Inlägg från: Anonym (Hahaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hahaha)

Jag är för jämställdhet mellan kvinnor och män - fråga vad du vill

Anonym (Hur ser du på saken?) skrev 2020-08-02 22:22:25 följande:

Hur ser du på sex och förhållande för könen?

Ska män och kvinnor få lika mycket sex?

Ska det vara ingen mänsklig rättighet för rättvisa för männen för att kvinnor har det lättare att få sex vanligen medan det ska vara en mänsklig rättighet för att kvinnor ska få ha njutning/orgasm när de valt en sexpartner för det ska vara rättvist för att kvinnor kan bli utan orgasm?

Ska det vara ingen mänsklig rättighet/rättvisa för antalet orgasmer under sex för att kvinnor brukar få flera orgasmer under sex med män bara får 1 orgasm max och kvinnor ska inte behöva hjälpa mannen till flera orgasmer?

Det är så tröttsamt att frågan om sex kommer upp när man talar om feminism... Är så typiskt män att dra till med "med-hallå-kvinnor-får-faktiskt-JÄTTEMYCKET-mer-sex-än-män-och-det-är-ju-inte-jämställt" - kortet... Precis som att det är det som är det viktiga och där fokus borde vara?! Män som talar om detta när man talar om jämställdhet är ett kvitto på de inte ÖVERHUVUDTAGET fattat grejen.
  • Anonym (Hahaha)
    MRAKas skrev 2020-08-02 22:54:43 följande:

I de fall graviditeten innebär ett hinder för kvinnan att utföra sitt förvärvsarbete så finns ju redan havandeskapsersättningen i socialförsäkringssystemet. Måhända att ersättningsnivåer behöver justeras upp, eller en del villkor reformeras. Jag är inte alls insatt då jag aldrig varit i kontakt med det.

Män kan givetvis inte bli gravida emot sin vilja, män kan inte bli gravida alls. Män kan däremot tvingas bli förälder emot sin vilja, genom att all makt över graviditeten är kvinnans efter befruktning. 

Här ligger det dock ett väldigt stort personligt ansvar i botten för båda parter.

Rent krasst så tycker jag att det är fel att kvinnan ges makt att tvinga mannen in i ett föräldraansvar efter en graviditet som uppkommit utan uppsåt av någon av parterna, alltså kvinnan väljer att behålla barnet när mannen inte vill bli förälder.

Men samtidigt kan jag inte komma på hur mannen skulle kunna ges några rättigheter att bestämma över graviditeten som inte inskränker på kvinnans självbestämmanderätt över sin egen kropp.

Något som väldigt basic togs upp på sexualkunskapen när man var yngre tonåring var att barn kan bli till vid sex. Vill man inte ha barn får man skydda sig på ett eller annat sätt. För män finns vasektomi och kondom, båda utmärkta alternativ. För kvinnan finns fler, även om jag anser att det känns rimligare att mannen tar en form av p piller/skydd snarare än att kvinnor ska ta hormoner för att män ska få spruta i dem. Hursomhelst - det finns preventivmedel för båda parter.

Slarvar man med detta kan det uppstå graviditet. Om abort inte är aktuellt för kvinnan - då det är en otroligt jobbig process som tär otroligt psykiskt - ja då blir det ett barn.

Det är inte "fel" av kvinnan att "tvinga" på mannen ett föräldraansvar - det skulle han tänkt på vid samlaget. Vuxna människor tar eget ansvar, det är inget som den gravida kvinnan skulle "tvinga på"

Dessutom har män har en otrolig fördel i att skippa föräldraansvar om så skulle önska, samtidigt som de också kan poppa upp som gubben i lådan och kräva tillbaka rätten till barnet när känslan faller dem in. Så känner inte riktigt att det skulle vara synd om mannen på något sätt i en situation såsom en oönskad graviditet.
  • Anonym (Hahaha)
    Vattumankillen skrev 2020-08-03 12:44:02 följande:

Kvinnan borde väl ha tänkt på att inte lura någon man till föräldrar och välja ut en man som kan ta hand om sitt barn bra?

Så du tror att kvinnor är luriga jävlar som bara "hehehe nu ska jag välja ut ett OFFER som ska bli oönskad pappa till mitt framtida barn!"?? Du tror inte att det kan vara så att två människor har ett förhållande kortare eller längre stund, slarvar med preventivmedel och sen visar det sig att hon är gravid - något som båda då får ta ställning till? Lägg ner, tänk realistiskt nu
Svar på tråden Jag är för jämställdhet mellan kvinnor och män - fråga vad du vill