• minnie768

IVF hösten/vintern 2020

Hej, det är nog bara i en sån här tråd andra kan förstå känslan när man efter ÄP får ut 8 ägg (jag hade satt 1 som minst för att inte bli besviken så grät av lycka för att få ut 8). Nästa smäll kom dagen efter när kliniken säger att bara 2 (!!!) blivit befruktade och ET bokas in dagen efter.
    Helt plötsligt va jag inte alls sugen på ET för det kändes som ett misslyckande, men sagt o gjort, allt gick bra och jag blev ruvare. RD6 tror jag det blir idag och igår fick vi brev, 1 till frysen!! Kände sån enorm lättnad och pressen rann av mig på något vis, förhoppningsvis har vi ett försök till på oss innan ev. nya sprutor.... hua fan vilken pärs detta är! Nu lever jag på hoppet tills nästa helg och testdag, till dess är jag gravid och jag kan väl likaväl försöka njuta när magen ändå är så pass svullen? haha.

Har massor med symptom men tror det är Lutinuset... Men är det blev som blivit hårda i magen?

• minnie768
    Ölandstoka skrev 2020-10-15 13:26:21 följande:
    Ja det är en sån jäkla karusell detta, från att vara jätteglad och positiv till alldeles deppig från en dag till nästa. Det är inte lätt! Skönt att det blev ett till frysen :)

Det är jättevackra att bli hård i magen av lutinus. Det är bara att vänja sig, blir du gravid kan du räkna med att magen blir riktigt trög :P

Hur känns det annars att ruva? :)
    Det går ju inte att förstå sig på detta innan man själv varit med om den, det är så säkert... Jätteskönt att det blev en till frysen!
    Finns det något knep för att underlätta för magen eller är det bara att gilla läget? :P
    Jo men helt ok, dagarna går ju så klart sjukt långsamt man vill bara veta hur det har gått och hur mini mår där inne om den fortfarande lever. Man vill bara ta ett test! Tankarna är ju värst! Brösten har gått tillbaka lite och gör inte riiiktigt lika ont :P
    Enkeli skrev 2020-10-15 16:36:15 följande:
    Vad har du för andra symtom? Jag är på ruvardag 1.. jag svettas och fryser vartannat. Fick igår blastocyst .. är väldigt trött men det har jag varit under hela ivf
    Som jag sa ovan, ömma bröst, svullen och hård i magen sen är jag konstant trött också. 1 vecka sen jag fick tillbaka en 2-dagars idag.
    eeerica skrev 2020-10-15 17:32:18 följande:
    Hoppas du slipper använda den i frysen, den kan vara bra om du vill ha syskon :)

Helt rätt, du är gravid tills motsatsen bevisas, noja inte i onödan!

Njut och försök låta bli att räkna dagarna...sjukt svårt, jag vet!
    Åh jag hoppas också det!! Hade varit såå skönt att veta att den ligger i frysen och väntar på oss! Det är sjukt svårt att inte noja eller räkna dagarna..

Hur länge har ni andra hållt er innan ni testat? Har ni lyckas vänta in ev mens alt. testdag eller har ni tjuvtestat?

• minnie768
    eeerica skrev 2020-10-16 09:34:10 följande:
    Men man kan ju ändå inget göra, tänker jag... Jag har testdag imorgon, tanken har väl slagit mig att testa tidigt, men det finns ingen anledning till det. Ett tidigt negativt är ju inte ett säkert negativt, och är det positivt, ja då får man helt enkelt veta nån dag tidigare bara.
    Oj starkt jobbat av dig!! Hur länge har du ruvat? Har förstått att det kan skilja rätt många dagar på testdag klinik till klinik
  • minnie768

Tänk att det äntligen är min tur att lägga upp en sån här bild! Ännu väldigt tidigt, ET 9/10 men ingen tvekan att jag faktiskt är gravid! Nu hoppas jag att pyret vill stanna :) vilken lycka efter 2,5 år

• minnie768
    Clemmentina skrev 2020-10-20 09:09:22 följande:
    Åh vad roligt! :) Stort grattis! Håller tummarna för att allt går bra. <3
    Tack snälla!! Det känns som att det är lite för tidigt för att hoppas att allt ska gå hela vägen, men är oavsett överlycklig för så här långt har vi ju inte kommit innan med ens antydan till sträck.
    Nu sitter jag dock och har lite dåligt samvete för sambon ville vara med, jag har tom tjuvtestat för honom haha...
    Ölandstoka skrev 2020-10-20 09:19:38 följande:
    Grattis! :)
    Tack :)

• minnie768
    Enkeli skrev 2020-10-20 09:25:54 följande:
    Men åhh!! Stort grattis!!! Vad glad jag blir. Vad betyder ET 9/10?
    Tack! :) Jag gjorde ägguttag den 7/10, de odlades i 2 dagar och sen återföring den 9/10. "Färskåterföring" kallas det väl egentligen men embryo transfer på eng:)
    Sussna85 skrev 2020-10-20 09:46:18 följande:
    Åh så härligt! Grattis grattis <3 så då är du på dag +12 då efter insättning?
    Tack! <3 Jag ÅF+11 om man räknar återföringsdagen som 0. Tog ett test ÅF+7 också vara för att se så att Ovitrellen var ute ur kroppen och det var den för det testet var negativt :) 

Tack alla andra också :) <3 
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2020-10-21 11:40:11 följande:
    Åh men det är klart! Men förhoppningsvis går allt bra. Har du berättat för sambon ännu? :)
    Vi får tro på det nu i alla fall <3 :)
    Japp det gjorde jag och idag har vi pratat med kliniken, ytterligare en lång väntan till den 17/11 då vi ska på första ultraljudet <3 Känns på något sätt som att det blir lite mer verkligen då? :P

Hur går det för dig?
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2020-10-23 19:21:42 följande:
    Spännande! Tiden kommer gå fort till den 17:e. Vilken vecka gör de ultraljudet i då? Jag håller på med sprutor nu och har första vul på måndag. :)
    De gör ultraljudet på kliniken i v8, men jag fick det en dag tidigare pga jag inte kunde ta ledig den dagen så för mig blir det 7+6 ?? haha.
    Men spännande! Hur gick det? :)
  • minnie768
    Enkeli skrev 2020-10-26 10:36:20 följande:

Hej fina ni,

Jag pratade med kliniken nu- de sa att jag skulle sluta med lutinus och alla andra mediciner nu direkt. De trodde en blödning kommer inom en vecka och sen sade de att nästa försök blir vid nästa mens direkt- dvs i slutet på november förhoppningsvis. Det gjorde mig ändå glad! Ska sörja , äta gott och mysa denna vecka. På torsdag ska jag ut och äta med en vän och dricka vin- på fredag ska jag vara ledig och hela helgen. Sen nästa vecka ska jag äta supernyttigt och börja träna mycket! Fokuserat på det tänker jag.

I morse vaknade jag dock med hemsk ångest..usch och fy! Biverkningar på att sluta med lutinus

Ville bara skicka en stor kram till dig! <3 Du gör helt rätt, ät och drick det du vill nu denna veckan och låt känslorna  komma. Väldigt skönt ju att kunna köra igång så snart igen, hade varit jobbigt att vänta kanske till efter nyår <3 

• minnie768
    eeerica skrev 2020-10-27 18:48:59 följande:
    Jo visst är det så. Jag är i vecka 6 nu. Den 12e nov hoppas jag få se hjärtat slå, och då äntligen få slippa progynonen och lutinus. Den 13e sen ska jag till mvc, då jag antar att jag ska få sprutor, en spruta varje dag under resten av graviditeten. Precis som när jag väntade dottern. Sprutan är blodförtunnande, jag har några i släkten med kärlsjukdomar, närmast mamma och moster som båda fick blödning i hjärnan.

Det är ju inte speciellt skönt att sticka sig själv....
    Får jag fråga vad det kommer sig att du ska ta både progynon (och vad gör det?) och lutinus fram till efter första ultraljudet då du bör vara runt v8?
    Jag är nämligen i v 5 nu, ultraljud 17/11 (runt v8), men jag ska bara ta lutinus två gånger/dag i några dagar till och har gjort så sedan testdag 24/10.
    Jag nojar så att det ska skita sig pga jag slutar med lutinuset så är nästan sugen på att fortsätta lite längre 
  • minnie768
    eeerica skrev 2020-10-28 09:02:58 följande:
    Nu har jag pratat med kliniken, deras rekommendation är att jag fortsätter med mina mediciner, för att hjälpa kroppen så mycket som möjligt och ge det lilla livet optimalt förhållande därinne. Hade jag varit du hade jag bett om att få fortsätta till vul, det kan ju inte skada att fortsätta... Tänk så olika det är på klinikerna. Dom vill jag lägger till postafen, hjälper inte det ska jag få nåt utskrivet mot illamåendet.
    Skönt att du fick prata med dom! Då hoppas vi att du mår bättre snart
    Clemmentina skrev 2020-10-28 09:07:09 följande:
    eeerica skrev 2020-10-28 09:02:58 följande:

Nu har jag pratat med kliniken, deras rekommendation är att jag fortsätter med mina mediciner, för att hjälpa kroppen så mycket som möjligt och ge det lilla livet optimalt förhållande därinne. Hade jag varit du hade jag bett om att få fortsätta till vul, det kan ju inte skada att fortsätta... Tänk så olika det är på klinikerna. Dom vill jag lägger till postafen, hjälper inte det ska jag få nåt utskrivet mot illamåendet.

Tror att det är skillnad på hur länge man fortsätter med medicinerna beroende på om det är färsk- eller frysåterföring. Men som Eeerica skrev kan det omöjligen skada. Tycker också du ska fråga Minnie768. :)
    Jag har mer Lutinus hemma, har en kompis som fick avbryta sin behandling och av någon anledning inte kunde använda tabletterna så jag fick dom eftersom vi snart skulle sätta igång. Detta glömdes dock bort när vi stod på apoteket och skulle hämta ut all medicin.......
    Tycker ni jag ska ringa och prata med kliniken och fråga om jag kan fortsätta lite till? Det kan väl inte skada som sagt?!
  • minnie768
    Enkeli skrev 2021-01-18 11:26:01 följande:

Blir helt förvirrad här, idag på Ruvardag 6 fick jag svag skugga på testet. Mådde illa igår så jag behövde spy(igår kväll)..må man ha hopp iaf?

Håller med de andra, jag tycker det låter lovande! <3 ruvardag 6 är ändå tidigt :)
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2021-01-18 12:25:52 följande:
    Åh hur går det för dig? Vilken vecka är du i nu? :)
    Jag är redan i v17 (16+6) så när man tänker tillbaka på ruvardagarna har det ju gått väldigt fort! RUL i nästa vecka :)
    Har egentligen inte mått så bra, mycket illamående och när det lättade runt v12 ökade min migrän i samband med tröttheten så just nu är jag deltidssjukskriven eftersom jag inte klarar av att sitta så många timmar framför datorn. Så det har varit en berg och dalbana, det tog lång tid innan jag vågade erkänna hur jag faktiskt mådde, jag ville ju inte klaga för huvudsaken var att jag var gravid <3

Jag har följt er här i tråden till och från, och jag håller verkligen alla tummar jag kan för er skull att ni ska få ert guldägg!! <3
  • minnie768
    Sussna85 skrev 2021-01-25 07:20:35 följande:

Alltså det är fan på riktigt,vi lyckades! Å herregud...testet så mycket starkare idag och oxå GRAVID 1-2 digitalt fick jag.

Men vad är det jag läser och ser mellan alla tårar? GRATTIS Sussna!! <3 Har inte varit inne sen förra veckan och nu kommer detta upp. Har tänkt mycket på dig och din resa, nu är det f*n er tur!! åh va underbart! heja heja Hjärta
  • minnie768

Jag vet att detta egentligen är helt fel tråd, men är man inte ivf:are tror jag inte att man förstår mina tankar på riktigt.
    Jag har sedan rätt många år lidit av kronisk migrän = många anfall per månad vilket lättade när jag 2018 hittade rätt medicinering förebyggande, då ändrades min diagnos till svår migrän "bara". Men jag hade ett för mig så normalt liv som jag tror är möjligt med 1-2 anfall per månad så länge jag inte utsatte mig för stress, åt bra osv.
    Min ivf-resa är kanske jämförelsevis kort, vi började försöka 2018 och blev gravida nu i oktober på första försöket och första återföringen. Men ni vet ju oron, alla tankar, varför skulle det vara vår tur nu? Jag har fortfarande inte riktigt accepterat och insett trots växande mage att jag faktiskt är gravid i v19..

Men till mina tankar. När jag blev gravid var jag tvungen att avbryta min förebyggande medicinering då den inte var ok under graviditet/amning. Min migrän var under kontroll fram till runt v12 då den ökade. Nu har jag 4-5 dagar/vecka med någon form av huvudvärk och har blivit erbjuden ny förebyggande medicin. När jag frågade läkaren om den var ok att ta under graviditeten valde han att läsa ur bipacksedeln utan att rätt ut svara på min fråga: 

Metoprolol får endast användas under graviditet om det finns synnerliga skäl och efter noggrann risk-nyttabedömning av behandlande läkare. Det finns belägg för att metoprolol minskar blodflödet till moderkakan (placenta) och därför kan orsaka tillväxtstörningar hos fostret.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka, vågar jag verkligen ta medicinen eller bör jag försöka få förlängd sjukskrivning med risk att behöva sluta jobba helt? Och skulle jag ens bli erbjuden en sån sjukskrivning när jag nekat medicinering? Har varit sjukskriven 50% i 2v och huvudvärken har lättat men fortfarande inte alls bra! Skulle något hända mini där inne skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv för att jag hade "lite ont i huvudet"... 
    Förlåt för långt inlägg men jag vet ingen mer förstående och stöttande tråd än denna <3  

• minnie768
    Clemmentina skrev 2021-01-29 14:19:42 följande:
    Usch vad jobbigt! Förstår att du inte vet vad du ska göra. Om inte läkaren gör bedömningen att du ska ta tabletterna hade jag nog inte valt att göra det. Om du inte får tydligare besked från läkaren än så hade jag nog försöker få till ett utlåtande från en annan läkare. Håller tummarna för att du kommer att må bättre framöver! Kram
    Jag fick ju inte klart svar från läkaren som skrev ut tabletterna som är en känd duktig läkare inom just migrän, han som jag ändå litade mest på. Läkaren på bm-mottagningen ringde upp mig på eftermiddagen (efter att jag skrev inlägget) och jag förklarade min oro. Han kollade upp läkemedlet och hittade forskningsresultat där man tagit slutsatserna att tabletterna inte medför ökad risk för missbildningar eller övrig problematik. 
    När jag själv googlade efter info innan de hittade jag också att tabletterna kan rubba tillväxten så bäbisen inte växer tillräckligt. Läkaren hos bm noterade detta i min journal och dom ska hålla extra koll på mig för att lindra min oro.

Så nu väntar jag på svar från min vc så jag kan kontrollera ekg sen kommer jag börja med tabletterna.
    sussan skrev 2021-01-29 19:19:44 följande:
    Jag vet hur jobbigt det är med migrän. Jag är lite hormonkänslig och får migrän vid varje mens. Det är en huvudvärk som är svår att förstå om man aldrig haft migrän... Men trots det hade jag nog inte vågat ta den medicinen. Har du varit i kontakt med migränhjälpen? 
    Det är oerhört svårt att förklara hur det är att ha migrän och leva med sjukdomen för en som inte upplevt det själv. Jag hade inte vågat ta den bara baserat på första läkarens utlåtande men som du ser ovan lugnade läkaren från bm-mottagningen mig och såg inga problem med att ta dem. Däremot sa läkare 1 att jag kunde ta upp till 2 tbl/dag men det kommer jag inte våga, 1 får räcka... Migränhjälpen har jag faktiskt inte hört talas om innan, det ska jag kolla upp. Tack för tipset!
    Sussna85 skrev 2021-01-30 07:47:09 följande:
    Ja jag måste hålla med denna tråd är så finHjärta

Men till ditt problem, vad jobbigt och frustrerande. Jag skulle nog vilja ha flera utlåtanden från flera läkare innan jag skulle ta den. Finns det inte andra alternativ till denna medicin? De kan nog inte neka dig sjukskrivning för att du i sin tur nekar en medicin som i värsta fall skulle kunna skada fostret.
    Jag hoppas du kan må bättre snart hur det än blir med medicinering och sjukskrivning. Kramar!

Därför föll tankarna direkt på denna tråden när jag inte visste hur jag skulle tänka <3 Ang andra mediciner, nej det finns det egentligen inte. möjligen botox men det kommer bli väldigt knappt om tid innan bf. kramar!

Tack alla för era svar! <3 
  • minnie768
    Sussna85 skrev 2021-02-01 20:34:16 följande:
    Vad skönt att du nu har fått rätsida på detta,och nu förhoppningsvis får hjälp av tabletterna att hålla migränen i shack. Betryggande att du kommer att få extra kontroll av bm därtill. Stor kram!
    Ja det kändes väldigt skönt att läkare 2 (bm) läste på ytterligare och lugnade mig. Tack! Jag hoppas iaf att huvudvärken mellan anfallen mildras. Läkare 1 sa ju att jag kunde ta uppåt 2 tabletter/dag, men det kommer jag inte att göra. Det är ändå under så pass kort tid också, vill inte riskera att ha något kvar i kroppen när bf närmar sig och man vet ju aldrig när mini tittar ut <3
    Tack fina du, tänker tillbaka på när jag precis plussade och letade symptom :) Håller tummarna att tiden till VUL går fort och att allt ser bra ut då. Stor kram tillbaka! 
  • minnie768

Skickar en stor styrkekram till dig Sussna!! <3
    Håller tummarna att det bara är en "vanlig" blödning som är helt ofarligt under vissa graviditeter och att du får se hjärtat ticka även imorgon på vul. KRAM

• minnie768
    Clemmentina skrev 2021-03-19 10:12:46 följande:
    Ja just det! Har du testat mer?

Var ju på vul idag. Det såg ut som om det fanns ungefär 13 äggblåsor på gång i storleken 11-14 mm. Det blir nytt vul på måndag och sen äggplock någon gång i mitten/slutet av nästa vecka. Jag vill ju verkligen göra en färskåterföring...finns nog en liten risk för överstimulering eller läkaren kunde inte utesluta ännu iaf. Håll tummarna för att jag inte blir överstimulerad.
    Va skönt att höra att det såg bra ut! Jag håller alla tummar att du inte blir överstimulerad och att du får göra en färskåterföring! :) Finns det något annat som skulle kunna göra att det inte blir så eller vad säger dom?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020