• AndraSladdis

IVF hösten/vintern 2020

Prit skrev 2020-11-29 22:46:02 följande:

Jag tror jag med kommer att känna samma i efterhand men just nu är det så tråkig med allt VÄNTANDE. Samtidigt är jag glad att vården är måna om att man ska må bra.

Okej är det skillnad på dessa sprutor. Jag är också orolig att mina inte ska klara sig nu. Jag tog en spruta som heta gonapeptyl. Försöker googla på det men hittar ingenting.

Hur långt senare kom din mens efter avbruten IVF ?

Jag beklagar ditt missfall. Så himla tråkigt och så sent. Jah fick mitt sent i v8 och det känns svårt att acceptera när det är via IVF. Har läst att man kan göra mera studier på embryon utomlands förstår inte varför man inte gör det i Sverige

Om man riskerar att bli överstimulerad så används inte Ovitrelle utan en av de andra, t.ex. Suprefact eller Gonapeptyl. De funkar också bra för de flesta, men min klinik sa att Ovitrelle är lite bättre för äggmognaden (vilket jag hade problem med, så de hade gärna använt liten dos Ovitrelle också men de vågade inte).

Med avbruten IVF menar du totalfrys? Jo, efter den där sprutan (Suprefact/Gonapeptyl) får du mens snabbt inom några dagar bara, eftersom ingen gulkropp formas. Det är en genombrottsblödning snarare. Sedan om man ska göra FET direkt efter denna "mens" så måste man få typ dubbeldos Letrozol för att det annars kan ta lång tid att ägglossa.

Jag hade egentligen inte missfall utan avbrott i vecka 17 för att fostret hade en avvikelse så att det inte kunde överleva. Inte mindre tråkigt såklart utan kanske ännu mer. Beklagar ditt missfall också!

Ja, man kan kromosomtesta embryon utomlands men svensk lag tillåter inte det, om det inte finns en bevisad genetisk avvikelse hos föräldrarna. Vi kromosomtestar just nu och får svaret om två veckor. Det är min långa väntan just nu :). Alltid i IVF-processen väntar man på något, eller hur?
  • AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-02 14:47:09 följande:

Dåså, sista och enda frysta ägget (6dagars) fick vi insatt idag. Känns vemodigt att lämna reproduktionensmottagningen efter att varit där i 1år, nu var det sista gången..

Jag kan undra när ägget fäster sig. Hoppas och ber till allt och allting att detta måtte vara våran tur.

Håller tummarna för att det fäster! Är det sista landstingsfinansierade försöket för er?
  • AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-02 17:50:50 följande:

Tack snälla. Ja precis, sista via landsting. Hade vi haft fler i frysen så kanske det skulle blivit fler insättning. Nu hoppas vi på att sista ägget är DET ägg.

Har ingen aning om vad som händer nu i kroppen med återföring av ett 5dagars blastocyst. Är tanken att det ska fästa nu i dagarna eller vad sker liksom. Kanske lika bra att inte fundera allt för mycket

Bäst att fundera så lite du klarar av! :) Men ja, en 5-dagars försöker fästa ganska direkt, bara ett par dagar efter. Det är dock för tidigt att se det på testen då.
  • AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-03 10:39:10 följande:

Jag hoppas det är ett bra ägg. Jag tänker att skulle ägget upplevas med mycket eller visar lite fragmentering så skulle de väl meddelat. Är lite besviken nu i efterhand att jag inte ställde frågan till läkaren som utförde detta om varför han inte gjorde ultraljudet efter återföringen.

Hur går det för dig?

Ja, redan faktum att ägget har frysts in betyder ju att det håller en bra kvalitet. Kanske är UL mer till för oss att vi ska kunna se ägget!

Jo, det går "bra" så sätt att vi fick ut 5-dagars/6-dagars embryon som var tillräckligt bra för att skickas till PGT-A analys. Nu får vi vänta på resultatet i två veckor. Sen får vi se om något kan sättas in. Antingen finns det ett guldägg där eller inte.
  • AndraSladdis
    MiaP83 skrev 2020-12-05 12:27:46 följande:

Fick ett plus idag med på min testdag. Ringa kliniken på måndag och boka in ett VUL

Grattis!!!
  • AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-04 11:35:30 följande:

Ja det är nog så som du säger:)

Känner inte direkt typiska symptomer mer än att det sticker och är uppsvälld i ?lillmagen?. Kanske för tidigt att ens veta eller testa. Tar ju Lutinus också så det kan likväl vara symptom från dem.

Vad innebär testet?

Det ska nog allt finnas ett guldägg bland dem. Håller tummarna!

Tackar! Testet innebär att man tar ut en liten mängd celler från den del av embryot som blir moderkakan senare. Sen analyserar man cellernas kromosomer och kollar att det är rätt antal av varje. Alla kvinnor har ägg med fel antal kromosomer, som ung kanske 25% av äggen, i min ålder kan det vara 90% av äggen. Oftast fäster inte sådana ägg eller blir tidiga missfall. Så man kan göra testet för att minska antal insättningar och missfall. Men vi gör testet för att vi haft ett foster med en allvarlig kromosomavvikelse i v17. Vi har inte någon förhöjd risk, det var bara otur, men känns psykologiskt lättare att vara säker.
  • AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-05 19:36:29 följande:

Ah okej. Vad.. häftigt egentligen att det finns någonting sådant. Att man kan plocka ut någonting som är så mikroskopiskt litet och kan analysera detta. Jag hoppas för eran skull att det ser fint ut!:)

Ja, det är väldigt underligt vad man kan göra! Jag tycker att det är häftigt att under graviditeten kan man se på UL att hjärtat slår på en 3mm!! stort embryo i magen, och se hjärnan och nästan alla organ på 3cm bebis.
  • AndraSladdis
    Sussna85 skrev 2020-12-11 10:45:05 följande:

Åh herregud,samtalet jag trodde skulle ta tid kom idag! Vi har en donator! 170 cm,blåa ögon och ljusbrunt hår. En bra matchning med mig. Om vi väljer att gå vidare nu med detta första alternativ(kommer ju flera med tiden) så får vi börja i januari, vecka 2,med behandling. Men sambon och jag är överens,vi tutar väl och kör :D

Oj vad snabbt! Blir spännande att följa detta!
  • AndraSladdis
    Prit skrev 2020-12-17 22:52:29 följande:

Tack snälla! Jag gjorde ny behandling efter missfallet men blev överstimulerad. Fick inte ha insättning plus vänta en mens så det blir i januari. Tiden går sååååå långsamt. Hade önskat att jag hade ägglossning vid mellandagarna så att man skulle slippa smita från jobbet också. Bara Jah som tycker det är otroligt jobbigt och stressigt att behöva ljuga på jobbet . Några som vet men har ett stort arbetslag så vill heller inte säga till alla men ursäkterna stressar mig enormt mycket

Jag har samma, har inte berättat på jobbet och det är stressigt. Hur många halvdagars tandläkarbesök kan man ha ? Visserligen lite lättare nu med corona, för jag jobbar hemifrån, men också svårt för att vi nu går utomlands. Jag tror ibland att folk kanske undrar, tror att jag är sjukskriven eller kanske bara smiter från jobbet =).
  • AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-26 00:53:24 följande:

2021...det blir ett spännande år för oss. Ett år som ska fylla oss med glädje med vårt efter längtade tillskott i familjen. Måtte denna önskan gå i uppfyllelse för oss alla i väntan<3

Håller med på allt! Ut med det gamla och in med det nya 2021 :)
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020