• Aniiee

    Jag vill göra en tidslinje av böcker, vill du hjälpa till?

    Jag har fått för mig (för jag får för mig saker ibland) att jag vill göra en 2000-årig tidslinje med hjälp av böcker. Liksom, den riktiga världens tidslinje från Jesus till Nu om vi säger så. Jag vill fylla i så många hål som möjligt. 

    Reglerna jag har satt upp för mig:
    1: Böckerna ska allra, allra, allra, allra helst vara fiktiva, men FÅR om nöden kräver vara biografiska
    2: Böckerna får vara fantasy eller science fiction så länge de utspelar sig i "vår värld", även om det är en fantastisk version av den. (Till exempel Harry Potter)
    3: Böckerna ska HELST utspela sig undet kortare tid än ett år, men inte nödvändigtvis.
    4: Om historien har en "nutida" ram men det mesta utspelar sig i en historisk tid så är det den tiden som gäller (Till exempel Interview with the vampire)
    4: Böckerna kan vara varsomhelst ifrån/utspela sig varsomhelst i världen 

    Ja, det är lite av ett jätteprojekt, kanske. Men det är därför jag ber er om hjälp!

    Jag Vill även göra en tidslinje, men sitter i valet och kvalet i hur den ska se ut och hur fan man får rum med 2000 punkter.... Adobe Spark? Visme? Dela på linjen i flera delar? Blä...

    Ös på med förslag.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Svar på tråden Jag vill göra en tidslinje av böcker, vill du hjälpa till?
  • Magical

    Du kanske kan starta med att få lite idéer från traditionella litteraturhistorieböcker? Där har du ju hela litteraturhistorien kronologiskt, med de olika epokerna, med litteratur från Gilgamesh till idag. 

  • Aniiee
    Magical skrev 2020-08-03 19:37:21 följande:

    Du kanske kan starta med att få lite idéer från traditionella litteraturhistorieböcker? Där har du ju hela litteraturhistorien kronologiskt, med de olika epokerna, med litteratur från Gilgamesh till idag. 


    Jo jag tänkte också på det. Men de täcker ju inte alla år, medan det säkert finns någon modern bok som utspelar sig 1672 som jag inte har en aning om, exempelvis.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tecum

    Ska vi börja vid Jesu tid kan vi ta Barabbas av Pär Lagerkvist. Sen finns det massor av böcker om romarriket, jag har inget namn just nu. Sen har vi keltisk tid, ca 400 e Kr och då är Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley given. Röde orm täcker in vikingatiden, eller rättare sagt, en av många. Ivanhoe och Robin Hood är samtida lite senare. Rosens namn av Umberto Eco är också medeltid.
    Miniatyrmakaren av Jessie Burton utspelas i  Amsterdam på 1600-talet (och har lite fantasyinslag)

    Det var bara några exempel. Jag anstränger mig inte mer förrän jag ser om andra hänger på...

    Regeln om att boken ska utspelas inom ett år tycker jag du kan stryka.

  • Fågel Flax

    Har du en Mac? För isåfall kan du kolla upp Scapple och se om det kan vara något för din tidslinje. Det är ett obegränsat vitt papper där du kan skapa en jättelik tidslinje från scratch. (Vet inte om det finns för PC, det kanske det gör)

    Annars, Aeon timeline kanske också kan vara något, åtminstone för ett sådant här projekt. Ju mer jag tänker på det, ju mer idealiskt verkar det för exakt något sådant här... Det har en inlärningskurva tyvärr, om jag förstår det rätt, men du kan täcka in en tidslinje på miljontals år om du vill, och även om där är trettio poster på samma datum till exempel, och zooma in och ut ur tidslinjen precis som du känner för.

    Lycka till med projektet!

  • Aniiee
    Tecum skrev 2020-08-03 20:10:46 följande:

    Ska vi börja vid Jesu tid kan vi ta Barabbas av Pär Lagerkvist. Sen finns det massor av böcker om romarriket, jag har inget namn just nu. Sen har vi keltisk tid, ca 400 e Kr och då är Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley given. Röde orm täcker in vikingatiden, eller rättare sagt, en av många. Ivanhoe och Robin Hood är samtida lite senare. Rosens namn av Umberto Eco är också medeltid.
    Miniatyrmakaren av Jessie Burton utspelas i  Amsterdam på 1600-talet (och har lite fantasyinslag)

    Det var bara några exempel. Jag anstränger mig inte mer förrän jag ser om andra hänger på...

    Regeln om att boken ska utspelas inom ett år tycker jag du kan stryka.


    Tack för tipsen. Vi behöver inte börja någn särskild stans.  Solig
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Fågel Flax skrev 2020-08-03 20:28:23 följande:

    Har du en Mac? För isåfall kan du kolla upp Scapple och se om det kan vara något för din tidslinje. Det är ett obegränsat vitt papper där du kan skapa en jättelik tidslinje från scratch. (Vet inte om det finns för PC, det kanske det gör)

    Annars, Aeon timeline kanske också kan vara något, åtminstone för ett sådant här projekt. Ju mer jag tänker på det, ju mer idealiskt verkar det för exakt något sådant här... Det har en inlärningskurva tyvärr, om jag förstår det rätt, men du kan täcka in en tidslinje på miljontals år om du vill, och även om där är trettio poster på samma datum till exempel, och zooma in och ut ur tidslinjen precis som du känner för.

    Lycka till med projektet!


    Tack för tipsen om program, jag ska kolla in dem =)
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Physalis

    Vilken kul idé, Jag har tyvärr inte läst så mycket de senaste åren men jag älskar framförallt fantasy. Därför är jag med i en Facebookgrupp som handlar om just fantasyböcker. Där finns både hängivna läsare och författare. Det är en enorm kunskapsbank med andra ord.

    Så jag har inte så många titlar att komma med men tipsar om facebookgrupper istället.

    Om du börjar att skissa upp det du själv har och sen söker dig till Facebook eller andra ställen med nischade grupper så kan du nog få ihop det.

    Jag tar gärna del av tidslinjen om projektet kommer igång.


    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis

    Kom på ett till tips. Goodreads.org

    Jag sökte på 1672 och hittade några titlar iaf även om inget av de första alternativen var en fullträff på just en fiktiv historia under det året. Åtminstone inte på språk jag förstod.


    Korrekturläser som en kratta
  • Aniiee
    Physalis skrev 2020-08-04 11:58:38 följande:

    Kom på ett till tips. Goodreads.org

    Jag sökte på 1672 och hittade några titlar iaf även om inget av de första alternativen var en fullträff på just en fiktiv historia under det året. Åtminstone inte på språk jag förstod.


    Goodreads är såååå bra att ha =) Jag har varit medlem sedan....2011, så 9 år snart.

    Dålig på att uppdatera där. Borde bli bättre.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Physalis
    Aniiee skrev 2020-08-04 12:28:31 följande:

    Goodreads är såååå bra att ha =) Jag har varit medlem sedan....2011, så 9 år snart.

    Dålig på att uppdatera där. Borde bli bättre.


    Jag gillar goodreads men det blir så överväldigande för mig, iaf nu när jag vill börja läsa men inte riktigt finner mig tid. Jag älskar dock att läsa reviews på böcker jag redan läst, speciellt om jag ogillade dem så är det intressant att läsa hur andra uppfattat samma bok. Många är ju helt fantastiska på hur grundligt de recenserar också.
    Korrekturläser som en kratta
  • Mentat

    Kikade litet i mitt eget bibliotek efter historiska romaner. Nyare saker, som de senaste 200 åren räknar jag med att det inte är några problem med. Böcker som utspelar sig litet senare, men ändå efter Kristi födelse är t.ex. dessa:


    "Eagle" serien av Simon Scarrow. En lång serie böcker som var och en klarar av att hålla sig inom ett år, hela serien utspelar sig år 43-54
    "Quo Vadis" av Henryk Sienkiewicz. År: 64
    "Sarum" av Edward Rutherfurd. En rejäl tegelsten där varje (tämligen omfattande) del behandlar en egen tid, från förhistorisk tid till 1985
    James Michener har skrivit ett antal böcker i samma stil, t.ex. "Källan", Hawaii, Centennial, Polen, Alaska och Texas
    "Läkaren" av Noah Gordon, utspelar sig på 1000-talet
    Ellis Peters har skrivit en lång rad deckare om Broder Cadfael. År: 1135-45
    Conn Iggulden har skrivit en serie böcker om Djingis Khan och det mongolska väldet. Utspelar sig ca 1180-1260
    Shakespeare har skrivit flera dramer om medeltiden som har historisk koppling (även om man inte nödvändigtvis skall tro på nidbilden av kung Richard): Kung John (tidigt 1200-tal), Richard II (1398-1400), Henrik IV (runt 1400), Henrik V (1415), Henrik VI (1430-tal), Richard III (1463-1485) och Henrik VIII (1533)
    Conn Iggulden igen, har också skrivit en serie om Rosornas krig, 1455-85. 
    "Skälmarnas furste" av Samuel Shellabarger utspelar sig i Italien under Cesare Borgias tid, dvs ca 1500
    "Sword and Scimitar", av Simon Scarrow handlar om den osmanska belägringen av Malta 1565
    "Outlander"-serien av Diana Gabaldon, utspelar sig i Skottland, Frankrike och Amerika 1743 och 1765-1772 (hittills)
    "Nabob", av Irene Frain, om en mans försök att bli rik i Indien. År 1754-75
    Dennis Wheatley har skrivit en serie om Roger Brook, som följer franska revolutionen och historiens utveckling ca 1786 - 1823

    Ja, det var en del av det jag hittade hemma hos mig!
Svar på tråden Jag vill göra en tidslinje av böcker, vill du hjälpa till?