• Vemvet20

IVF hösten/vintern 2020

Hej.

Första gången jag skriver här, har bara läst och läst via Google..Tänker nu att varför inte skriva nåt.

Har just genomgått min första ivf och idag på ruvardag 11 blöder jag. Ringde kliniken och de sa att i nuläget kan det betyda vad som helst. Blev tillsagd att fortsätta med Lutinus till testdagen på söndag. Tjuvtestade i onsdags. Negativt. Är ganska säker på att det är mensen. Varit ledsen en del men kan inte sörja helt innan det är helt säkert. Sjuksköterskan sa jag kan testa en dag tidigare men jag kommer nog testa imorgon också. Är hemma från jobbet idag för stod inte ut med att gå runt och hålla masken. Är helt matt och har ont.

Vill önska er alla lycka till i era processer!

Jag kommer vila en månad och sen förhoppningsvis börja om. Tyvärr gick inga embryon att frysa in.

Styrka!

• Vemvet20
    Scasm skrev 2020-10-08 12:57:42 följande:

Vad tråkigt med negativt på testet. Hoppas verkligen det bara är för tidigt och att det visar positivt snart.

Jag känner verkligen igen mig att inte orka vara på jobbet och hålla masken. Jag har inte kunnat berätta för min chef, jag vill försöka få mitt vik att övergå till en tillsvidare.

• Vemvet20

Oj jag ville svara dig scasm men råkade citera haha. Måste gå i skola i hur detta fungerar, helt novis...

Jag har faktiskt berättat för kollegor och chef och fått jättebra stöd. Men tycker ändå det känns tufft att gå runt upprätt och fungera normalt när man känner sig i uppror inombords. Och som en blöt pöl. Förstår du tvekar att berätta för att du inte har fast anställning. Hoppas du får det så att iaf inte det ska vara anledningen att du inte berättar..

Jag tror det är mentan tyvärr. Har jätteont och blöder mer. Gråter och är arg om vartannat. Komigen bara behandling nr2 känner jag.

• Vemvet20

Tack för era stöttande ord! Idag har blödningen varierat i styrka och hoppet väcktes lite igen just när jag accepterat att det inte gick. Tankarna snurrar och jag är som på nålar. Ska bli skönt att få definitivt svar på söndag, om än jobbigt om det blir negativt vilket jag tror. Antagligen är det Lutinusen som gör mensen lite märklig. Men sköterskan jag pratade med i morse ringer i öronen; ?I nuläget kan en blödning betyda precis vad som helst. Vi håller tummarna för dig!?. Ja, vad ska man säga. Då är det ju inte helt kört. Så tänker jag om jag ska tjuvtesta imorgon igen eller vänta till riktiga dagen nu. Får se.

Kramar

• Vemvet20

Jag svarar i tråden för har inte fått kläm än på hur detta forum fungerar. Nu har jag iaf bytt till mobilversionen så ska vi se om det blir enklare..

Tack för era fina kommentarer på mina tidigare inlägg. Nu har jag blött inatt och fortsätter mycket. Testdag imorgon (dag 13 efter insättning av fin blastocyst). Så nu tog jag ingen Lutinus vagitorie(progesteronet). Testdag är imorgon men vet att det är kört. Blir väl först imorgon jag kan landa i det fullt ut. Igår var jag utmattad mentalt. Så jobbigt att vara på jobbet. Det fungerar ganska bra med kollegor och barn(jobbar på förskola) men jobbigast är kontakten med föräldrarna. Att inte kunna förklara varför man är väldigt trött. Och egentligen väldigt ledsen. Skulle varit befriande att säga nåt men känns för privat. Så man får gå runt och låtsas som att det regnar. Det känns som ett sånt föringande av ens känslor. ?Jo jag är ok, lite trött? (jag är helt slut och mentalt nedsmält efter en misslyckad ivf. Jag är ledsen och har ont och jag blöder!!!)

Men jag kommer att ta nya tag snart. Vill det ska bli måndag så jag kan ringa kliniken och börja göra en ny plan. Är stressad över tiden för fyller 40 i januari och hade gärna hunnit med tre försök innan dess då vi i Stockholm får det bekostat.

Är det någon mer här som är lite äldre?

Jag håller alla timmar och tår för er som kämpar, unga som lite äldre som jag!!! Styrka till alla.

• Vemvet20
    eeerica skrev 2020-10-10 08:34:23 följande:

Så tråkigt att läsa, beklagar verkligen!!

Jag är äldre, började min resa när jag var 38, fick på mitt tredje försök (fryst återföring) en liten dotter en månad innan jag fyllde 40. Dock fick jag höra att sålänge man påbörjat ivf-resan innan åldersgränsen så får man sina försök (är det olika i kommunerna? Eller kanske ändrat..) Jag hade två kvar i frysen från då, och nu fick vi ett syskonförsök insatt i måndags och jag har hunnit fylla 44

Styrka och kramar till dig <3

• Vemvet20

Eeerica! Vad roligt att ni lyckades Med ivf och fick en dotter, grattis! Det ger mig hopp..Lycka till med syskonförsöket nu! Jag frågade om det med åldersgränsen och sköterskan svarade att alla måste ske innan man fyller 40. Hade hoppats det var att man fick fortsätta om man börjat innan...

Orkar du förklara för mig hur man gör om man vill svara någon i tråden? När jag citerar går det inte att skriva något, det går inte att göra skiljetecken. Därför jag råkade citera dig utan att skriva något....har inte fattat hur man gör.

Igen, lycka till!??

• Vemvet20
    Enkeli skrev 2020-10-10 09:21:49 följande:

Hej, menar du det lanstingsfinansierade? För annars vet jag privata kliniker tillåter högre ålder, och särksilt utomlands

• Vemvet20

Ja Enkeli. Vi tror vi kan bekosta ett försök själva men skulle gärna hinna få till landstingsbekostade...

• Vemvet20

Tack Sussna. Ja, det är en jäkla stress. Och så stressen över att stress är kasst för fertiliteten...

• Vemvet20
    Enkeli skrev 2020-10-10 17:25:16 följande:

12 var mogna- 11 befruktade. Supernöjd med det! Har inte heller några överstimuleringssymtom så vågar tro vi klarar oss.. de var hela tiden försiktiga pga det! Insättning på onsdag..

Lyckatill!jagkanintegöraskiljeteckennärjagsvararedcitathaha!
  • Vemvet20

Är det någon som har gjort ivf som inte lyckades och som då upplevde att mensen blev kraftigare än vanligt? Jag tycker jag blöder och blöder. Mår illa och är yr. Brukar inte blöda så här mycket.

Styrka och kärlek.

• Vemvet20
    Sussna85 skrev 2020-10-10 20:48:44 följande:

Jo blöder som en gris efter varje försök,mycket kraftigare än vanligt.

Ok. Önskar de hade nämnt detta innan. Så jag hade kunnat vara lite mer beredd. Det är väl logiskt att man tagit mycket progesteron och byggt upp en massa i livmodern som ska ut. Smärtsamt. Imorse var jag knäckt. Men börjar komma tillbaka. Man måste få vara knäckt under denna resas gång annars blir man nog riktigt totaltknäckt av att bara hålla undan de mörkaste känslorna.
  • Vemvet20
    Enkeli skrev 2020-10-11 15:47:24 följande:

Någon mer som blivit deppig och fått typ ångest ägguttag? Jag känner mig så nere och mår inte bra..

Jobbigt! Jag minns inte riktigt, trots att det bara är några veckor sen. Jag var väldigt gasig och spänd i kroppen. Det högg i bröstet och halsen när jag skrattade och hostade. Väldigt öm. Men mentalt var jag nog mest spänd på fortsättningen, att äggen skulle befruktas bra osv. Hoppas du mår bättre snart!
  • Vemvet20
    Sussna85 skrev 2020-10-11 15:42:59 följande:

Jo, det känns som det är mycket man får ta reda på själv eller får lära sig den hårda vägen.

Jo,det är nog bra att man kan få bryta ihop,få ut all frustration och sedan komma igen

Ja, kliniken är väldigt sparsam med info. Ibland är det som att de inte vill man ska ha för mycket att fundera över men jag tycker i sånt fall det får motsatt effekt.
  • Vemvet20
    Sussna85 skrev 2020-10-11 17:11:26 följande:

Just nu är jag oxå mer orolig och nere mentalt, coronasmittan ökar i fasta Finland,mera i Nyland nog.

Men jag är så orolig att vårt nästa ivf försök är i risk. Tänk om de stänger gränser så vi inte kan komma dit? Nog för att Åbo inte har många fall ännu,men fan vad trött jag är på den här Coronan just nu,den ställer till för så många och gör så många ledsna på så många olika vis...

Ja, himla pandemi. Jag sörjer så att min kille inte fått eller kommer få vara med inne på kliniken. Det är hårt..och svårt att acceptera helt när man samtidigt tvingas åka på fulla t-banetåg till jobbet...
  • Vemvet20

Hej alla! Nu ska jag börja ivf be två nästa mens. Min ägglossning känns inte som vanligt. Har NOLL fertilt sekret. Så deppigt! Nojjar över om det är min ålder som gör att östrogenet håller på att minska. Så stressande, och stress torkar upp sekretet har jag hört. Så vet inte ut eller in. Har ni som har erfarenhet märkt av om ägglossningen kommit senare efter en ivf? Och brukar ni göra ett försök(om några förutsättningar kanske finns) på naturlig väg mellan två ivf behandlingar? Eller är det så att kroppen behöver vila helt och det inte är bra förutsätt för att bli gravid då, alltså efter en ivf?

Håller tummarna för alla er!

• Vemvet20

Hej alla! Nu ska jag börja ivf be två nästa mens. Min ägglossning känns inte som vanligt. Har NOLL fertilt sekret. Så deppigt! Nojjar över om det är min ålder som gör att östrogenet håller på att minska. Så stressande, och stress torkar upp sekretet har jag hört. Så vet inte ut eller in. Har ni som har erfarenhet märkt av om ägglossningen kommit senare efter en ivf? Och brukar ni göra ett försök(om några förutsättningar kanske finns) på naturlig väg mellan två ivf behandlingar? Eller är det så att kroppen behöver vila helt och det inte är bra förutsätt för att bli gravid då, alltså efter en ivf?

Håller tummarna för alla er!

• Vemvet20
    Onemore2018 skrev 2020-10-23 12:56:20 följande:

Glädje blev till sorg väldigt fort. Vi skulle kontakta fertlithetsenheten. Inga samtalstider kvar men mejlade gebom 1177. Nej tyvärr vi har fullt i behandlingsprogramme, injektionsuppstart 3/1. Fattr inget alls. Vi har ju hämtat sprutor, läkaren skrev ju in oss.... jag sitter bara och gråter. Skrev tillbaka till dom men fick inget svar och nu inga svar alls.... får de göra så här? De hade ju lovat oss????

Oj vad märkligt och jobbigt! Var bor du? Hoppas det går att ändra. ??
  • Vemvet20
    Clemmentina skrev 2020-10-24 11:19:49 följande:

Åh nej vad ledsamt att höra! :( Jag håller såklart tummarna för att det inte är kört men vet ungefär vad du går igenom nu. Vi blev gravida på vår första ivf och fick inget till frysen då. Tidigt missfall. Fick aldrig en ökning på det digitala (man ska dock inte lita på de där med veckoindikator...har läst flera som det gått bra för utan att veckorna har stämt). Jag började blöda av mig själv efter ca 2 veckor, någon dag innan vi hade första vul inbokat. Jag gick ändå dit och då var allt ute. När har du vul bokat på kliniken? Ring och kolla vad din klinik säger. Om det är ett ma får du tabletter efter ett vul. Förstår att allt känns hopplöst och fruktansvärt tungt nu. Tillåt dig själv att vara ledsen. Vet att det inte är en tröst nu men nu vet du ju att det går att bli gravid (om du inte visste det innan). Styrkekramar![/l

[quote=80726333][quote-nick]Enkeli skrev 2020-10-24 09:26:24 följande:[/quote-nick]Jag är så oerhört ledsen, kände hur gravidsymtomen avtagit.. och gjorde testett. Knappt något streck bredvid kontrollstrecket. Mycket svagare nu än förut. Digitala visar också gravid 1-2 veckor men borde eg. Vara 2-3 nu. Är helt 100 att det är kört. Har inget i frysen. Hur går man vidare? Min kropp har en tendens att inte göra sig av med detta själv, haft missed abortion förut .. hur gör man då? Om det blir ännu svagare- men jag inte får mens. Ska man då till ngn klinik för att få tabletter?

Enkeli skrev 2020-10-24 09:26:24 följande:

Jag är så oerhört ledsen, kände hur gravidsymtomen avtagit.. och gjorde testett. Knappt något streck bredvid kontrollstrecket. Mycket svagare nu än förut. Digitala visar också gravid 1-2 veckor men borde eg. Vara 2-3 nu. Är helt 100 att det är kört. Har inget i frysen. Hur går man vidare? Min kropp har en tendens att inte göra sig av med detta själv, haft missed abortion förut .. hur gör man då? Om det blir ännu svagare- men jag inte får mens. Ska man då till ngn klinik för att få tabletter?

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020