Jag är för jämställdhet mellan kvinnor och män - fråga vad du vill
Jag upplever ofta att begreppet jämställdhet tolkas och definieras olika.
Min uppfattning av jämställdhet är att män och kvinnor ska ha samma möjligheter och förutsättningar i samhället och att könet inte ska vara ett hinder. Ex. på detta är ex. lika lön för lika arbete, samma rättigheter att kunna ta ledigt från jobbet för att ta hand om barn etc.
Det som jag upplever att många misstolkar jämställdhet som i Sverige är att alla förväntas göra/leva likadant. Det är inte samma sak som att ha samma förutsättningar. Båda föräldrarna ska ex. ha rätt att vara föräldralediga - men för att det ska vara jämställt behöver inte båda vara föräldralediga exakta lika mycket. Båda behöver inte ens vara föräldralediga. Men att förutsättningen för det finns för de som vill det, det är jämställdhet enligt mig.
Jag menar alltså att det måste fortfarande finnas kvar fria val för den enskilda individen att leva sitt liv så som man själv önskar. Vill jag satsa på karriär ska jag kunna göra det. Vill jag vara hemmaförälder ska jag kunna det. Alla måste inte välja lika men alla ska kunna välja lika om man vill oavsett kön. Det är jämställdhet enligt mig. Det fria valet ska och bör kvarstå i en demokrati.
Håller du med?