• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Clemmentina
    Grustradgarden skrev 2020-08-27 09:43:28 följande:

Håller alla tummar och tår!

Tack (jag vågar ;))! Håller tummar och tår för dig idag. Uppdatera hur det gått sen.
  • Ladythewinter

Hej.

Jag hoppar gärna in här, håller just nu på att "ruva" för tredje och sista gången. Har gjort 2 behandlingar innan och fick då inget till frysen och inget plus. Denna gången såg det bättre ut men tyvärr inget till frysen denna gången heller.

Är på ruvardag 15 idag och har testdag på måndag. Allt är upp och ner och jag vill bara veta. Fick en blodig flytning igår och trodde det var kört men inget idag. Känns som och kroppen beter sig som om mensen är på väg. Och jag vågar inte hoppas för mkt.

Har även börjat få ont i underlivet, det brukar jag dock inte ha. Nästan som ett tryck. Vet inte alls vad det kan vara. Annars har jag inte direkta symtom. Lite molvärk som lika gärna kan bero på lutinusen..

Jag har tre barn sedan innan men min sambo har inga. Han börjar nog tappa hoppet helt..

Jag har inte läst genom tråden men vore kul att prata med människor som är i likande sits.

• Lunaymar
    TildaP skrev 2020-08-27 08:40:33 följande:

Tack :)

Det är nog väldigt olika det där med hur man reagerar på alla hormoner, plus att det är ju rätt mycket nervositet som påverkar vilket gör det svårt att skilja på vad som är fysiska och "psykiska" symptom.. ;P

Tyvärr blev jag överstimulerad så fick vänta rätt länge på återförande, vilket jag inte räknat med så det blev lite chockartat. Men man vet ju ingenting i hela den här processen, det är ju det som gör det så jobbigt. 

Hoppas allt går bra för dig, då kör du kort protokoll, eller hur? :)

Ja, du har rätt. Det psykiska spelar en stor roll.

Vad jobbigt med överstimulering! Jag är också orolig för det men det finns liksom inget vi kan göra, bara hoppas på att ha tur. Var bor du? Jag bor i Stockholm.

Ja precis, vi ska börja med Gonal-f (ganska hög dos men jag litar på att de vet vad de gör) och sedan resten. Kör ni långa/korta? Nervöst med äggutplock också!! Haha så många saker att vara nervös över.
  • TildaP
    Lunaymar skrev 2020-08-27 13:22:58 följande:
    Ja, du har rätt. Det psykiska spelar en stor roll.

Vad jobbigt med överstimulering! Jag är också orolig för det men det finns liksom inget vi kan göra, bara hoppas på att ha tur. Var bor du? Jag bor i Stockholm.

Ja precis, vi ska börja med Gonal-f (ganska hög dos men jag litar på att de vet vad de gör) och sedan resten. Kör ni långa/korta? Nervöst med äggutplock också!! Haha så många saker att vara nervös över.
    Precis, bara att lita på dem och hoppas det går vägen :)
    Jag bor också i Stockholm och går på Livio Gärdet, var går ni?

Körde kort, men det var i mars i våras. Jag blev förvånad med överstimuleringen för jag tror jag fick 150 gonal f, eller Bemfola (minns inte riktigt, tror Bemfola, men minns iaf att det var 150) vilket är det normala, sen såg de typ 12 blåsor när jag var på ultraljud någon dag innan men sen fick dom 21 ägg vid plocket. Blev besviken när det "bara" blev 3 femdagars till frysen (av alla 21 ägg), men har vi tur är ju något av dem vår baby (ett blev mf i juli, nytt inne nu och ett kvar i frysen). Jag är 38 år så inte superung längre, min man ännu äldre ;), så kanske därför det inte ville sig på naturlig väg... 

Hoppas det går bra med sprutorna för dig. Lite obehagligt men man vande sig rätt fort. Bara att kämpa på :)
  • Grustradgarden
    Clemmentina skrev 2020-08-27 10:31:00 följande:

Tack (jag vågar ;))! Håller tummar och tår för dig idag. Uppdatera hur det gått sen.

Haha, ja. Nu är en tvådagars inne! Kändes som att de kunde slarva bort den ganska lätt när den var så liiiiiten.

Inte superimponerad av Sahlgrenska idag faktiskt.. läkaren kändes lite osäker och fick nästan för mig att de råkade lägga embryot utanför livmodern. Haha. Barnmorskan var nästan otrevlig och det kändes verkligen som löpande band. Inför återföringen fick jag reda på att det är 4 ägg som odlas vidare, inte 3. Det känns ju både som en bra och dålig grej att vi faktiskt fick en tvådagars och inte en femdagars... (De sa att om 5 eller fler befruktas så sparar man alla till dag 5. Färre än 5 skulle man få ett tvådagars tillbaka). Jag som är pessimist tänker ju naturligtvis att de säger typ; det här kassa paret kan verkligen behöva alla chanser de kan få, inne på labbet. Haha! Hoppas att ni andra mår bra. :)
  • Lunaymar
    TildaP skrev 2020-08-27 14:38:54 följande:

Precis, bara att lita på dem och hoppas det går vägen :)

Jag bor också i Stockholm och går på Livio Gärdet, var går ni?

Körde kort, men det var i mars i våras. Jag blev förvånad med överstimuleringen för jag tror jag fick 150 gonal f, eller Bemfola (minns inte riktigt, tror Bemfola, men minns iaf att det var 150) vilket är det normala, sen såg de typ 12 blåsor när jag var på ultraljud någon dag innan men sen fick dom 21 ägg vid plocket. Blev besviken när det "bara" blev 3 femdagars till frysen (av alla 21 ägg), men har vi tur är ju något av dem vår baby (ett blev mf i juli, nytt inne nu och ett kvar i frysen). Jag är 38 år så inte superung längre, min man ännu äldre ;), så kanske därför det inte ville sig på naturlig väg... 

Hoppas det går bra med sprutorna för dig. Lite obehagligt men man vande sig rätt fort. Bara att kämpa på :)

Livio på Kungsholmen. Jag vet inte vad de baserar dosen på men jag ska börja med 300. Och nu när jag hör att du har fått 150 så tänker jag att jag garanterat kommer att bli överstimulerad haha. Men fungera varje kropp olika. Fick du läggas in pga överstimuleringen eller kunde du klara dig hemma? Kände du av det först efter äggplocket?

Tack! Är inte så rädd för sprutorna än, haha. När ska du testa dig?
  • Clemmentina
    Grustradgarden skrev 2020-08-27 15:14:42 följande:

Haha, ja. Nu är en tvådagars inne! Kändes som att de kunde slarva bort den ganska lätt när den var så liiiiiten.

Inte superimponerad av Sahlgrenska idag faktiskt.. läkaren kändes lite osäker och fick nästan för mig att de råkade lägga embryot utanför livmodern. Haha. Barnmorskan var nästan otrevlig och det kändes verkligen som löpande band. Inför återföringen fick jag reda på att det är 4 ägg som odlas vidare, inte 3. Det känns ju både som en bra och dålig grej att vi faktiskt fick en tvådagars och inte en femdagars... (De sa att om 5 eller fler befruktas så sparar man alla till dag 5. Färre än 5 skulle man få ett tvådagars tillbaka). Jag som är pessimist tänker ju naturligtvis att de säger typ; det här kassa paret kan verkligen behöva alla chanser de kan få, inne på labbet. Haha! Hoppas att ni andra mår bra. :)

Vad tråkigt! Men det sitter säkert där det ska. :) Det var lite samma för mig sist. När läkaren fått in embryot i livmodern såg han det först inte. Men konstaterade att katetern var tom. Jag tänker att de ville vara helt säkra på att ni skulle få tillbaka ett embryo den här gången och därför valde återföring på dag 2. Ibland har jag hört att det krävs 6 befruktade ägg för odling till dag 5. Ni låg onekligen på gränsen. Nu håller vi tummarna för flera fina blastocyster till frysen!

Själv nojar jag över tidig ägglossning och att återföring blir en dag för sent. Fick utslag på ägglossningstest både i tisdags kväll och igår morse. Kliniken räknar dock det testet jag tog på morgonen och därmed med ägglossning idag. Jag är dock rätt säker på att den var redan igår. Känner av ägglossningen rejält och idag känns det nästan ingenting.
  • Grustradgarden
    Clemmentina skrev 2020-08-28 07:41:45 följande:

Vad tråkigt! Men det sitter säkert där det ska. :) Det var lite samma för mig sist. När läkaren fått in embryot i livmodern såg han det först inte. Men konstaterade att katetern var tom. Jag tänker att de ville vara helt säkra på att ni skulle få tillbaka ett embryo den här gången och därför valde återföring på dag 2. Ibland har jag hört att det krävs 6 befruktade ägg för odling till dag 5. Ni låg onekligen på gränsen. Nu håller vi tummarna för flera fina blastocyster till frysen!

Själv nojar jag över tidig ägglossning och att återföring blir en dag för sent. Fick utslag på ägglossningstest både i tisdags kväll och igår morse. Kliniken räknar dock det testet jag tog på morgonen och därmed med ägglossning idag. Jag är dock rätt säker på att den var redan igår. Känner av ägglossningen rejält och idag känns det nästan ingenting.

Haha, jaaa men embryologen kände sig så osäker och läkaren pekade inte riktigt åt mig så det kändes som luft bara. Ja, jag vill ju tro på detta men vågar inte hoppas ännu. Börjat lyssna på Ruvarpodden och det känns ju så skönt att fler är eller har varit med om samma.

Hur många försök har ni gjort? Kanske redan frågat det, men jag blandar ihop alla användarnamn. :) förlåt i så fall!

Åå, hoppas att kliniken ändå har rätt. Jag är så dålig på det här med tider och så, men kan det inte vara så att ägget behöver ?ta sig en bit? innan det lossar? :) jag känner också min äl väldigt tydligt. Ska du på fet idag?
  • Grustradgarden

Måste bara fråga; jag hade plock för 3 dagar sedan och har efter det inte kunnat göra nummer 2... har ni andra tips på vad man kan ta för att släppa på förstoppningen? Har aldrig varit förstoppad i hela mitt liv innan. Haha.

• bellis2
    Grustradgarden skrev 2020-08-28 08:42:07 följande:

Måste bara fråga; jag hade plock för 3 dagar sedan och har efter det inte kunnat göra nummer 2... har ni andra tips på vad man kan ta för att släppa på förstoppningen? Har aldrig varit förstoppad i hela mitt liv innan. Haha.

Köp katrinplommonjuice, friggs finns i de flesta mataffärerna.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020