• Pan21

IVF hösten/vintern 2020

Idag var jag på ulj 2 (1 i onsdags). 11 äggblåsor på höger sida och 18 på vänster, sedan slutade läkaren att räkna, han sa att det var fest där inne haha!

Blir äggplock på måndag och totalfrys, sedan 2 månaders väntan på insättning, sjukt segt att vänta IGEN men hellre det än att bli sjuk. Hade tydligen piggare äggstockar än jag trodde..

• Pan21
    Enkeli skrev 2020-10-09 16:39:38 följande:

Ojj, förstår att det blir paus men varför 2 månader? För mig sa de också att det ev. Kunde blivit frysning (men idag sa de ändå färskt på onsdag) men då hade jag fått tillbaka redan vid nästa cykel..

Jag vet faktiskt inte! Vi fick även vänta 2 månader från första IVF besök till sprutstart, då var det labbet som hade skitmycket att göra, tror att det faktiskt bara handlar om tidsbrist från Sahlgrenskas sida.. Läkaren sa även ?förhoppningsvis innan årsskiftet?, vilket inte gjorde mig superglad men vad kan man göra .. vet inte om han förväntar sig att min cykel kanske kommer att vara knäpp också? Det är iofs inga fel på mig utan vi har manlig faktor så vet inte varför han skulle tro det heller egentligen, men återstår att se!

Vad spännande med återföring! Är det första IVF:en?
  • Pan21
    Enkeli skrev 2020-10-09 18:51:59 följande:

Ja det är första ivf, vi har ett barn på naturlig väg men mina äggledare blivit på ngt sätt skadade efter blindtarmsoperation..trist för er att vänta men skönt ändå att vara igång!

Fy vd tråkigt, men då vet ni ju ändå att ni kan lyckas, bara att det behövs lite hjälp i ett skede nu, håller tummarna!

Ja, riktigt less på väntan, men man vänjer sig konstigt nog. Är också vår första IVF.
  • Pan21
    Clemmentina skrev 2020-10-09 19:28:04 följande:

Usch vad trist att det är så lång väntetid nu. Vi ska påbörja ivf2 på Sahlgrenska när mensen kommer (om någon vecka). Jag vill så himla gärna färskåterföring men läkaren varnade för totalfrys. Men tråkigt att behöva vänta flera månader sen. Håller tummarna att du får tid innan årsskiftet!

Eller hur, man förstår ju anledningen till väntetiderna men man kan ju inte hjälpa att bli lite bitter ändå, utredning-vänta-besök-vänta-besök-vänta-start-sen vänta igen.. trodde man kunde få lite medvind för en gångs skull..

Håller tummarna för att ni får en färsk återföring! Dom kan ju varna utan att det blir totalfrys i slutändan ändå tänker jag.
  • Pan21

Idag gjorde jag mitt första äggplock (totalfrys), det gick över förväntan smärtmässigt och kände ytterst lite inne på sal. Det jobbigaste var nog illamåendet efteråt av det morfin man fick. Fick ut 24 ägg, de minsta blåsorna lämnade hon. Blir ytterligare en seg väntan nu till nästa måndag då vi får reda på hur många som klarade sig till frysen, är livrädd att inget kommer klara sig..

• Pan21
    Scasm skrev 2020-10-12 20:17:11 följande:

Håller tummarna för att många klarar sig till frysen!

Tack snälla!
  • Pan21
    Sussna85 skrev 2020-10-12 20:40:50 följande:

Oj det var en del de! Varför blev det totalfrys i 2 månader? Pga av antalet och risk för överstimulering,eller annat?

Då håller jag tummarna för er och att ni får många fina eskimåer till frysen

Tack snälla du! Ja, det var för risk för överstimulering, har multifollikulära äggstockar så var förberedd. Två månader då dom vill att man har en naturlig mens innan FET, den som kommer nu räknas inte som det. Var själv förvirrad så frågade specifikt om de ?två månader? som läkaren nämnde vid sista VUL. (Supertrevligt med all väntan i denna karusell.. not.)
  • Pan21
    Scasm skrev 2020-10-12 20:28:47 följande:

Här är jag på ruvardag 3.

Lutinusen har gjort mina bröst väldigt känsliga men jag känner att jag fått in rutinen med att stoppa upp tabletten 3 ggr om dagen. Kladdet som kommer ut är mindre trevligt men man får väll stå ut.

Nästa målstolpe för mig är att få hem brevet om hur många befruktade som klarade sig till frysen förutom det 2 dagars de frös direkt. Jag har någon tanke om att det skulle kunna säga något om hur bra kvalitet mina ägg har. Att liksom få se om de överlever utanför kroppen en sväng gör det mer troligt att det jag har i mig nu skulle kunna leva fortfarande. Man blir nog lite knäpp av att vara i denna karusell :')

Håller tummarna att det tar sig och att du får ett gäng till frysen! Kan instämma, man blir totalt galen ;)
  • Pan21

Fick samtal idag efter vårt totalfrys, 24 ägg ut, 19 mogna, 16 befruktade, 2 blastocyster av god kvalitet till frysen. Trots att hon sa att 1-3 till frys var normalt känns det som ett nederlag av 16 befruktade..

• Pan21
    Enkeli skrev 2020-10-19 17:31:53 följande:

Inget roligt samtal! - vi fick precis brev att ingen av de 4 kvarvarande blastisarna hade klarat sig till frysen . Blev rätt paff. 19 ägg, 12 mogna, 11 befruktade, 5 klarade sig i 5 dagar och 1 sattes in. Inget till frysen. Nu ruvar jag på denna och hoppas så!

Usch vilka tråkiga nyheter :( håller tummarna att det går vägen med den lille du fick tillbaka!
  • Pan21
    Sussna85 skrev 2020-10-19 18:52:43 följande:

Av så många ägg skulle man tycka att nån till skulle bli till toppkvalitet och frys,såklart. Men 2 st av god kvalitet är bättre än ingen

Ja.. vi har alltid bara tänkt i de banor att det bara är makens antal som är problemet, nu tror man ju att det är något annat också. Får hoppas att en av de två klarar sig hela vägen iaf! Hoppet är ju det sista som lämnar en..
  • Pan21
    Sussna85 skrev 2020-10-20 02:15:07 följande:

Kom ihåg nu,att ni har fått köra ICSI direkt va? Isf förstår jag ännu bättre varför besvikelsen är stor.

Så är det,hoppet är de sista som lämnar en. Och det gamla talesättet stämmer nog <3

Ja.. överanalyseringen har varit på maxnivå inatt kan jag säga, är så orolig att jag går runt och mår illa hela tiden. Känner mig helt tom. Det var ju inte såhär det skulle bli..
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020