet till hjälp att ta sig ur sin situation om de vill göra något åt den... Ja. För det låter ju fantastiskt.
    Det är inte vi som stänger in några kvinnor, det är deras män/släkt.

    Lägg skulden där den ska ligga!

  • Anonym (Fel)
    Anonym (o) skrev 2020-08-01 18:03:38 följande:
    Nej, om de nu får gå ut och det blir förbud mot dessa huvudbonader så är vi inte bättre med så värst mycket. Det ger inget framsteg för någon av parterna. Ingen blir hjälpt eller får ett bättre liv.
    Det låter som du försöker normalisera ett absurt krav från deras män/släkt.

    "Att tillåta förtryck för att hjälpa de förtryckta".
  • Anonym (Fel)

    Media pratar om Putins trollfabriker, men det känns mer som att någon annan trollfabrik är mer och mer här inne på FL.

  • Anonym (Fel)
    Anonym (o) skrev 2020-08-01 18:14:51 följande:

    Haha tro det det du, vem är troll...


    Inte för fem öre vill jag att någon ska tvingas bära slöja men jag tror inte att ett förbud mot detta fungerar.


    Ett förbud vore en klar och tydlig markering på att vi inte tillåter kvinnoförtryck. Att tillåta detta förtryck är bara fegt, och en björntjänst.

    Som jag skrev tidigare, lägg skulden där den hör hemma, på de som kräver burka på sina kvinnor.
  • Anonym (Fel)

    Nåde den man som bara släpper ut sin fru i kyskhetsbälte, vilket ramskri det skulle bli.

    "Men annars får hon ju inte gå ut alls" skulle nog få säga.

  • Anonym (Fel)
    MRAKas skrev 2020-08-02 16:14:22 följande:

    Det ska självklart inte införas några förbud.

    Alla ska få klä sig precis hur de vill på offentlig plats, på privat fastighet/område så sätter ägaren reglerna.

    Ett exempel från min egen skoltid, läraren försökte tvinga en grabb i klassen att ta av sig kepsen på lektionen.... Samtidigt satt det en 2 tjejer med burka bak i klassrummet.
    Grabben hävdade sin rätt att bära precis de klädesplagg han önskade, han vägrade acceptera att särbehandlas. Sålänge de 2 tjejerna tilläts sitta där bak med sina burkor så tänkre han använda keps i klassrummet.
    Jag minns inte detaljerna riktigt, men det blev ett långdraget efterspel med rektor , föräldrar o en massa möten hit o dit.

    Den grabben har min högsta respekt än idag.
    För mig är det självklart att samma spelregler ska gälla alla, o fri vilja ska råda sålänge ditt beteende inte fysiskt skadar andra.


    Var det hans föräldrar som tvingade honom bära keps mot hans vilja? Vem följde honom till skolan, för han fick väl inte lämna hemmet utan ledsagare?
  • Anonym (Fel)
    MRAKas skrev 2020-08-02 18:24:11 följande:
    Du vet ju lika väl som jag vad som är svaren på de frågorna.

    Men det är ju fullständigt irrelevant i sammanhanget, skolan har en regel kring detta. Den regeln gäller alla oavsett grupptillhörighet. Punkt.

    Vi kan inte ha ett samhälle där olika grupper har olika regler o lagar att rätta sig efter.

    Det här är i samma liga som det där tjafsandet att vägra skaka hand med folk.
    Det här handlar om att skydda kvinnor, inte någon keps i klassrummet. Liknelsen är usel.


Svar på tråden Därför ska Sverige inte förbjuda burka