• Sirest01

IVF hösten/vintern 2020

Om ca 1 vecka har vi vårt första möte på Sahlgrenska. Vi har fått hem en hel del papper att fylla i, bland annat en hälsodeklaration. I den finns det frågor om tidgare/nuvarande sjukdomar och det finns en för ruta för psykisk ohälsa. Efter jag slutade skolan hade jag en kort period då jag mådde dåligt psykiskt och jag gick hos en läkare/kurator några gånger (finns alltså i min journal) . Jag har inga sådana psykiska problem längre, inte nått alls. Jag har läst om andra som typ blivit nekade pga psykisk ohälsa, och jag nojjar så över detta nu. Antar att läkaren kommer fråga om det, men vad kan hända? Det är liksom över 6 år sedan.

Hoppas de tär ok att fråga om det här :)

• Sirest01
    Sussna85 skrev 2020-10-11 19:57:31 följande:

Nog tycker jag att de skulle vara väldigt nitiska att neka pga av en särskild tid i livet för 6 år. Annat är väl om man går kroniskt psykisk sjuk och du skulle ha det färskt i din journal.

Jag håller tummarna och lycka till att allt går igenom

Tack, jag tycker oxå det vore lite konstigt om vi skulle bli nekade pga något som jag hade i några månader för många år sedan.
  • Sirest01
    Enkeli skrev 2020-10-11 20:02:41 följande:

Det är bara säga till läkaren att det var en tid då, att du bearbetat och mognat. Säg att det var för att du var vilse i livet så och fick ångest därför men att åren har gjort att du mognat och hittat livet! Ångest kan alla ha ibland

Precis så var det. Ångest efter skolan var slut och jag inte visste vad jag ville, men på några månader bara så gick allt över. Det var liksom inga riktigt allvarliga problem, vilket framgår tydligt i journalen. Tack så mkt, känner mig lugnare.
  • Sirest01

Första mötet på Sahlgrenska nu på måndag och jag börjar bli nervös. Försöker skriva ner våra frågor och funderingar men har bara kommit på två frågor än så länge. Vad händer under första mötet? Görs det någon undersökning?

I papperna står det att man ska komma lite tidigare för att mäta och väga sig innan, måste man det? Kan jag inte göra det hemma? Jag har ju ändå fyllt i det i hälsodeklaration.

Undrar när vi får starta behandlingen, vi får säkert vänta till nästa år känns som det.

• Sirest01
    Clemmentina skrev 2020-10-17 21:32:06 följande:

Vad spännande att det närmar sig för er! Ni kommer säkert på frågor när ni är där men annars ser nog besöken rätt lika ut, vilket innebär att ni kommer få massa information där läkaren pratar om vilka förutsättningar ni har och vilken behandling som hen föreslår för er. Jag gjorde ett vul i samband med första besöket. De kommer att vilja mäta och väga oavsett. Det behövs för att bestämma vilka doser ni ska ha på de olika medicinerna. Antar att de vill göra det där för att vara helt säker på att det blir helt rätt. Ni kommer också få träffa en barnmorska som går igenom detaljerna kring behandlingen; hur och när ni tar sprutorna och vilka rutiner som finns. Det är också barnmorskorna som har koll på hur det ser ut med tider och när ni kan komma igång med behandling. Ibland går det att köra direkt i samband med nästa mens och ibland är det lite väntetid. Har du inte regelbunden cykel kan de ju styra behandlingen mer så då kanske chansen är större att ni hinner innan jul. Håller tummarna för det! :)

Ja, det känns så bra att äntligen få komma igång. Kanske penna och ett block är bra att ta med då, har en tendens att glömma saker om jag inte skriver ner dom, speciellt om det är mkt information samtidigt. Tack för ditt svar, känns bättre nu. Jag hoppas att vi får komma igång iår!
  • Sirest01

Hur är det om man blir förkyld under sprutperioden i dessa tider? Jag känner lite ont i halsen påväg och jag ska på första vul på söndag och jag känner mig helt förstörd just nu. Är det att avbryta som gäller? Känns så jäkla onödigt! Fan!

• Sirest01
    Thessan81 skrev 2020-11-20 18:36:54 följande:

Jag tror man får ny tid om man blir dålig. Avvakta några dagar till och se hur du mår. Krya på dig :)

Ny tid för vul bara? Jag har tid nu på söndag så svårt att avvakta några dagar.

Tack :)
  • Sirest01
    Clemmentina skrev 2020-11-20 19:10:35 följande:

Håller tummarna för att det inte blir något utan att du är symptomfri imorgon igen.

Tack :)
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020