• Amandaida

IVF hösten/vintern 2020

Hej på er!????

Jag hoppar in i tråden.

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca två år utan resultat. Vi har gjort utredning och den visade att min sambo har dålig spermakvalitet. Både lågt antal och dålig rörlighet. I onsdags 4/11 gjorde jag mitt första äggplock och dem fick ut sju fina ägg. I torsdags ringde dem från kliniken (Livio Göteborg) och berättade att 6/7 hade blivit befruktade men att ett ägg inte hade utvecklat sig normalt så totalt alltså 5/7 befruktade ägg, vilket jag var (är) nöjd med! Men nu till problemet. Vi hade egentligen en preliminär tid för återförande måndag 9/11 (imorgon) men den ändrades till igår lördag eftersom endast fem av äggen blivit befruktade. I bilen påväg till Göteborg igår (vi bor i Småland) så ringer en barnmorska från kliniken och berättar att det inte blir något återförande eftersom dem vill odla vidare äggen till dag fem istället, alltså imorgon måndag 9/11. Hon kunde inte berätta varför för hon sa att hon inte hade den kunskapen, vilket jag respekterar. Jag fick iallafall en väldigt dålig magkänsla..Vi blev jättebesvikna och oroliga och det var bara att vända bilen hemåt????vi fick en ny tid och ska då alltså tillbaka imorgon måndag för återförande.. förhoppningsvis.

Nu till min fråga: Är det någon som har varit med om liknande? Jag förstår ju att äggen inte har utvecklats sig tillräckligt.. Finns det verkligen någon chans att dem hinner utveckla sig till dag fem eller är det kört för den här gången? Jag vill inte att dem ska ringa imorgon och säga att det inte blir något återförande???? snälla, ge mig lite hopp.

STOR KRAM till alla er som kämpar där ute!!??

• Amandaida

Ja jag hoppas att du har rätt :) Jag var inte riktigt beredd på att jag skulle få det här beskedet. Var så nervös inför äggplocket förra veckan så när det väl var över så släppte jag liksom allt och bara såg fram emot måndag. Tänkte nog att det inte skulle komma några hinder på vägen.. men ack så fel jag hade. Jaja det är bara att hålla tummarna att allt går bra imorgon :)

• Amandaida
    Sussna85 skrev 2020-11-08 17:46:03 följande:

Uj vad jobbigt att få det samtalet när man har ställt in sig och är påväg. Men tänk såhär,tänk om de dela sig så fint att de ville fortsätta odla lite till,så du skulle få chansen att få en blastocyst till ET:) men lite konstigt tycker jag nog det var att inte barnmorskan kunde säga varför det blev så. Nu går du ju och oroar dig, men förhoppningsvis helt i onödan <3

Ja vi får hoppas att allt ser bra ut imorgon :) kommer nog inte sova många timmar inatt haha.
  • Amandaida
    Ölandstoka skrev 2020-11-08 17:11:52 följande:

Hej och välkommen :)

Vad jobbigt med så olika besked och svängar fram och tillbaka, hoppas verkligen att det blir bra på måndag! Jag har inte varit med om liknande men spontant tänker jag att det är ett väldigt bra tecken. Det kanske var så att alla embryon växte på jättefint och de kände att det är bättre att sätta in en blastocyst :)

Hoppas att det går och att du äntligen får bli ruvare imorgon :)

Ja jag hoppas att du har rätt :) Jag var inte riktigt beredd på att jag skulle få det här beskedet. Var så nervös inför äggplocket förra veckan så när det väl var över så släppte jag liksom allt och bara såg fram emot måndag. Tänkte nog att det inte skulle komma några hinder på vägen.. men ack så fel jag hade. Jaja det är bara att hålla tummarna att allt går bra imorgon :)
  • Amandaida
    Ölandstoka skrev 2020-11-08 19:31:53 följande:

Så fina otroliga människor, tack för allt stöd och för att ni finns! <3

Jag följde min känsla och körde. Teststrecket blev jättestarkt på en gång. Slog en rosett om testet och gav till mannen. Har inte riktigt fattat det än, går och tittar på testet hela tiden :) Kan inte fatta att jag är gravid igen :) Så glad och nervös och förväntansfull.

Hoppas så otroligt mycket att det går vägen för er så att vi kan följas åt :)

Åh vad roligt att höra!! Stort GRATTIS till er :)
  • Amandaida
    Sussna85 skrev 2020-11-09 08:32:56 följande:

Lycka till idag nu,och hoppas du har fått nån timmes sömn iallafall,jag håller tummarna för att ni nu har fina blastisar både till dig och frys! :)

Tack!! :)

Det har gått jättebra idag tack och lov. Fick tillbaka en jättefin blastocyst :) Hoppas det blir någon till frysen också. Ska försöka slappna av nu och inte tänka så mycket, men det är väl lättare sagt än gjort haha.
  • Amandaida
    Sussna85 skrev 2020-11-09 14:58:12 följande:

Så härligt att höra! Ja det är lättare sagt än gjort verkligen:) men försök njuta och tänk positiva tankar att den lilla blastisen gottar in sig där ordentligt nu <3

Ja det får vi verkligen hoppas :)
  • Amandaida
    Thessan81 skrev 2020-11-10 11:22:30 följande:

Här med äggplock på fredag :) vart går ni? Vi går på livio Fertilitetscentrum Göteborg

Spännande! :) vi går också på Livio i Göteborg. Måste säga att vi har blivit väldigt fint bemötta, så mysig och trevlig personal. Gjorde ET igår så jag ruvar för fullt just nu :)
  • Amandaida
    Onemore2018 skrev 2020-11-11 07:24:25 följande:

Vad kul att läsa att det är många äggplock på fredag! Igår var det sista kvällen med gonal-f och fyremadel. Jag har fått ett ynka blåmärke under resans gång. Jag trodde det skulle vara mycket värre att ge sig själv sprutor men det gick galant. I dag kl 21 är det ägglossningsspruta. Fredag 07.45 ska vi vara inne på kliniken. När bm gick igenom äggplocket med mig sa hon att det finns stesolid att få och jag kommer även att få oxynorm. Ge mig allt kände jag bara. Jag har läst så många skräckhistorier. Men samtidigt vet jag att jag är ganska stark men att få bedövning ned till ger mig bara kalla rysningar. 

Jag gjorde äggplock för en vecka sedan och jag var så nervös inför det. Men det gick hur bra som helst, jag kände nästan ingenting. Jag blev väldigt groggy av morfinet så jag fick en go känsla där inne (det är väl det som är meningen) men det är såklart väldigt individuellt har man ju förstått. Men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket, dom tar väl hand om dig där inne :) och så får man gott fika efteråt också ;) tyckte nog det var värre vid själva återförandet faktiskt, har en väldigt känslig livmodertapp så det gjorde lite ont när läkaren pressade upp den. Men det kommer säkert gå jättebra för dig, håller mina tummar för alla på fredag. Så spännande! Lycka till :)
  • Amandaida
    Sussna85 skrev 2020-11-10 18:38:59 följande:

Ja som jag skrev ovan,ultraljudet visa bara,kanske, 4 st dugliga äggblåsor idag. ÄP på fredag. Men mitt hopp är ute redan,jag har gett upp detta försök. Förlåt för negativt inlägg hörrni,men fan vad jag är besviken...

Håller alla mina tummar för dig på fredag och hoppas det går bra. Jag tänker att fyra är ju bättre än ingenting :) jag hade ju inte heller så jättemånga och min läkare sa också att kvalitet före kvantitet. Men jag förstår din oro och förtvivlan <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020